Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har kollat lite på fender acoustic cd 140 sce, men har funnit 280 sce också, 200 kronors skillnad. är det märkbar skillnad på gitarrerna? eller är det bara små saker som skiljer sig? har sett att elektroniken skiljer sig, men är det någon som vet ? //Timmy

Annons
Postat

Jag är ingen höjdare på akustiska gitarrer. Men men.

Om man kollar hos Thomann så kan man läsa följande:

Fender CD-140SCE BK - cutaway acoustic guitar, dreadnought, solid spruce top, laminated mahogany back & sides, nato neck, rosewood fretboard, Fender/Fishman Presys active onboard preamp and pickup, 643mm scale, 43mm saddle width. Colour: Black

Fender CD280SCE Acoustic Guitar - dreadnought body with cutaway, solid spruce top, scalloped X-bracing, rosewood back & sides, mahogany neck, rosewood fretboard, 20 frets, 643mm scale, 43mm nut width, pickup with Fender FTE-3TN preamp & integrated tuner. Finish: Natural Gloss

Den största skillnaden på dessa gitarrer är att "trät" på sidorna och baksidan. Som du ser är det laminat på 140:an. Nu vet jag inte om det är så stor skillnad på laminat och Rosewood, på dessa lågbudgetgitarrer. På de lite dyrare gitarrerna blir det iaf märkbar skillnad om det är Rosewood istället för laminat.

240:an har också inbyggd stämapparat och X-bracing.

Postat

Tack för svaret! Jo det är min första aukustiska gitarr jag tänkt köpa, därför jag undrade om 200 kronor spelar så stor skillnad? för dom ser ju nästan likadana ut, någon gitarr expert här som kan besvara min fråga?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.