Jump to content
Annons

Tips inför gitarrköp!


Dmepal

Recommended Posts

Hejsan!

Jo det är så att jag planerar att köpa upp mig rätt rejält i gitarr kvalitet om någon månad. Har alltid älskat utseendet på LP-modellerna men de olika modellerna utöver LP har sin charm också.

Jag skulle alltså uppskatta lite tips på vad för gitarrer jag bör rikta in mig på när jag åker in till musikaffären och testar. Lite om det jag vill ha då;

Jag lirar mycket metal , men vill gärna ha möjlighet till att spela annat också. Favoritbanden är Metallica och även lite halvt Guns'N Roses, och det är väl mest ifrån dem jag spelar. Jag är inte så överdrivet kräsen vad gäller utseendet, mest en bonus. Vad jag vill ha är så mycket kvalitet som möjligt för pengarna och jag är väl villig att lägga ner runt 10 000 - 12 000.

Hoppas det är nog med riktlinjer ,annars får jag väl eventuellt lägga till något!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul att du ska investera i ny gura! Finns inte mycket som slår det ☺️

Till musiken du lirar hade jag rekommenderat en Esp Eclipse. Har själv haft en,

och jämfört med min Gibson Les Paul var den lite lättare att handskas med. Nu var

min Les Paul också en underbar gitarr, men jag är en ganska liten kille, 1.70 med

små händer, och då passar ESPn bättre med sin tunnare hals, tunnare kropp

och bekväma urfräsning (som på en strata) för revbenen bak på gitarren. Sen kommer

de ju ofta med EMG-mickar också, om man gillar det. Kort och gott, ESP Eclipse är

väldigt mycket gitarr för pengarna, och de är riktiga slitvargar och har aldrig svikit mig,

vare sig live eller i studion. Har bytt till ESP M-II och Music Man nu, eftersom jag blivit biten av

shred-flugan 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Kolla in de gamla japanska kopiorna på les paul, många ligger under den prisnivån du tänkt dig och dessutom låter de i många fall bättre än Gibsons gitarrer som kostar mer än dubbelt så mycket.

Har själv en Greco Les Paul Cherry Sunburst från -77 som jag köpte för 7500 :- från Nysse är fruktansvärt nöjd med den!

Läs på Nysses sida eller fråga honom om du undrar något, han har koll!

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska väll inte ge sig in i leken utan att ha testat sakerna, men jag har testat gitarren en gång iaf då det är gitarristen i bandet som har den och sa åt mig att ta gitarren på ett gig då han ville sjunga lite 😑 Grymt lättspelad gitarr med bra bett va min känsla iaf. Han tycker att detta är en kanongitarr och den han har är en orville. Du kan ju se om du hittar någon beg sådan och testa också ☺️

http://elgitarrer.com/vintage-japanese-gui...r/orville.shtml

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...