Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på att testa Waveburner och har dragit in två mixar som jag lekt med lite. Har valt plugin-chain preseten "Dance Music Master" på regionen som jag nu har problem med. Jag kör "Check Disc for clipping" och får resultat "Successfull" och "No Clipping" med högsta peak på 0.0 dB. I den preseten finns en hard limiter där gain är satt till 0.0 dB.

Men när jag provar "Bounce project", "Bounce mix" och "Bounce region" så får jag en clip warning med peak value 0.9 dB.

Kör jag igenom låten och kollar peak-levels realtid så går de inte över 0.0 dB.

Ställer jag in limitern på t.ex -1.0 dB och kollar efter clippning igen, så får jag fortfarande peak 0.0 dB när jag kör en clip-check. Ska inte limitern hindra signalen att gå över -1.0 dB?? Limitern ligger längst ner i plugin-chainen, är inte det sist i kedjan?

Är det något jag missat att göra?? Gör jag fel? Jag trodde jag skulle få ut precis samma resultat. Blir det inte samma resultat när man ska köra ut till fil? Jag fattar inte riktigt.

Annons
Postat

det finns nåt som heter inter sample peaks....

http://www.solid-state-logic.com/music/X-ISM/index.asp

även om limitern håller själva kurvan nedkapad till 0.0 så kommer en kurva försöka återskapas där nivån ligger över 0... lite knepigt att förklara kort - kolla länken

det kan vara det som uppstår

ställ för övrigt gärna limiterns utnivå på max -0.3 dB

och limitern ska sitta sist

Postat

Det där var någonting jag inte hade en aning om. Dom förklarade det bra i länken. Tackar.

Om jag fattade det rätt så uppstår detta när man kör ut det analogt (t.ex ut via ljudkortet till högtalarna eller till band). Men waveburner kör ju ut det till en digital fil. Och något som är lite förvirrande nu är att när jag öppnar upp projektet idag och kör Bounce mix och Bounce region så går det igenom utan clippning, men inte om jag kör Bounce project. Innan gick det inte igenom i någon av Bounce-funktionerna. Mysko tycker jag.

Men jag antar att det enklaste sättet att vara säker på att det inte klipper helt enkelt är att dra ner limitern lite extra, så att den slutliga mastern ligger på kanske -1.0 dB? Nog för att färdigt kommersiellt material idag gärna ska vara så loud som möjligt, men det är ju inget man måste ha tänker jag. Ställer jag den på -0.3 dB så får jag ändå peak på 0.0 dB, vilket jag tycker är mysko. Men det är väl något jag missat att förstå varför det blir så tippar jag på 😊

Alternativet är ju att ladda ner pluggen som finns i länken du la in och köra genom den, det borde jag kanske testa också.

Postat

Det där var någonting jag inte hade en aning om. Dom förklarade det bra i länken. Tackar.

Om jag fattade det rätt så uppstår detta när man kör ut det analogt (t.ex ut via ljudkortet till högtalarna eller till band). Men waveburner kör ju ut det till en digital fil. Och något som är lite förvirrande nu är att när jag öppnar upp projektet idag och kör Bounce mix och Bounce region så går det igenom utan clippning, men inte om jag kör Bounce project. Innan gick det inte igenom i någon av Bounce-funktionerna. Mysko tycker jag.

Men jag antar att det enklaste sättet att vara säker på att det inte klipper helt enkelt är att dra ner limitern lite extra, så att den slutliga mastern ligger på kanske -1.0 dB? Nog för att färdigt kommersiellt material idag gärna ska vara så loud som möjligt, men det är ju inget man måste ha tänker jag. Ställer jag den på -0.3 dB så får jag ändå peak på 0.0 dB, vilket jag tycker är mysko. Men det är väl något jag missat att förstå varför det blir så tippar jag på 😊

Alternativet är ju att ladda ner pluggen som finns i länken du la in och köra genom den, det borde jag kanske testa också.

men har du limitern allra sist?

