Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en MacBook Pro med FW800-port. Nyligen köpte jag en Digi003 med FW400-port. RÀcker det att köpa en kabel FW800-FW400 för att det ska funka eller behöver man kladda med det pÄ nÄgot annat sÀtt ocksÄ?

Tack!

Annons
Postat
  trombonisten sa:
Kabel rÀcker.

// Gunnar

Tack för svar! Är du sĂ€ker? Jag hoppas du har rĂ€tt. Jag fick det hĂ€r till svar frĂ„n Avid (jag förstĂ„r inte riktigt vad de menar, kanske du eller nĂ„gon annan förstĂ„r bĂ€ttre? Vad Ă€r "chipset"?):

"The FireWire 800 port on Apple's computers is backwards compatible with FireWire 400 devices, but requires one of the following configuration options:

1) FW800 port —> FW800 Drive (912 or 924 chipset) —> Out FW400 port on Drive —> Pro Tools LE FireWire audio interface

2) FW800 port —> FW800 to FW400 converter cable —> FW400 Drive (911 chipset) —> Multiple FW400 Drives (911 chipset) as needed for maximum track count —> Pro Tools LE FireWire audio interface

When qualifying Pro Tools USB devices we connected the device to the USB port on the computer and used the above configuration guidelines for connecting drives only".

//Mattias

Postat
  matte81 sa:
Jag fick det hÀr till svar frÄn Avid (jag förstÄr inte riktigt vad de menar
De menar att du sÀtter ev. firewirehÄrddiskar först i kedjan, och till sist din Digi 003.

AnvÀnder du inga andra Firewireprylar kan du ignorera allt och bara skaffa en adapter för FW800 till FW400 för 99:-

Postat

jag har för mig att jag köpte min adapter pÄ dustin home eller liknande, snabbt enkelt och billigt sÄ Àr du ready to go.

Postat

Tack!

Man kan lÀsa lite varstans att Avid rekommenderar att man anvÀnder en extern hÄrdisk i kedjan. Men jag förstÄr inte riktigt varför? Jag har köpt en dyr dator och ett dyrt ljudkort... man skulle kunna tycka att det borde rÀcka?

Postat
  matte81 sa:
Men jag förstÄr inte riktigt varför?
Ifall du anvÀnder sÄ mÄnga ljudkanaler/instrument/samplingar att din interna hÄrddisk inte hinner med att förse Pro Tools med data.

DÄ lÀgger du dina sessioner pÄ en andra hÄrddisk och arbetar mot den hÄrddisken istÀllet.

Postat
  matte81 sa:
Tack!

Man kan lÀsa lite varstans att Avid rekommenderar att man anvÀnder en extern hÄrdisk i kedjan. Men jag förstÄr inte riktigt varför? Jag har köpt en dyr dator och ett dyrt ljudkort... man skulle kunna tycka att det borde rÀcka?

Först och frĂ€mst Ă€r informationen man fĂ„r frĂ„n digidesign inte den bĂ€sta: http://www.avid.com/US/products/family/Pro...tems/003-Family. Är inte glasklart om man mĂ„ste ha en dedikerad FireWire-buss eller vilka FireWire-kontrollers som stöder deras ljudkort vad jag kunde finna.

Avid rekomenderar en extern hÄrddisk OM det Àr sÄ att man har en FireWire-kontroller i sin dator som INTE stöder deras ljudkort. Det Àr detta de talar om i första raden du postade ("912 or 924 chipset" Àr alltsÄ en FireWire-kontroller som stöder deras ljudkort). Man seriekopplar i enligt kedjan: Dator (FW800) ---> (FW800) Extern hÄrddisk (FW400) ---> (FW400) Ljudkort. Orsaken till seriekopplingen Àr att Apple bytte FireWire-kontroller frÄn Texas Instruments till Agere för ett par Är sedan och efter detta var det vissa tredjeparts tillverkare som fick problem med sina produkter. Lösningen frÄn dessa tredjepartstillverkare Àr att gÄ via en hÄrddisk som Àr kompatibel med bÄde Agere och Texas instruments. Nackdelen med att koppla via en hÄrddisk Àr att hÄrddisken och ljudkortet delar pÄ FireWire 400 bussen (400MBit/s).

I andra exemplet anvÀnder Avid en kabel FW800 till FW400 in i en extern FW400 hÄrddisk istÀllet för en FW800 disk enligt kedjan:

Dator (FW800) ---> (FW800) kabel (FW400) ---> (FW400) Extern hÄrddisk (FW400) ---> (FW400) Ljudkort.

