Jump to content
Annons

Val av hårddisk! vanlig eller SDD


millfordhaven (oregistrerad)

Recommended Posts

millfordhaven (oregistrerad)

Undrar om det är någon skillnad förutom prestanda på vanliga skivdiskar alt. SDD diskar.

Jag har hört att SDD disken inte är bra att defragmentera?

Jag vet inte hur det är i Mac, men jag vet när jag hade PC, så var det viktigt att defragmentera när man spelade in och tog bort från disken!

Hur fungerar det med defragmentering i Mac? finns det?

Sen undrar jag om det spelar någon roll om jag använder samma HD(partition) för mjukvaran PT LE 8 som det inspelade materialet?

Har fått för mig att det skulle bli bättre prestanda om jag körde allt på en SDD disk? med följd att det blir snabbare kommunikation?

Jag kör idag i en macbook pro 2.53 Ghz 4Gb med extern HD via firewire och tänkte ev. köpa en SDD disk.

Är tacksam för synpunkter, jag kanske är helt ute och cyklar ang. detta? jag vet inte!

Mvh /Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Undrar om det är någon skillnad förutom prestanda på vanliga skivdiskar alt. SDD diskar.

Jag har hört att SDD disken inte är bra att defragmentera?

Jag vet inte hur det är i Mac, men jag vet när jag hade PC, så var det viktigt att defragmentera när man spelade in och tog bort från disken!

Hur fungerar det med defragmentering i Mac? finns det?

Sen undrar jag om det spelar någon roll om jag använder samma HD(partition) för mjukvaran PT LE 8 som det inspelade materialet?

Har fått för mig att det skulle bli bättre prestanda om jag körde allt på en SDD disk? med följd att det blir snabbare kommunikation?

Jag kör idag i en macbook pro 2.53 Ghz 4Gb med extern HD via firewire och tänkte ev. köpa en SDD disk.

Är tacksam för synpunkter, jag kanske är helt ute och cyklar ang. detta? jag vet inte!

Mvh /Thomas

OSX har inbyggd kontinuerlig defragmentering så datorn sköter det åt dig när det behövs, SSD diskar behöver egentligen inte defragmenteras på grund av sin konstruktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Osx verkar inte ha stöd för trim, vilket Win7 har, som är bra när man kör SSD.
Rätta mig om jag har fel, men trim är väl för att "nolla" ledigt utrymme på disken?

I Skivverktyg finns Radera ledigt utrymme, vilket skriver noll-data på alla lediga disksektorer. Det kanske fungerar för SSD också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...