Postat

Ja det har jag, om jag fattat Waveburner rätt. Så som jag fattat Waveburner så går signalen från topp till botten i plugin-kedjan, precis som i Logic. Testade att vända på det med, och då får jag clip-varning i "Check disc for clipping" så det borde stämma med topp->botten ordning.

Jag tycker det hela känns lite mysko, jag undrar om jag har missat någonting viktigt jag borde veta om när det gäller Waveburner eller mastring. Tipset om inter-sample clipping är ett bra tips. Det jag fastnade på är att de beskriver det för överföring mellan digital-analog, medans Waveburner för över till digital fil. Men Waveburner kanske mäter olika beroende på vilken Bounce man använder?

Fast visst borde det väl lösas om jag drar ner limitern lite extra? Förvisso kanske låten inte blir lika loud, men det är ju en smäll man får ta i så fall.

Oops 😊 jag insåg förreten nu att den audiofil jag importerat är nog normaliserad och att när jag körde ut den från logic så hade jag inte fattat detta med gränsen 0.0 dB så bra, så en del av låten gick säkert över 0.0 dB i Logic. Jag har ju ställt om nivåerna sedan dess för att komma under 0.0 dB i Logic-projektet, så jag borde nog dra ut en ny onormaliserad version och testa igen. Jag tänker att den nuvarande filen kanske bidrar till problemet i Waveburner, så att det egentligen inte existerar om jag ställer nivåerna rätt i Logic-projektet och samtidigt passar på att ge lite headroom (eller vad man nu kallar det) till mastringen? Eller är jag ute o seglar nu tro? Jag får testa.

Postat

Om jag bypassar alla pluggar som ligger i "Dance Music Master" preseten (som följde med Waveburner) så peakar materialet på -0.10 dB.

Antar att detta är för att jag kört ut materialet från logic med peakar över röd nivå och normaliserat spåret efter utkörning (per automatik i Logic om man checkat i Normalize, vilket jag brukat göra innan) innan jag drog in det? Inte bra förstår jag 😊

I "Dance music master" preseten som jag har satt in ligger det en Multimeter, en Linear Phase EQ med master gain på -2.5 dB, en Multipressor med out -3.6 dB och sist limitern med gain satt på 0.0 dB och output på 0.0 dB.

Jag kanske inte skulle ha börjat med en fabrikspreset, utan börjat leka själv istället insåg jag nu 😊

Jag är inte riktigt med på varför jag ändå får en peak över 0.0 dB när limitern sitter på 0.0 i slutet på kedjan. Den ska ju stoppa allt över 0.0 dB, och ändå får jag en peak på 0.9 dB när jag ska bounca projektet, men inte när jag kör "Check disc for clipping". Det du länkade till gav ju bra information. Gäller det alltså även när man kör ut till digital fil? Bara så att jag fattar hur det fungerar.

Jag måste nog testa igen iaf med en bättre inställd version av materialet.

Postat
Gäller det alltså även när man kör ut till digital fil?

ja det gör det

det är alltså när det är ett visst antal samplingar i rad som ligger på 0.0

men ditt problem blir jag inte riktigt klok på

antingen suger din limiter eller så är det nåt annat konstigt

kan du gå tillbaka till din project-fil å bounca ut låten igen men utan normalize å istället dra ner masterregeln tills inget peakar över 0 - sen lyfta in den filen till mastering

Postat

Jag har haft problem med inställningen av mixen, jag får läsa in mig mer på mixning först. Fick samma problem igen vid mastringen, men jag fick inte ner nivåerna ordentligt i mixen. Jag får återkomma ifall jag får problemet igen när jag ska testa mastring igen.

Postat

Jag har haft problem med inställningen av mixen, jag får läsa in mig mer på mixning först. Fick samma problem igen vid mastringen, men jag fick inte ner nivåerna ordentligt i mixen. Jag får återkomma ifall jag får problemet igen när jag ska testa mastring igen.

om du tycker att det låter bra om din mix men det slår över - dra ner masterregeln tills det inte slår över när du spelar igenom låten

Postat

om du tycker att det låter bra om din mix men det slår över - dra ner masterregeln tills det inte slår över när du spelar igenom låten

Det har jag inte tänkt på 😊

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.