Jump to content
Annons

Fungerar Cubase bra på mac


Germer

Recommended Posts

Hejsan.

Jag har precis köpt en imac. Har innan kört pc och haft en fulversion av cubase 5. Köpte det i thailand för 40 kronor. 😉

Jag har tänkt skaffa finversionen nu, men funderar på om det är så smart nu, med tanke på att jag skaffat mac?

Har läst lite trådar på forumet om att det drar onödigt mkt cpu och helt enkelt inte flyter lika bra som på pc. Det känns trist att lägga ut flera tusen på ett program som kanske ändå inte funkar klockrent till min dator. Samtidigt gillar jag Cubase och är inte så sugen på att "lära om".

Så...

Funkar C5 på mac, eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Cubase har fått en rejäl förbättning med 5.5 som redan skrivits. Men det är fortfarande bara en 32-bitars applikation. Så samplers som behöver mycket minne fungerar inte lika bra som logic eller på 64 bitars cubase i microsoft windows. Sedan handlar det kanske bara om DAW:en, plugins måste också fungera. Förhoppningsvis kommer Cubase 6 snart med 64-bitars stöd även för OSX. Men det kommer nog ta ett år innan den putsad nog för att fungera bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta lät ju väldigt positivt! Jag antar att detta även gäller studio-versionen?

Alltså, när jag köpte min thailand-kopia så fick jag med en hel massa andra program och expansions.

En fråga jag har är: Hur många presets är det i HALion one original? Finns de instrument med beteckningen SR och VX i grunduppsättningen?

OCH (mac-fråga) finns det några HOME/END-knappar på mac-tangentbord?

Link to comment
Dela på andra sajter

OCH (mac-fråga) finns det några HOME/END-knappar på mac-tangentbord?

Beror på vilket tangentbord du använder. På Mac Pro's trådbundna sitter det en motsvarande knapp. Den stora skillnaden knappvis är nog att cmd (kringla) används i mycket större utsträckning än windows motsvarighet fönsterknappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ska köpa Cubase nu och funderar mycket. Har ju fått höra att C 5.5 funkar bra på mac nu. Borde det inte kunna "garantera" mig att 6an också funkar bra? Det verkar ju inte vara så stora förändringar.

Skulle ju kännas tokigt att köpa 5an när 6an finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ju kännas tokigt att köpa 5an när 6an finns...

Om du skaffar licens idag (6'an) kan du även köra motsvarande äldre versioner med samma nyckel.

Ett exempel. Du skaffar Cubase 6 (full licens). Då kan du även köra Cubase 5 och 4 full version.

Tyvärr täcker inte licensen andra versioner av Cubase. Du kan till exempel inte starta Cubase Studio 4 på en nyckel med den fulla versionen. Lite snurrigt kan jag tycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...