Jump to content
Annons

byte av mikrofoner i gitarr, problem

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

håller på att sätta nya mickrofoner i min gitarr, men efter seymour duncans wiiring diagrams får jag det att låta brusigt och väldigt svag utsignal från gitarren, har jag stärkaren på max hörs det väldigt svagt..är det fel på mickarna eller vad kan vara problem???

Annons
Postat

är det humbucker mickar ska 2 kablar gå till samma ställe om jag minns rätt annars blir det singelcoil (dvs du använder bara halva micen). gjorde själv detta fel en gång.

singelcoil är ju brusigare än humbucker och har lägre utsignal men du måste ha lödigt fel när det blir så lite ljud ut.

vad har du för gitarr? vad har den för micar? vilken modell av seymour duncan mic ska du sätta i? om du berättar det så går det lättare att hjälpa dig. 😆

Postat
håller på att sätta nya mickrofoner i min gitarr, men efter seymour duncans wiiring diagrams får jag det att låta brusigt och väldigt svag utsignal från gitarren, har jag stärkaren på max hörs det väldigt svagt..är det fel på mickarna eller vad kan vara problem???

Låter som en felkoppling någonstans, själv har jag aktat mig för diverse custom wiring system utan jag har noga följt originalschema både på strata S S S och H H config.

Det efter att engång ha följt att löda jord direkt på potten, icke sa nicke det går inte alltid utan i det fallet skulle jord sitta på exakt rätt plint/tunga eller vad det nu heter och först då kom ljudet i full styrka. En annan mer märklig grej var en gura som efter att jag dragit rubbet korrekt ändå blev precis som din, svag o brus då satta jag igång en sök process där jag började med det lättaste först så jag vred på sladdkontakten och då kom såsen men inget synbart fel fanns så jag lindande in den i eltejp och då blev allt bara bra och så satt det i tio år och har inte nuvarande ägare rotat så lär de va tejpat idag med..

Det där med el det är myko skit det.

Postat

jaa...jag har löddat om nu efter att jag skitit i det jävla skemat som seymour duncan kom med, nu tänkte jag bara logiskt och det låter bättre nu, mer kräm men där är fortfarande brus...jorden sitter fortfarande direkt på potentiometern, var borde den sitta?

Postat
jaa...jag har löddat om nu efter att jag skitit i det jävla skemat som seymour duncan kom med, nu tänkte jag bara logiskt och det låter bättre nu, mer kräm men där är fortfarande brus...jorden sitter fortfarande direkt på potentiometern, var borde den sitta?

Ja ibland får man vara lite modig, för min del så gick jag den gången vagt efter minnet eftersom jag då inte var smart nog att ha ritat upp schemat så jag satt där och tassade in den steg för steg med guran inkopplad tills jag fann rätt tunga, då kom ljudet igenom starkt o rent, jag sheckade igenom alla lägen, ok så var det biff.

Postat

hehe jag gjorde samma misstag..men ska dra ner till gtarrmeckaren i stan i veckan o fråga honom vad jag gjort för fel för det ska ju inte brusa...och det är inte stärkaren för när jag kopplar in tellyn så låter det rent och fint...

Postat

en tanke slog mig.

jag har satt dit ett bigsby b5 stall, och kan det va så jävligt att jordningen satt i juniorstaller som jag tagit bort och pluggat igen så den nu saknar jord? för det hörs som en jävla kines med piss på fingrarna har dränkt guran i löddtenn

Postat
en tanke slog mig.

jag har satt dit ett bigsby b5 stall, och kan det va så jävligt att jordningen satt i juniorstaller som jag tagit bort och pluggat igen så den nu saknar jord? för det hörs som en jävla kines med piss på fingrarna har dränkt guran i löddtenn

Hehehehe ja inte helt otroligt jag hade en kinastrata med den djävligaste lödningen jag någonsins skådat och kablaget var av den tattigaste sort bestående av två fjuntunna koppartrådar och på råge hade nyttjat själva corden under kabelhöljet som ledare för jord. Den ballade ur på egen hand då rapplet gav sig så at hela gurans inanmäte rasslade av lösa lodbitar.

Fy faen... de trivs på jobbet må jag säga de får väl ut två riskorn i kors för ett 12 timmars arbetspass.

Ja prova vet jag, den lär inte explodera.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.