Har skrivit en massa om FireWire och Agere-chip i en gamal trÄd som finns hÀr: https://www.studio.se/index.php?showtopic...=firewire+agere. Mot slutet i trÄden drog jag mina slutsatser och min lösning fungerar utan problem.

Ber att fĂ„ önska dig lycka till fortsatt och jag hoppas verkligen att du klarar dig med en FW800 till FW400 kabel! 😆

Postat

Jag kör en iMac 21.5" med FW800 och ett Digi003 Rack. Det enda jag har mellan Àr en konverterkabel frÄn FW400 till FW800, alltsÄ 6-pol i ena Ànden och 9-pol i andra.

Det fungerar klockrent.

Postat
  Implasticyde sa:
Först och frĂ€mst Ă€r informationen man fĂ„r frĂ„n digidesign inte den bĂ€sta: http://www.avid.com/US/products/family/Pro...tems/003-Family. Är inte glasklart om man mĂ„ste ha en dedikerad FireWire-buss eller vilka FireWire-kontrollers som stöder deras ljudkort vad jag kunde finna.

Avid rekomenderar en extern hÄrddisk OM det Àr sÄ att man har en FireWire-kontroller i sin dator som INTE stöder deras ljudkort. Det Àr detta de talar om i första raden du postade ("912 or 924 chipset" Àr alltsÄ en FireWire-kontroller som stöder deras ljudkort). Man seriekopplar i enligt kedjan: Dator (FW800) ---> (FW800) Extern hÄrddisk (FW400) ---> (FW400) Ljudkort. Orsaken till seriekopplingen Àr att Apple bytte FireWire-kontroller frÄn Texas Instruments till Agere för ett par Är sedan och efter detta var det vissa tredjeparts tillverkare som fick problem med sina produkter. Lösningen frÄn dessa tredjepartstillverkare Àr att gÄ via en hÄrddisk som Àr kompatibel med bÄde Agere och Texas instruments. Nackdelen med att koppla via en hÄrddisk Àr att hÄrddisken och ljudkortet delar pÄ FireWire 400 bussen (400MBit/s).

I andra exemplet anvÀnder Avid en kabel FW800 till FW400 in i en extern FW400 hÄrddisk istÀllet för en FW800 disk enligt kedjan:

Dator (FW800) ---> (FW800) kabel (FW400) ---> (FW400) Extern hÄrddisk (FW400) ---> (FW400) Ljudkort.

Har skrivit en massa om FireWire och Agere-chip i en gamal trÄd som finns hÀr: https://www.studio.se/index.php?showtopic...=firewire+agere. Mot slutet i trÄden drog jag mina slutsatser och min lösning fungerar utan problem.

Ber att fĂ„ önska dig lycka till fortsatt och jag hoppas verkligen att du klarar dig med en FW800 till FW400 kabel! â˜ș

Tusen tack för mycket utförligt och informativt svar! Jag börjar förstÄ mycket bÀttre hur det fungerar nu. Jag kommer att testa att köra med endast en konverterad kabel ett tag. Blir det problem sÄ fÄr jag fundera pÄ att skaffa en extern hÄrddisk helt enkelt. DÄ kommer man till nÀsta frÄga, vilken hÄrddisk man borde köpa...

Postat
  sebsongs sa:
Jag kör en iMac 21.5" med FW800 och ett Digi003 Rack. Det enda jag har mellan Àr en konverterkabel frÄn FW400 till FW800, alltsÄ 6-pol i ena Ànden och 9-pol i andra.

Det fungerar klockrent.

Det lÄter ju fantastiskt. Jag kommer att prova med endast kabeln sÄ fÄr vi se hur det gÄr.

Postat (redigerat)
  matte81 sa:
Tusen tack för mycket utförligt och informativt svar! Jag börjar förstÄ mycket bÀttre hur det fungerar nu. Jag kommer att testa att köra med endast en konverterad kabel ett tag. Blir det problem sÄ fÄr jag fundera pÄ att skaffa en extern hÄrddisk helt enkelt. DÄ kommer man till nÀsta frÄga, vilken hÄrddisk man borde köpa...

Varsegod! Alltid kul nÀr man kan vara behjÀlplig. Har du PCMIA-slot ledig i din dator kort kan man köpa ett sÄdant med FireWire-kretsar som stöder ditt ljudkort istÀllet för att köpa en extern hÄrddisk och tappa prestanda.

EDIT: Prova med en FW800 till FW400 kabel först innan du gör nĂ„got annat 😕

Redigerat av Implasticyde

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.