Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är det någon som skulle kunna tipsa om en laptop som fungerar bra med Pro Tools?

Har Pro Tools LE 8.0 och en Mbox2 Mini. Problemet är att datorn jag kör programmet på är en gammal relik från 2005 som envisas med att låsa sig när jag kör många ljudspår, eller fler än 4-5 pluggar i samma projekt. Detta innebär att så fort ett projekt börjar växa till sig och ta form blir det omöjligt att arbeta vidare med det eftersom ljudet hänger sig och Pro Tools stängs ner varje gång jag försöker spela upp det.

Det är alltså dags för en uppdatering och jag tänker mig en laptop, så att jag också kan sitta och göra låtar ute i min sommarstuga om somrarna. Helst inte dyrare än 6-8000 kr. Mina viktigaste pluggar är EZdrummer, EastWest QuantumLeap Personal Orchestra och Garritan Personal Orchestra.

Jag provade att installera Pro Tools på min kompis Acer Aspire för att se hur bra det funkade på den, men det blev The Kiss of Death för den. Den fick bluescreen bara jag startade Windows. Till slut lyckades jag dock göra systemåterställning och tog bort Pro Tools. Funderar på om problemen kan ha orsakats av att programmet inte gick ihop med Windows 7.

Har funderat på HP Pavilion DV6-3045eo, eller den billigaste sortens MacBook Pro för 11 390 kr, eftersom jag läst på ett forum att MacBook Pro är överlägsna när det gäller musikredigering, och då slipper jag ju de eventuella kompatibilitetsproblemen med Windows 7. Dock är det ju lite utanför den tänkta prisnivån...

Jag har ju ingen lust att chansa med det här eftersom det är mycket pengar och jag vet inte vart jag annars kan vända mig. Att spela in flera ljudspår samtidigt är inte jätteviktigt för mig - spelar i stort sett aldrig in mer än ett instrument åt gången. Det viktiga är att jag kan spela upp många ljudspår med många pluggar och att systemet är stabilt.

Som det är nu slutar det oftast med att jag tröttnar på att göra låtar på grund av att datorn strular och i stället fastnar framför Paradise Hotel. Snälla, hjälp mig från att kasta bort mer tid på thrash-TV som skulle kunna ägnas åt att utveckla min musik 🙂

Tack på förhand.

Annons
Burundi (oregistrerad)
Postat

Köp en beggad iMac eller en beggad Macbook Pro av senare modell för runt 6-8K så kommer du sitta nöjd framför datorn istället för missnöjd framför TV:n.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.