Jump to content
Annons

Mixning av snack


InvicTum

Recommended Posts

Hej!

Låt säga att man spelar in en lärare som undervisar. Sedan vill man lägga upp denna undervisning på nätet med ett hyfsat resultat. Det behöver ju inte vara perfekt eftersom man inte "skönlyssnar" på tal. Det man vill är ju att det skall låta klart och tydligt med en hyfsad volym och utan stora ljudnivå-skillnader. Det skall fungera att lyssna på i t.ex. en bullrig bil osv..

Hur skulle ni mixa detta på ett smidigt sätt? Har ni några små knep? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du inte vill ha så stor skillnad i ljud (som det kan bli när läraren rör sig, i förhållande till en fast mick) så skulle väl det optimala vara en mygga på läraren, förutsatt att läraren är med på det, men det måste ju denne vara, om du lägger upp det på nätet.

Men mitt kort skulle jag lägga på en mygga på läraren...

EDIT;

Alternativt ett stereopar vid kateder/talarstol/ framför... eller helt enkelt en Zoom H2:a vid första bänkraden...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte vill ha så stor skillnad i ljud (som det kan bli när läraren rör sig, i förhållande till en fast mick) så skulle väl det optimala vara en mygga på läraren, förutsatt att läraren är med på det, men det måste ju denne vara, om du lägger upp det på nätet.

Men mitt kort skulle jag lägga på en mygga på läraren...

EDIT;

Alternativt ett stereopar vid kateder/talarstol/ framför... eller helt enkelt en Zoom H2:a vid första bänkraden...

Tack för svaret, det är sant 🙂 Men om vi ska utgå från ett sämre scenario nämligen att läraren använder en handmikrofon. Hur ska jag mixa utifrån ett sådant scenario? Kan man få det att låta okej t.ex. genom att maxa en kompressor (eftersom läraren kanske håller mikrofonen olika nära munnen)? Några knep utifrån ett så dåligt läge?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja asså kompressor/limiter, lite eq skärning i basen och hitta frekvenserna med lite tydlighet.

Däremot kommer du aldrig få rösten helt jämn och matar du på en kompressor för mkt kommer du få jättehögt skräpljud av hostningar/stolskrap/brus och andra skräpljud förutsatt att det finns andra i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja asså kompressor/limiter, lite eq skärning i basen och hitta frekvenserna med lite tydlighet.

Däremot kommer du aldrig få rösten helt jämn och matar du på en kompressor för mkt kommer du få jättehögt skräpljud av hostningar/stolskrap/brus och andra skräpljud förutsatt att det finns andra i rummet.

Allright! 🙂 Då kör jag på det helt enkelt. Om ingen annan har något annat trix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja asså kompressor/limiter, lite eq skärning i basen och hitta frekvenserna med lite tydlighet.

Däremot kommer du aldrig få rösten helt jämn och matar du på en kompressor för mkt kommer du få jättehögt skräpljud av hostningar/stolskrap/brus och andra skräpljud förutsatt att det finns andra i rummet.

Man kan ju lägga en expander eller noisegate eller liknande innan kompressor (ej efter) för att motverka detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...