Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vars i rummet Àr det smartast att placera skrivbordet för bÀsta akustik.?

GÄr det ha det framför fönstret.?

post-18063-1267086622_thumb.jpg

Annons
Postat

Är rummet akustik behandlat över huvudtaget ? Var du placerar skrivbordet kĂ€nns lite vĂ€l overkill om du nu inte jobbat med rummet alls innan. Ska du sĂ€tta upp absorbenter t.ex Ă€r det dumt att sitta framför fönstret, för det vill du vĂ€l inte tĂ€cka?

Jag hade satt skrivbordet antingen framför vÀggen som Àr mitt emot fönstret eller den lÀngre vÀggen som Àr till höger om fönstret och haft det som utgÄngspunkt för akustikbehandling(jag hade nog valt det sistnÀmnda till slut, för att undvika eventuella reflektioner frÄn fönstret i skÀrmen).

Postat

Rummet Àr inte ackustik behandlat Àn, kommer göra det, ska göra mÀtningar med nÀr det finns tid.

Just nu har jag skrivbordet under fönstret dÄ vi flyttat hit för nÄgon mÄnad sedan.

Jag ska börja pÄ ritning till behandlig i veckan men tÀnkte kika pÄ forumet om vad folk tror blir mest optimalt först

Postat

mitt pÄ kortsidan Àr altid bÀst föutsatt att rummet Àr rektangulÀrt/4kantigt vilket dom flÀsta "vanliga" rum Àr.

Àven om det inte Àr akustikbehandlat sÄ blir det ÀndÄ "slagsida" i stereobilden om inte sitter mitt pÄ vÀggen. altsÄ att at man upplever att ljudet tippar över mott den högtalarsida som har lÀngst till nÀrmsta sidovÀgg.

sedan bör högtalarna stÄ i en 60grader liksidig triangel dÀr högtalarna stÄr 30grader.

monitorplacement-01.jpg

Postat

Jo, jag Àr helt med pÄ monitor placering och att skrivbordet ska stÄ pÄ kortsidan sÄ att sÀga, det jag undrar Àr om fönstret kan pÄvÀrka lyssningen om man har datorn dÀr.

Eller om det Àr smartast att ha datorn pÄ andra vÀggen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.