Jump to content
Annons

Plötsligt brus i PT 8 - PANIK!


Viper

Recommended Posts

Har kört PT 8 LE på min vita iMac (2gig ram) med extern firewire disk ett tag. Idag började det brusa på adiokanalerna. Ett jäkligt högt oljud!

Har endast ett trumspår EZ drummer (som ej brusar) och 2 gitarrspår som börjat brusa då och då. Det låter ungefär som när man kör en prov-versionen av en plugg, men det är fruktansvärt hög volym på bruset. Reglarna åker upp i 0 när det brusar, eftersom jag spelar in ganska högt, då jag har förstärkare i samma rum blir bruset outhärdligt. Det brusar både vid upp- och inspelning. Bruset är dock inte inspelat.

Har inga pluggar på kanalerna och allt har funkat bra förut.

Kör snow leopard 10.6.3 och PT LE 8.0.3cs2

Hårddisken är en Freecom.

Någon vänlig själ som kan hjälpa? Lite panik med låtar när man har en deadline... Vore mycket tacksam!

(ja jag sökte här på forumet men hittade ingen tråd som hjälpte mig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har kört PT 8 LE på min vita iMac (2gig ram) med extern firewire disk ett tag. Idag började det brusa på adiokanalerna. Ett jäkligt högt oljud!

Har endast ett trumspår EZ drummer (som ej brusar) och 2 gitarrspår som börjat brusa då och då. Det låter ungefär som när man kör en prov-versionen av en plugg, men det är fruktansvärt hög volym på bruset. Reglarna åker upp i 0 när det brusar, eftersom jag spelar in ganska högt, då jag har förstärkare i samma rum blir bruset outhärdligt. Det brusar både vid upp- och inspelning. Bruset är dock inte inspelat.

Har inga pluggar på kanalerna och allt har funkat bra förut.

Kör snow leopard 10.6.3 och PT LE 8.0.3cs2

Hårddisken är en Freecom.

Någon vänlig själ som kan hjälpa? Lite panik med låtar när man har en deadline... Vore mycket tacksam!

(ja jag sökte här på forumet men hittade ingen tråd som hjälpte mig)

Har du testat att lyfta in filerna i ett nytt projekt? Det kanske är nåt knas med just det projektet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en USB-disk? Och är den formaterad som Mac OS Extended (Journaled), det måste den vara för optimal prestanda.

Testa diskverktyget och kör en koll både på diskens filsystem och yta.

Har du en intern hårddisk i datorn som du kan lägga över projektet i och testa att köra det därifrån, jag vet nämligen att en för långsam eller opassande hårddisk kan ge upphov till brus.

Annars testar du att trasha preferences och databases enligt denna modell:

How to Trash Databases and Preferences Manually on a Mac:

* To trash your databases, you should delete the Digidesign Databases folder on each of your mounted hard drives, and then delete the "Volumes" folder that's located in Macintosh HD > Library > Application Support > Digidesign > Databases.

* To trash your preferences, go to Macintosh Hard Drive > Users > "Your User Name" > Library > Preferences. Delete anything that starts with "com.digidesign," the "DAE Prefs" folder, "Pro Tools preferences," and "DigiSetup.OSX"

* Then, go ahead and empty trash and restart your computer.

Hoppas något hjälper.

Redigerat av cRiTza
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en firewiredisk. Den är formaterad enligt vad du skrev. Den är på 1 terrabite och har bara ett part tre projekt än så länge. Har även reparerat den med skivverktyg.

Håller nu på att lägga in Snow Leopard igen. Såg att PT inte stödjer versioner senare än 10.6.2. Funkar inte det ska jag testa att göra det du skrev.

Tack alla för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nedgraterat mac os x till 10.6 och problemet kvarstår. Bouncade ned ett projekt (det hördes brus när bouncningen spelades upp) och till min stora förvåning blev bruset med på den nedbouncade wav-filen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nedgraterat mac os x till 10.6 och problemet kvarstår. Bouncade ned ett projekt (det hördes brus när bouncningen spelades upp) och till min stora förvåning blev bruset med på den nedbouncade wav-filen.

Jag får det bruset om jag har i gång PT och fäller ihop MacBooken och sedan öppnar den.

När jag sedan skall spela in och trycker rec på kanalen blir det ett högt vitt brus som inte går bort utan jag måste starta om datorn.

Det låter likadant om jag öppnar Logic 9 och försöker spela in. Det måste vara ngt med ljudkortet MBox Mini och att datorn går i vila.

/

Mats W

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som problemet är löst och att cRiTza hade rätt om hårddisken. Rensade bort alla digidesign database-mappar, men inte blev det bättre för det. Inte heller hjäpte det att byta sladdar och portar på varenda pryl.

Tydligen gillade inte pro tools min nya fina, snabba gigantiska hårddisk från freecom. När jag la över projekten i min gamla Maxtor-disk som bara är gigantisk rent fysiskt så verkar allt rulla på.

Hoppas detta kan va till hjälp för någon annan som råkar på samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...