Jump to content
Annons

Cubase 5.1 ingen medhörning gitarr+vst

Recommended Posts

danne202 (oregistrerad)
Postat

Hej

Är ny på det här med cubase och studiokunskap. Men köpte en beg. dator med cubase 5.1 på och tänkte försöka komma igång. Har ett Juli@ kort i datorn.

Har fått allt att fungera bra förutom en sak. Har medhörning på gitarren när jag har kopplat in den i ljudkortet, men så fort jag lägger på effekt (vst th1 overloud) så har jag ingen medhörning på effekten, fortfarande bara den "rena gitarren". Kan spela in och när jag spelar upp hör jag effekten.

Nån som har tips eller kanske vet vad jag gjort för fel som inte kan höra vst-pluggen i realtid över gitarren?

Tacksam för svar

/Daniel

Annons
Postat (redigerat)

Tror det kanske beror på att ljudkortet stödjer "direct monitoring". Du måste bocka av det för att höra effekterna, du hittar det där du ställer in din latency (i Cubase alltså).

Redigerat av Malice
Postat

Den rena gitarren går direkt från ljudkortet till utgångarna utan att passera datorn.

Så stäng av hardware monitoring, den medhörning du får i ljudkortets programvara. Annars får du både en ren gitarr och en gitarr med effektpålägg.

Gitarren genom Cubase pluggar blir däremot fördröjd eftersom signalen tar vägen in i datorn, processas och ut igen. Sätt latencyn så lågt datorn orkar med.

• Gilla 1
danne202 (oregistrerad)
Postat

Tack för ditt snabba svar! Har provat nu men det gör ingen skillnad, hör fortfarande gitarren bra fast utan effekt. Som om VST-pluggen in får in signalen. När jag är inne i TH1 Overloud och spelar på guran så visar den ingen signal på mätaren i pluggen. Men som sagt, går ju att spela in och sen lyssna och då finns pluggens effekter där. Men skulle ju vara trevligt att kunna ställa ljudet medans man hör det :/

danne202 (oregistrerad)
Postat
  On 2010-10-30 at 11:42 sa Linus:

Den rena gitarren går direkt från ljudkortet till utgångarna utan att passera datorn.

Så stäng av hardware monitoring, den medhörning du får i ljudkortets programvara. Annars får du både en ren gitarr och en gitarr med effektpålägg.

Gitarren genom Cubase pluggar blir däremot fördröjd eftersom signalen tar vägen in i datorn, processas och ut igen. Sätt latencyn så lågt datorn orkar med.

Ah, då förstår jag. Tusen tack för hjälpen!

danne202 (oregistrerad)
Postat

Tack alla för hjälpen, fått till det nu med en kombination av alla era tips 🙂 Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.