Jump to content
Annons

[Uppdaterad]Behöver HJÄLP! Hur ska jag koppla? Hur funkar det? :)


SG5

Recommended Posts

(har postat nya frågor, så SCROLLA NER, tänkte att det kändes onödigt att starta ännu en tråd!)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Har hållt på med inspelning ett litet tag nu och har haft datorn/programvara

som största verktyg, jag använder kort och gott en Zoom R16 som mixer/ljudkort

och Cubase 5 i datorn. En helt vanlig hobbystudio. Tänkte nu att jag vill komma vidare

och pröva på lite hårdvara (kompressor, reverb.. you name it) men jag ska helt ärligt

erkänna att jag aldrig någonsin har fattat hur detta funkar.

Hur kopplar jag in låt oss säga en kompressor mellan min sångmikrofon och färdigt ljudspår i cubase

Hur gör man för att inte få resultatet permanent, t.ex om man vill leka med kompressorn efter spåret är inspelat?

Hur gör när man vill ha resultatet permanent, dvs när man rattat in och känner sig nöjd med ett sångspår, hur "skriver"

man då detta till spåret i datorn?

Måste jag byta ut min Zoom p.g.a avsaknaden av utgångar & inserts (gärna tips isf), eller går det att lösa med nån extern enhet

eller nån annan smart lösning?

Som ni kanske märker så är förvirringen total, men ni förstår säkert vad det handlar om, ALLA SVAR UPPSKATTAS som

behandlar detta ämne, även saker jag inte skrivit här eller inte har tänkt på.

Redigerat av SG5
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Smidigast är om man har ett ljudkort med lite fler in/utgångar.

Ett ljudkort med bara två in och ut gör att du inte kan höra vad du rattar... jo klart om du har hörlursutgång förstås. Men du för koppla om hela tiden så det blir lite opraktiskt.

Det finns en sektion i intruktionsboken till Cubase 5 som beskriver hur du skall bära dig åt med extern hårdvara.

Den måste du igenom i vilket fall som helst, så lika ba att du tar tjuren i hornen.

Lättast är att använda lite kompressor när du spelar in tex sång, det går inte att ångra sig men efter ett tag kommer du på favvisinställngar som funkar.

Dom flesta digitala effekter tycker jag man lika gärna kan köra i datorn om du inte har ett Lexicon 480 liggandes hemma, mao ball hårdvara. Billig trött hårdvara är inget kul i sig.

Bara krångel utan att tillföra nåt.

Får man fråga anledningen till att du vill köra hårda prylar?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kopplar jag in låt oss säga en kompressor mellan min sångmikrofon och färdigt ljudspår i cubase

Hur gör man för att inte få resultatet permanent, t.ex om man vill leka med kompressorn efter spåret är inspelat?

verkar sjukt mycket enklare att använda mjukvarukompressorer om du vill kunna leka med dem i efterhand, om du inte råkar ha någon extremt megadeng-jättebra hårdvarukompressor som din inspelning absolut inte kan vara utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

ah! tack för svaren! Men en frågan kvarstår fortfarande om extern hårdvara, jag skulle

vilja ha svar på exakt... varför man har fler outputs än till monitorerna och hörlurar? Ja,

jag har som sagt suttit och nätt framför datorn hela livet och känner mig vilsen just nu, tänker

även på detta med inserts, dom ju i par right? Så då tänker jag rent logiskt att man skickar signalen

med en kabel till t.ex en röstprocessor typ tc helicon, sen en kabel till för att få tillbaka den ändrade signalen,

men hur fan väljer jag vilken ingång som ska påverkas av inserten, och hur moddar jag sångljudet genom den

lådan efter att inspelningen är klar, behöver jag köra sångspåret i realtid genom lådan ooch spela in på nytt?

Okej, viktigaste för mig är att få svar på HUR man kopplar och HUR det fungerar efter man gjort det, känner

du för att svara mer ingående på allt jag skriver så är jag givetvis supertacksam för det!! är någonting oklart

så kan jag försöka förklara/formulera min fråga bättre

tack på förhand ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dilemat du har är att det bara är två ut på din Zoom. Du kommer inte att höra hur din externa effektlåter samtidigt som de övriga instrumenten om du inte väljer att spela in med effekter.

Då tar du bara och kopplar in en preamp innan TC Helicon och sedan från TCn in på din micer någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...