Jump to content
Annons

Om en gitarrtopp har 1x16 ohm 2x8ohm-Kan jag köra alla kabinetter endå?

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Hej.

Hur är det egentligen?

Om man har en gitarrtopp som är på ex 30 watt rörförstärkt, låt säga en Orange tiny terror, så har ju den förstärkaren 1x16ohm 2x8ohm, vad innebär egentligen det?

Kan jag mata på en 4x12 utan problem? en 4x10 eller 2x10?

För jag läste någonstanns att nån blev varnad att köra en stärkare som hade 8ohm ut till en 4x12 för dom var alltid 16ohm, problemet var bara att dom förklarade aldrig hur man skulle göra för att det ska fungera.

Undrar även om någon har nån bra ritning eller liknande på en hemmabyggd gitarrhögtalarlåda. Och var köper man schyssta högtalarelement som lämpar sig för gitarr? Ganska allround högtalarelement.

Tack.

Annons
Postat

Ju högre impedans (ohm) du har i lådan, ju mer skonar du förstärkaren!

Du ska ALDRIG ha en låda med lägre impedans än vad förstärkaren klarar av.

4x12 är inte alltid 16ohm. Vanligast är 8ohm. (Det står oftast på baksidan vad det är för impedans i lådan)

Det spelar alltså ingen roll vad för slags låda det är du kopplar till förstärkaren, sålänge du är rätt impedans !

Postat

Okej!

Jag ska bygga en 1x12 till att starta med för att lära mig ite hur det fungerar..

men ska jag bara ha ett telejack i själva lådan där en högtalarkabel är ansluten som sedan går till själva högtalarelementet? sedan drar jag en kabel från förstärkarens output till högtalarkabinettens telejack?? vilket slags jack ska jag ha?

tack

Postat

Högtalarkabel och telejack ska kopplas som du beskrivit. Använd elsladd eller riktig högtalarkabel, ej skärmad gitarrkabel eller liknande. Det jack du ska använda är 6.3 mm telehona i mono, t.ex. Elfa art.nr 42-764-57.

Tiny Terror kan användas med en 16 ohmslåda, en 8 omhs eller två 16 ohms.

Har man en högtalare med fel impedans måste man göra skillnad på transistor- och rörförstärkare. På transistorförstärkare kan högtalaren ha högre impedans än vad som är angivet på förstärkaren. På rörförstärkare är det tvärt om. De flesta rörförstärakre klarar t.o.m. en kortslutning över högtalarutgången, d.v.s. 0 ohm. Ljudet påverkas dock en del med för låg impedans, oftast till det sämre.

Postat

AHA!

Så om jag då ska använda det jack som heter external speaker på min hot rod deville 212 som har 2 el 4 ohm, då måste kabinetten ha 2ohm?

Postat

Så om jag då ska använda det jack som heter external speaker på min hot rod deville 212 som har 2 el 4 ohm, då måste kabinetten ha 2ohm?

Jag vet inte hur det ser ut på Deville 212. Men om jag tillåter mig att spekulera lite så borde externa kabinetten vara på 4 ohm. Tillsammans med interna högtalaren ger detta en total impedans på 2 ohm. Det borde stå i förstärkarens manual.

• 1 månad senare...
Postat

Ju högre impedans (ohm) du har i lådan, ju mer skonar du förstärkaren!

Du ska ALDRIG ha en låda med lägre impedans än vad förstärkaren klarar av.

4x12 är inte alltid 16ohm. Vanligast är 8ohm. (Det står oftast på baksidan vad det är för impedans i lådan)

Det spelar alltså ingen roll vad för slags låda det är du kopplar till förstärkaren, sålänge du är rätt impedans !

Nej. Ju närmre impedansen på lådan är impedansen på stärkaren, desto mer skonar du stärkaren. Om du kopplar för låg impedans sliter du på slutstegsrören, om du har för hög impedans sliter du på utgångstransformatorn.

Du ska hellre ha ett steg lägre impedans än två steg högre. Med andra ord, hellre 8 ohm stärkare till 4 ohm högtalare än 4 ohm stärkare till 16 ohm högtalare.

Dessutom är det viktigt att högtalaren har samma eller högre effekt som stärkaren, dvs 50w topp till minst 50w högtalare.

För övrigt spelar märke, design eller nåt annat ingen roll. Förutom uppenbara saker som typ skick.

Postat

Nej. Ju närmre impedansen på lådan är impedansen på stärkaren, desto mer skonar du stärkaren. Om du kopplar för låg impedans sliter du på slutstegsrören, om du har för hög impedans sliter du på utgångstransformatorn.

Du ska hellre ha ett steg lägre impedans än två steg högre. Med andra ord, hellre 8 ohm stärkare till 4 ohm högtalare än 4 ohm stärkare till 16 ohm högtalare.

Dessutom är det viktigt att högtalaren har samma eller högre effekt som stärkaren, dvs 50w topp till minst 50w högtalare.

För övrigt spelar märke, design eller nåt annat ingen roll. Förutom uppenbara saker som typ skick.

Jo visst om du vill förstöra din stärkare så funkar det ju att koppla 4ohms låda till en topp som bara fixar ner till 8ohm..

Postat (redigerat)

Jo visst om du vill förstöra din stärkare så funkar det ju att koppla 4ohms låda till en topp som bara fixar ner till 8ohm..

Läser du hela min post inser du nog att de senaste inläggen av oss båda är onödiga.

Jag förtydligar din post, då det är lätt att tolka den som "koppla in så mycket impedans som möjlig, det skonar stärkaren."

Som jag sade, för låg impedans sliter på slutstegsrören, för hög sliter på utgångstransformatorn. Om jag inte missminner mig är nya rör billigare än en ny transformator.

För övrigt inledde jag min post med att rekommendera att ha impedans så nära stärkarens utgång som möjligt. 8 ohm till 8 ohm. Inte 8 ohm till 16 ohm, inte 8 ohm till 4 ohm.

Edit #2. Såg nu att pak1 redan sagt i princip vad jag skrev. Då behövdes egentligen inte mitt viktigpettrande.

Redigerat av Fisk

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.