Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Jag har spelat in musik jag är nöjd med och tänkte mixa. I nuvarde skede låter det bra fast bara som en vägg av ljud. Finns det några basic regler för att få en bra start så att säga. Instrumenten är.

Nylon git.

Flöjt

el-bas

shaker

udu drum.

jag har förståt att basljud bör ligga i mitten av ljudbilden.

Sedan tänkte jag dubbla gitarren och pannorera max till Left och right.

men sen.....luftigheten ....djupet??!?? Jag använder Cubase SX 2.0 och Adobe audition. Waves Platinum/gold plugar.

Henrik

Redigerat av Duende
Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

en bra start är t ex http://www.saecollege.de/reference_material/index.html och andra siter som man kan hitta på nätet där man kan läsa och förstå vad en mix går ut på men kortfattat så måste du förstå är hur frekvenserna på de olika instrumenten interagerar/tar ut (dödar) varandra, sedan kommer en lång period av testa, testa och åter testa samt lyssna på referenser från sådant som du själv tycker är bra s.k. luftiga mixar och försöka uppnå detta med dina tillgängliga verktyg, att mixa är en konst och tyvärr så är det en ganska hög inlärningströskel men väl värt besväret att gå igenom, när du väl lärt dig grunderna kommer allt att bli lättare och för att sammanfatta det hela så finns det inga regler utan det man tycker låter bra är bra även om andra inte tycker det.

börja med att läsa lite tips och sedan prova och sedan läsa igen och prova mer och mer och efter ett tag så bör det börja växa ram något bättre och bättre.

Använd nätet det är den bästa hjälpen samt biblioteket eller beställ referenslitteratur och öva, öva, öva precis som med allt annat här i livet.

lycka till.

Botten upp dårå

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.