Jump to content
Annons

Monitorer för vardagligt musiklyssnade?


Night Prowler

Recommended Posts

Jag sitter på ett par av Logitechs datorhögtalare och woofer men det funkar inte längre. Eftersom jag lyssnar mycket på musik genom datorn så ska det låta bra till det. Så är monitorer bättre än datorhögtalare till vanlig lyssning? Jag är basist så självklart ska det låta bra för basspel, gitarrspel också...samt mixning...Så är ett par bra monitorer det ända man behöver till det? Rörelsen är ca max 4000kr/st, men helst billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena,

Har ett par Samson Rubycon R5A monitorer som jag använder både till att mixa i och lyssna på mina vinyl och Spotify med. För att få det rätta dunket i basen när man är på lite rock´n´roll humör så har jag en subbas kopplad till dom. Subben är även bra att ibland sätta på för att kontroll lyssna med när man mixar för att höra hur de låga frekvenserna funkar.

För att helt klara mig utan extra subbas så skulle jag absolut satsa på monitorer med 6" baselement och uppåt.

Ha de.

// Klas

Redigerat av Magnetic
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Har ett par Samson Rubycon R5A monitorer som jag använder både till att mixa i och lyssna på mina vinyl och Spotify med. För att få det rätta dunket i basen när man är på lite rock´n´roll humör så har jag en subbas kopplad till dom. Subben är även bra att ibland sätta på för att kontroll lyssna med när man mixar för att höra hur de låga frekvenserna funkar.

För att helt klara mig utan extra subbas så skulle jag absolut satsa på monitorer med 6" baselement och uppåt.

Ha de.

// Klas

Tack! Tänkvärt, det ska jag komma ihåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Så det vore trevligt att få svar på om ett par monitorer är det enda man behöver för musiklyssning av alla dess sorter?[/b]

jag tänker hifi. För dom pengarna får du helt ok grejor. Men handla inte på typ onoff eller så utan kolla med nån seriös hifi-handlare i stil med http://www.hifiklubben.se/ (även om jag är lite trött på just dom just för stunden...). Självklart finns det fler! Kolla även begagnatmarknaden, men köp inget utan att lyssna på det.

Och som vanligt så finns det inga generella rätt eller fel utan det du trivs bäst med är bäst oavsett om det är datorhögtalare, monitorer eller en liten hifi-anläggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

För riktigt bra basåtergivning och högre effekttålighet ska du nog kolla in monitorer med minst 8" bas-element. Prisvärda monitorer med 8" Bas finns från Behringer Phonic Tapco (Mackies systermärke) M-Audio m.fl. Kostar runt 2000 styck självklart finns det bättre för mer pengar. Men många av de som kostar runt 2 är riktigt bra, antagligen beroende på att konkurrensen är hårdast där bland semipromodellerna eftersom många hemstudioägare ofta har ett pristak på max 5000 kr. paret.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänker hifi. För dom pengarna får du helt ok grejor. Men handla inte på typ onoff eller så utan kolla med nån seriös hifi-handlare i stil med http://www.hifiklubben.se/ (även om jag är lite trött på just dom just för stunden...). Självklart finns det fler! Kolla även begagnatmarknaden, men köp inget utan att lyssna på det.

Och som vanligt så finns det inga generella rätt eller fel utan det du trivs bäst med är bäst oavsett om det är datorhögtalare, monitorer eller en liten hifi-anläggning.

BOSE har figurerat i huvudet men det är ju så dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BOSE har figurerat i huvudet men det är ju så dyrt.

Boses högtalares problem är ofta att de låter rätt bra på all musik men har ganska dålig mellanbasåtergivning på grund av för små toppar. Detta gör att de inte lämpar sig så bra som monitorer och att man rätt fort tröttnar på deras sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
BOSE har figurerat i huvudet men det är ju så dyrt.

jag håller med James Blansing om att Bose inte hade varit mitt förstahandsval heller utan snarare nåt sånt här: http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo...tereosystem.htm eller http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo...tereosystem.htm. Eller om man kan plocka ihop saker själv.

(jag har inte hört dom jag länkade till utan det var mer exempel på vilket koncept jag syftade på)

Link to comment
Dela på andra sajter

Boses högtalares problem är ofta att de låter rätt bra på all musik men har ganska dålig mellanbasåtergivning på grund av för små toppar. Detta gör att de inte lämpar sig så bra som monitorer och att man rätt fort tröttnar på deras sound.

Ditt sätt att skriva, speciellt de glömda kommatecknen som ger dina inlägg en touch av mani, påminner starkt om en katt med svår forum-tourettes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...