Jump to content
Annons

Fostex kylflänsar brusar


Gäst

Recommended Posts

Jag har haft mina Fostex NX-5A i ungefär en månad. Igår så började det brusa bak i runt kylflänsarna på min högra. Om jag stänger av den och väntar i ca 1 minut så försvinner det, men kommer tillbaka efter några minuter.

Jag har prövat att byta utgång på ljudkortet men det är ingen skillnad. Jag har inte rört om någonting med elkontakterna så det kan inte bero på något sånt heller.

Kan det vara så att den bara har gått sönder? Det kommer ju ljud, men direkt man pausar så hör man surret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)

Jag har haft mina Fostex NX-5A i ungefär en månad. Igår så började det brusa bak i runt kylflänsarna på min högra. Om jag stänger av den och väntar i ca 1 minut så försvinner det, men kommer tillbaka efter några minuter.

Jag har prövat att byta utgång på ljudkortet men det är ingen skillnad. Jag har inte rört om någonting med elkontakterna så det kan inte bero på något sånt heller.

Kan det vara så att den bara har gått sönder? Det kommer ju ljud, men direkt man pausar så hör man surret.

Kan vara så att den är småtrasig eller så kan det bero på glapp eller överhettning, det är ju sjukt varmt nu på många ställen, prova att byt plats på monitorerna....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bytt placering på monitorerna men bruset återkom ändå.

Jag vet inte om det är exakt från kylflänsarna, men det är bak i högtalaren, inte ett vanligt sus från diskanten/basen.

Det är mer surrande och brummande än brusande. Lite grövre än brusande. Om ni förstår. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Jag har bytt placering på monitorerna men bruset återkom ändå.

Jag vet inte om det är exakt från kylflänsarna, men det är bak i högtalaren, inte ett vanligt sus från diskanten/basen.

Det är mer surrande och brummande än brusande. Lite grövre än brusande. Om ni förstår. 😛

Brum menar du nog, det beror ofta på elstörningar eller/och på dåliga kablar. Eller på att högtalaren är småtrasig. Beskriv gärna dina andra prylar som du har kopplat titil högtalarna.

Är det bara en högtalare som brummar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brum menar du nog, det beror ofta på elstörningar eller/och på dåliga kablar. Eller på att högtalaren är småtrasig. Beskriv gärna dina andra prylar som du har kopplat titil högtalarna.

Är det bara en högtalare som brummar?

Eftersom jag bytte plats på monitorerna nyss och den fortfarande låter så kan det inte vara kablarna.

Jag har monitor - datorskärm - Guitar rig ljudkort - monitor på skrivbordet.

Det är bara ena högtalaren.

Du kanske har trasiga kondensatorer i nätdelen eller slutsteget, det brukar kunna ge upphov till ett sorts brum. Önskar jag kunde hitta något sorts ljudexempel och visa upp...

Antar att enda sättet man får reda på det är att skicka in dom på lagning?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Transformatorkärnan som brukar sitta fastskruvad på kylflänsen kan skapa surrande ljud om någon lindning i den inte sitter tight, vilket gör att den kommer åt att vibrera. Skulle tippa på att det är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Transformatorkärnan som brukar sitta fastskruvad på kylflänsen kan skapa surrande ljud om någon lindning i den inte sitter tight, vilket gör att den kommer åt att vibrera. Skulle tippa på att det är det.

Inte otänkbart.

I så fall kan man prova att spraya på trafons lindningar med silikonspray. Med lite tur så kryper det in till lindningen som kommer i svängning, så att svängningen blir bortdämpad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter vettigt, men jag vet inte om jag vill börja skruva i en av mina månadsgamla monitorer. Borde inte garantin sluta gälla om man meckar själv?

Tror jag ska skicka iväg ett mail till Fostex och fråga om dom har varit med om det förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

För er som bryr er: jag fick ett samtal av reparatören förra veckan som sa att lindningen satt lös och surrade när den blev uppvärmd. Nu väntar dom på reservdelar. Ni hade rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...