Nikke K Postat 19 november 2010 Postat 19 november 2010 Hej hej hallå! Länge sedan jag skrivit här, men känns kul att vara tillbaka! : ) Lite mindre roligare anledning, här är mitt problem; Jag har en dator med dessa specifikationer: Moderkort: Gigabyte EP35-DS3P S775 moderkort CPU: Intel Core 2 Duo E8400 @ 3 ghz Minne: 4 GB 1600 MHz Corsair XMS 2 Grafik: Radeon HD5850 PCS + 1 gb Hårddisk (ar): Seagate 320 GB med OS, Seagate 750 GB och Samsung 500GB . Ljudkort: TC Electronic Konnekt 8 DAW: Cubase 5 Jag kör Windows 7 x64 Utlimate och jag har enorma problem med midi spikes. Har testat att ändra FW-drivern till Legacy men det hjälper inte.. Om jag kör DPC Spike Checker verktyget från TC så får jag spikes upp till 3-4000 us även i felsäkert läge 2 och 3. Jag har de senaste uppdateringarna för Windows. Vad ska jag göra för att få detta att fungera? FW-chippet på moderkortet är ett Texas Instruments som TC rekommenderar och jag körde min Konnekt 8 i normalläge under XP utan problem. Mvh Niklas
Linus Postat 20 november 2010 Postat 20 november 2010 DPC Spike Checker verktyget från TC så får jag spikes upp till 3-4000 usModerkortsproblem. Gigabyte brukar göra bästa moderkorten, i mitt tycke, men i din modell är det nog lite otur.
Linus Postat 20 november 2010 Postat 20 november 2010 Ett googlande gav svar direkt. ☺️ Har du uppgraderat BIOS? De nyare versionerna har tydligen en bugg så kör in en äldre version. Toms hardware: Audio latency problem with P35-DS3R GIGABYTE Forum: X38-DQ6 Festplattenzugriff Problem (Spikes) Med BIOS-version F11: Med BIOS-version F4: Ladda hem F3-BIOS.
Nikke K Postat 23 november 2010 Trådstartare Postat 23 november 2010 (redigerat) Ett googlande gav svar direkt. ☺️ Har du uppgraderat BIOS? De nyare versionerna har tydligen en bugg så kör in en äldre version. Toms hardware: Audio latency problem with P35-DS3R GIGABYTE Forum: X38-DQ6 Festplattenzugriff Problem (Spikes) Med BIOS-version F11: Med BIOS-version F4: Ladda hem F3-BIOS. Enormt tack för hjälpen, men det har inte gett så mkt resultat. Har massiva drop-outs nu...Uppdaterade till F3, och testade öven med de två ridigare versionerna. Det är så konstigt det här eftersom det funkade skitbra med windows xp förut. Ska ominstallera windows 7 och se om det blir någon skillnad. Redigerat 23 november 2010 av Nikke K
DiMoose Postat 23 november 2010 Postat 23 november 2010 Se också till att köra in senaste programvaran för ditt kort, då det även är fixat buggar i den ang. latencies! VERSION 2.5.0 REVISION 6895 New PC Driver: Version 3.5.3 Support Windows XP/Vista/7, 32 and 64 bit New driver for PC (3.5.3 replaces 3.5.0): - A rare BSOD could occur when receiving MIDI input data - The driver could exhibit audio dropouts and large spikes of CPU usage on some Windows 7 systems - On Windows 7, the "Safe Mode Level 1 - 3" Operation Modes are now better at allowing the driver to operate on a system with a high DPC latency (at the expense of additional audio latency). The minimum ASIO buffer size has increased when using one of the Safe Modes on Windows 7 - The Control Panel's System tab now reports more details about the system configuration and an OHCI chipset's capabilities - A BSOD could occur when changing WDM settings with certain WDM channel mapping configurations. - A workaround has been added to avoid an intermittent BSOD that could occur in Microsoft's new 1394 OHCI bus driver on Windows 7 64-bit systems with a quad-core processor - A BSOD could occur because of an error in the driver's WDM channel mapping logic. - A BSOD could occur when attempting to view the WDM Microphone's properties - The driver's clock synchronization logic has been improved
Nikke K Postat 23 november 2010 Trådstartare Postat 23 november 2010 (redigerat) Se också till att köra in senaste programvaran för ditt kort, då det även är fixat buggar i den ang. latencies! VERSION 2.5.0 REVISION 6895 New PC Driver: Version 3.5.3 Support Windows XP/Vista/7, 32 and 64 bit New driver for PC (3.5.3 replaces 3.5.0): - A rare BSOD could occur when receiving MIDI input data - The driver could exhibit audio dropouts and large spikes of CPU usage on some Windows 7 systems - On Windows 7, the "Safe Mode Level 1 - 3" Operation Modes are now better at allowing the driver to operate on a system with a high DPC latency (at the expense of additional audio latency). The minimum ASIO buffer size has increased when using one of the Safe Modes on Windows 7 - The Control Panel's System tab now reports more details about the system configuration and an OHCI chipset's capabilities - A BSOD could occur when changing WDM settings with certain WDM channel mapping configurations. - A workaround has been added to avoid an intermittent BSOD that could occur in Microsoft's new 1394 OHCI bus driver on Windows 7 64-bit systems with a quad-core processor - A BSOD could occur because of an error in the driver's WDM channel mapping logic. - A BSOD could occur when attempting to view the WDM Microphone's properties - The driver's clock synchronization logic has been improved Nu har jag installerat om en fräsch installation av Windows 7 Ultimate x64, installerat alla senaste uppdateringar för mitt ljudkort, installerat chipsetdrivisar, ändrat FW-driver till Legacy men inget verkar hjälpa mig. Har kört två analysprogram, LatencyMon och DPC Latency Checker V 1.2.0. och såklart TC Electronics DPC Checker Tool. Har haft ljudkortet i "Safe Mode 3" vid dessa tester. Är det någon som vet vad det kan vara för fel genom dessa bilder? Redigerat 24 november 2010 av Nikke K
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.