Jump to content
Annons

Harley Benton 2x12 8ohms / 16 ohms stereo


Sacrilegium

Recommended Posts

Har precis införskaffat mig en Engl savage 120 och även skaffat benton lådan, och till min förvåning ser jag 2 högtalarsladd ingångar på baksidan och även en switch där man kan välja mellan 8ohm och 16ohm stereo.. Hur har dom tänkt här ?

Bör jag alltså koppla min savage ur 8ohm ingången och köra på 8 ohm switchen? inte vågar jag väl klämma ur 16 ohm ur savagen in i lilla benton 2x12an ?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har precis införskaffat mig en Engl savage 120 och även skaffat benton lådan, och till min förvåning ser jag 2 högtalarsladd ingångar på baksidan och även en switch där man kan välja mellan 8ohm och 16ohm stereo.. Hur har dom tänkt här ?

Bör jag alltså koppla min savage ur 8ohm ingången och köra på 8 ohm switchen? inte vågar jag väl klämma ur 16 ohm ur savagen in i lilla benton 2x12an ?!

Du får kolla lite i papprena för både stärkaren & lådan.

Lådan går kanske att köra stereo, alltså ett element / kanal?

Beroende på elementens impedans och hur dom kopplas i monoläget kommer impedansen att bli olika.

Jag har ingen kännedom om produkterna så jag kan tyvärr inte ge dig något bättre svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får kolla lite i papprena för både stärkaren & lådan.

Lådan går kanske att köra stereo, alltså ett element / kanal?

Beroende på elementens impedans och hur dom kopplas i monoläget kommer impedansen att bli olika.

Jag har ingen kännedom om produkterna så jag kan tyvärr inte ge dig något bättre svar.

Jag har fått nys om att man kan koppla in två toppar så att respektive topp får sin högtalare,

men det kan alltså vara att man kopplar båda utgångarna till samma topp ? för repektive kanal ?

I så fall, varför skulle det plötsligt gå från 8 ohm till 16 ohm då ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...