Jump to content
Annons

Kan man inte byta mellan externt och internt ljudkort


debatt

Recommended Posts

Hej!

Jag har spelat in allt med det externa ljudkortet i mitt Cubase Ess 4, men ska nu sitta med mixning i Cubase Ess 4 o mastering i Clean och Wavelab LE på annan ort utan att ta med det externa ljudkortet, tänkte jag.

Men när jag stoppar i Cubase-dongeln och ska gå in i Cubase Ess 4 utan att det externa ljudkortet är inkopplat och jag istället hör i hörlurarna direkt i laptopens hörlursuttag, så kommer det upp tre varningsrutor efter varandra på datorns bildskärm. Det blir t.o.m. rutor med gula varningsutropstecken.

Ska man kunna koppla bort sitt externa ljudkort och göra mixningar och mastering med det interna ljudkortet?

Underförstått att den mixning och mastering man utför inte på något sätt påverkas negativt ur ljudhänseende naturligtvis, bara för att man kör med det inbyggda ljudkortet i sista vändan?

😕

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag minns att jag hade problem med att byta ljudkort när jag körde Cubase SE 3. Ljudkortsinställningen sparas tydligen i projektet, och jag fick öppna projektet och ställa om manuellt till det nya ljudkortet. Nu var det så länge sen som jag körde Cubase, så jag minns inte längre var man ställer in detta. Man fick ställa in typ att output 1, eller left eller vad benämningen var, gick till ljudkortets stereo left (eller vad det nu heter på ljudkortet) osv. Detta fick jag göra för varenda projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jojo... att man får se till att det stämmer i Device Setup, VST Connections och i Inspektörens Input och Output-angivelser må vara hänt, men vad som intresserar mig mer är om ljudkvaliteten på det projekt man fortsätter att jobba med försämras "bara" för att man plötsligt börjar använda det interna enklare, simplare, fattigare ljudkortet istället för det mer avancerade, teknikorienterade, dyrare ljudkortet.

Jag har ju inte tänkt att ansluta mikrofon till det interna ljudkortet, utan bara ändra nivåer på enskilda spår, dubblera vissa grejer, delete-a, lägga effekter m.m. Inte spela in nåt nytt alltså.

Edith : Masselito, "Byta ljudkortsinställning även i den globala inställningen?", menar du det man gör eller snarare det som sker automatiskt i Windows [det är väl inte i Cubase det sker]? När jag kopplar in mitt externa ljudkort, vilket sker i 40% av tillfällena då jag använder laptopen så tar datorn det ljudkortet det direkt som primärt förstahandsval. Om jag har det externa ljudkortet urkopplat så uppfattas det omgående som att jag ska köra med det interna ljudkortet, Conextant eller vad det heter... Även drivrutinkollen i Cubase brukar ge vid handen att det är rätt drivrutiner direkt som används.

😳

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, ok, jag missförstod dig.

Med ljudkortsinställningen menar jag valet av asio-enhet i Cubase. När jag körde SE3:an i windows XP så var jag tvungen att byta manuellt när jag bytte ljudkort även om jag bara hade ett enda externt ljudkort inkopplat i taget. Cubase växlade inte själv. Kanske berodde det på att jag inte körde något av de externa ljudkortet som förstahandsval i Windows, jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska dumt - för man måste lägga in rätt ASIO-driver och sedan lägga upp VST connections med det aktuella ljudkortet när man har bytt. Varningarna kommer som sagt upp för att du har sparat projektet med ett annat ljudkort och dess VST connections-inställningar.

Ljudkvaliteten på det som redan är inspelat påverkas inte av ljudkortet annat än sekundärt - genom att du förstås kommer att skruva enligt det du hör när du spelar upp det och sitter och mixar, men det är troligen inget du behöver bry dig om, om du inte har ett väldigt risigt ljudkort... Du kommer troligen också att få mer brus, men det högre bruset kommer i lyssningen och inte på inspelning eller mixdown.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...