Jump to content
Annons

Placering av skrivbord


Nordic Sound

Recommended Posts

Annons

Är rummet akustik behandlat över huvudtaget ? Var du placerar skrivbordet känns lite väl overkill om du nu inte jobbat med rummet alls innan. Ska du sätta upp absorbenter t.ex är det dumt att sitta framför fönstret, för det vill du väl inte täcka?

Jag hade satt skrivbordet antingen framför väggen som är mitt emot fönstret eller den längre väggen som är till höger om fönstret och haft det som utgångspunkt för akustikbehandling(jag hade nog valt det sistnämnda till slut, för att undvika eventuella reflektioner från fönstret i skärmen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummet är inte ackustik behandlat än, kommer göra det, ska göra mätningar med när det finns tid.

Just nu har jag skrivbordet under fönstret då vi flyttat hit för någon månad sedan.

Jag ska börja på ritning till behandlig i veckan men tänkte kika på forumet om vad folk tror blir mest optimalt först

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt på kortsidan är altid bäst föutsatt att rummet är rektangulärt/4kantigt vilket dom flästa "vanliga" rum är.

även om det inte är akustikbehandlat så blir det ändå "slagsida" i stereobilden om inte sitter mitt på väggen. altså att at man upplever att ljudet tippar över mott den högtalarsida som har längst till närmsta sidovägg.

sedan bör högtalarna stå i en 60grader liksidig triangel där högtalarna står 30grader.

monitorplacement-01.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är helt med på monitor placering och att skrivbordet ska stå på kortsidan så att säga, det jag undrar är om fönstret kan påvärka lyssningen om man har datorn där.

Eller om det är smartast att ha datorn på andra väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...