Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Köpte Reaper för någon månad sen och tycker att det är ett kanonprogram, men jag blir tusan inte klok på hur redigering av kanaler egentligen fungerar. Om jag tex gör ett sångspår, sjunger en vers, stannar inspelningen, och sedan lägger refrängen i en egen tagning direkt efteråt då kommer ju först och främst kanalerna att överlappa men då gör Reaper en märklig grej som jag inte alls förstår. I området där överlappningen sker visar nu Reaper bägge kanalerna liggandes intill varandra och det kan väl vara okej... Det jag inte fattar är att om jag drar i kanten för att städa och göra snygga klipp så styckar reaper upp min tagning i en massa småklipp och jag trimmar nu ändarna på samtliga. Har hittat tillvägagångssätt att lösa det som mest känns som kringgående eftersom jag ständigt har problem med att det lägger sig lite random jättekorta tagningar kring klippen som jag måste radera för att inte få knäpp.

Har rotat runt bland filmer på YouTube och i Reapers forum men jag misstänker att det är jag som bara inte fattat grejen. Ingen annan verkar ju ha de här problemen. Helst vill jag alltså slippa att mina tagningar delas upp enligt ett system som jag inte hajar och att jag ser överlappningarna som olika klipp. Med hopp om att nån förstår vad jag menar och har nåt tips...

Redigerat av lundberg
Annons
Postat
styckar reaper upp min tagning i en massa småklipp och jag trimmar nu ändarna på samtliga.

Hmmm... jag hänger nog inte riktigt med på vad du menar. Hur då "styckar"?

I övrigt: Tänk på att om två eller fler items är markerade (selected) och du utför en operation på någon av dessa så påverkas som regel alla (markerade) items.

Sist men inte minst vill jag säga grattis till ett bra val av musikprogram!

Postat

Det som är en hel tagning delas i flera delar utan att jag klipper och jag fattar inte riktigt vad det är som händer. Så när jag har dragit i änden på tagningen (som jag brukar göra i Ardour för att liksom klippa ner en tagning i början och slutet för att städa bort missljud m.m.) kan det resultera i att jag har 3-4 olika klipp och då får jag radera alla utom ett och sen dra i änden på det klipp jag har kvar för att få tillbaka det jag raderat, fest nu åter i en enda tagning - som det var från början. Kanske får styra upp lite screenshots imorgon helt enkelt, för jag hör ju själv hur det låter när jag försöker förklara. 😉 Det hela blir alltså problem först när två klipp överlappar varandra och jag liksom vill ändra på det.

(Men bortsett från att jag uppenbarligen missuppfattat hur såna här redigeringar ska gå till i Reaper så har allt annat med programmet lyft mitt studioarbete på många sätt. Helt sanslöst hur mycket man får för så lite pengar.... Tycker att medföljande effekter låter riktigt bra också!)

Postat

Tror jag fattat det nu, fast ändå inte helt. Här ser man ju två klipp som överlappar varandra i spår 2:

http://ljuvmusik.se/reaper_scrsht.jpg

Det jag inte fattade är att det i mitten, i överlappningen (som är markerad), blir egna klipp. Enklaste sättet att göra vad jag vill är alltså att markera överlappningen, trycka delete och sen dra ihop mina två klipp igen... Känns fortfarande inte riktigt rätt. Måste försöka hitta någon inställning som gör att tagningarna inte splittas sådär. Nåt tips?

Postat

Ah, OK... Det där är olika tagningar (takes). Om du gör en ny tagning som helt eller delvis överlappar en äldre tagning, så skapas en ny "take" (precis som i bilden). Tanken är att du ska kunna göra ett antal tagningar i ett svep (loop) och sedan välja ut den eller de som blir bäst.

Ex: Markera den tagning du vill behålla och sedan: Edit -> Take -> Crop to active take

Om du inte vill att tagningarna ska "samlas" i en och samma item så kan du välja Free Item Positioning: Track -> Enable free item positioning for selected tracks. Då skapas en s.k. lane (kan inte hitta en bra översättning) för varje enskild tagning, dvs tagningarna radas upp under varandra. Därefter kan man flytta runt och placera varje tagning/item på de mest bisarra sätt.

Postat

Tusen Tack! Det ska jag kolla. Nu tror jag faktiskt att jag hajar hur det funkar...

• 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.