Korkbeat Postat 21 november 2010 Postat 21 november 2010 Jag har precis köpt en begagnad AD/DA-omvandlare, Alesis Ai3 som jag kör tillsammans med mitt ljudkort, Focusrite Saffire Pro 40 (kopplade med ADAT in & ut). Dock upptäckte jag att det ligger någon latency mellan ljudkortet och ad/da:n när man skickar ut samma ljud genom utgångarna eftersom det genast börjar låta fasfel när signalerna mixas samman. Någon som varit med om detta och kan ge tips? Har inte hunnit kolla inställningarna än, men jag trodde nog att ev. latency i sådana fall skulle gälla för både ljudkortet och omvandlaren? Tacksam för svar!
drloop (oregistrerad) Postat 21 november 2010 Postat 21 november 2010 Om du inte har några pluggar aktiva och gör samma test blir det fortfarande "fasfel"?
joachime Postat 21 november 2010 Postat 21 november 2010 Alla AD/DA-omvandlare har en latency. Inte särskilt stor, men den finns dock. När man blandar olika tillverkare och modeller i ett och samma system finns det en risk att fördröjningen skiljer sig mellan olika apparater. Enklaste lösningen är att undvika att skicka signaler som hör ihop till olika apparater. Säg att du spelar in trummor. Skicka då alla trumspår till en och samma A/D-omvandlare. Räcker inte den omvandlaren till, skicka i första hand avståndsmickar, typ ambiens, till annan omvandlare. Där är små skillnader i latency inte lika kritisk.
Claes Holmerup Postat 21 november 2010 Postat 21 november 2010 Nyare omvandlare (åtminstone bland bättre modeller) har en latency på typ 10 samples eller mindre på både AD och DA - men äldre kan vara lite olika och omkring 1ms är nog inte ovanligt...
joachime Postat 21 november 2010 Postat 21 november 2010 Nyare omvandlare (åtminstone bland bättre modeller) har en latency på typ 10 samples eller mindre på både AD och DA 10 samples motsvarar ungefär tre tum vid samplingsfrekvensen 44,1 kHz. Fullt tillräckligt för att skapa fasfel mellan två signaler.
Korkbeat Postat 21 november 2010 Trådstartare Postat 21 november 2010 Tack för svar! drloop: Jag spelade direkt från från datorns mediaspelare, så inga pluggar i vägen. AD/DA:ns fördröjning kan jag nog inte göra så mycket åt, men finns det ingen chans att justera ljudkortets latency så att de (i bästa fall) stämmer överens och på så sätt spelar i fas? Jochime: Vad menar du med tre tum? Förstod inte riktigt (så länge du inte menar längdeneheten?).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.