Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan vet inte riktigt i vilket läge denna skall ligga i i forumdelarna.

Är det Lagligt att göra en featureing med utans artistens/gruppens tillåtese?.

Menar inte liksom så att man säljer låten vidare. Menar mer på att det skall vara för att träna sin röst ungefär som kareOkE fast med vokal på?

Vad tycker ni?

mvh

Z

Annons
Postat

För att träna på egen hand kan du förstås göra vad som helst - men om du tänker lägga upp något sådant på Nätet för att andra ska kunna lyssna på det, så måste du ha tillstånd. Om du använder en kommersiell inspelning, så är det skivbolaget som äger inspelningen och som ger tillstånd (och antagligen begär någon licensavgift). Enligt svenska regler så kan du göra en cover och lägga upp på din privata hemsida, utan problem (dock inte på exempelvis YouTube och MySpace, på grund av deras regler) - men då gäller det att du har spelat in allting själv, så att du inte använder skivbolagets inspelning.

Om det sedan är någon som egentligen bryr sig om att en okänd förmåga lägger upp något sådant, är kanske en annan fråga (och om någon hör av sig, så är det bara att plocka bort låten), men formellt sett så kan du alltså inte använda någon del alls av en befintlig inspelning, utan att ha fått tillstånd från den som äger inspelningen.

http://stim.se/sv/OM-STIM/Fragor--svar1/Internet-och-mobil/

Postat

Ok Tackar! för det fina svaret.

Man brukar ju hitta lite acapellas där och här ibland på singlar och limiteds osv och sånna man försöker dra ner sin tid och ta bort musiken helt men lyckas aldrig med det..

Så om man har en Acapella liggandes och tränar igenom den är det precis samma sak som skrev före?

Postat (redigerat)

Men stämmer verklgen det där med youtube?? Jag menar...,det fnns ju tusentals tjejer som stter i sitt sovrum och sjunger covers och spelar gitarr, och lägger upp det på youtube i hopp om att bli kända. Och vissa av dessa har ju miljoner views.....och ligger upp länge. Jag kan inte se hur alla dessa personer clearat alla låtar innan dom läggs upp.

Redigerat av Mr Keys
Postat (redigerat)

Räknas detta som brott mot stimlagen

12sek jag har ju producerat låtar och fåt dem utblivna på digitala markander. och preview brukar vara runt så här och så fadar in och ut..

eftersom jag försöker träna utan att andväna autotune nu för att jag har ju hittat min ton och den är G Low Male.

Även notera att Autotune är avstängt.

Notering jag har bara tagit in en Acapella på den riktiga som jag hitta på en utav hårddiskarna.

Sen sjunger jag som backup jag är då den mörka rösten

Redigerat av zunbeta

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.