Jump to content
Annons

Knopflers vackra virvil


Alexanders son

Recommended Posts

Hej alla!

Varje gång jag hör virveln i Mark Knopflers "Boom, Like That" (

) känner jag att världen är vacker. ☺️

Hur skulle ni göra för att få till det? Jag vet att det beror på tusen olika faktorer men det måste ju ändå gå att säga något. Folk brukar ju gilla att påpeka att man har fel 😉 så jag slänger ut ett påstående utifrån mina begränsade kunskaper; den har relativt mycket kropp och sejare men inte mycket till ton. Do your worst!

Och.

Är det sejarmattan man hör tillsammans med baskaggen i de små bryggorna med gitarräkan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej alla!

Varje gång jag hör virveln i Mark Knopflers "Boom, Like That" (

) känner jag att världen är vacker. ☺️

Hur skulle ni göra för att få till det? Jag vet att det beror på tusen olika faktorer men det måste ju ändå gå att säga något. Folk brukar ju gilla att påpeka att man har fel 😉 så jag slänger ut ett påstående utifrån mina begränsade kunskaper; den har relativt mycket kropp och sejare men inte mycket till ton. Do your worst!

Och.

Är det sejarmattan man hör tillsammans med baskaggen i de små bryggorna med gitarräkan?

Som du skrev själv, det finns ganska många faktorer som spelar in på just det soundet. Men innan du kollar upp micksättning och annan utrustning får man ju förstås inte glömma det allra viktigaste i soundet. Trummisen och själva virveln.

Annars kan du kolla denna bloggen från keyboardisten Guy Fletcher: http://www.guyfletcher.co.uk/index.php/diary/2004_Shangri-La_Recording_Diary

Mycket intressanta bilder.

Det är förövrigt Chuck Ainlay som spelat in och mixat skivan, och han har även spelat in ljuden för EZDrummer Nashville expansionen. Och han uppmickningar av virvel brukar bestå av både dynamisk mick (typ SM57) + en kondensator mick.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en inspelning (samma studio) med

. Tycker virveln påminner inte helt men lite.

Tack för länken! Jo, den var också skön men inte riktigt lika... Dock tyckte jag väldigt mycket om cymbalerna, framför allt crasharna.

Men innan du kollar upp micksättning och annan utrustning får man ju förstås inte glömma det allra viktigaste i soundet. Trummisen och själva virveln.

Hehe, så rätt, så rätt. Ganska talande att jag la tråden under Mixning/Mastring...

Annars kan du kolla denna bloggen från keyboardisten Guy Fletcher: http://www.guyfletcher.co.uk/index.php/diary/2004_Shangri-La_Recording_Diary

Mycket intressanta bilder.

Det är förövrigt Chuck Ainlay som spelat in och mixat skivan, och han har även spelat in ljuden för EZDrummer Nashville expansionen. Och han uppmickningar av virvel brukar bestå av både dynamisk mick (typ SM57) + en kondensator mick.

Oooh, bra bilder, tack! Jag misstänkte att det var något liknande med mickarna där... Måste kolla upp Nashville expantionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...