Jump to content
Annons

Ljudkort?


andreas-esm

Recommended Posts

Tjolahopp!

Jag är precis nybörjare på musik och datorer så jag behöver lite svar på alla frågor som springer omkring inuti mitt kranium.

1. Vad är ett ljudkort till för?

Påverkar det kvaliteten på ljudet både när jag spelar in och spelar upp?

Om jag skulle exportera wav från sibelius med exempelvis ljud från GPO och brände det på en skiva, skulle ljudkortet påverka kvaliteten på den skivan?

Jag antar att det inte räcker med kortet i datorn, är M-Audio Audiophile 2496 ett bra val? Det är billigt i allafall...

2. Jag skriver klassisk musik i Sibelius och vill ha lite bättre orkesterljud (eller rättare sagt mycket bättre, nu använder jag datorns midi-ljud). Vilket ska jag köpa, Garritan Personal Orchestra eller East West Symphonic Orchestra Silver Edition?

3. Hur kraftig dator behöver man för att använda den som jag vill göra? 256 MB RAM? 512? Mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjolahopp!

Jag är precis nybörjare på musik och datorer så jag behöver lite svar på alla frågor som springer omkring inuti mitt kranium.

1. Vad är ett ljudkort till för?

Påverkar det kvaliteten på ljudet både när jag spelar in och spelar upp?

Om jag skulle exportera wav från sibelius med exempelvis ljud från GPO och brände det på en skiva, skulle ljudkortet påverka kvaliteten på den skivan?

Jag antar att det inte räcker med kortet i datorn, är M-Audio Audiophile 2496 ett bra val? Det är billigt i allafall...

2. Jag skriver klassisk musik i Sibelius och vill ha lite bättre orkesterljud (eller rättare sagt mycket bättre, nu använder jag datorns midi-ljud). Vilket ska jag köpa, Garritan Personal Orchestra eller East West Symphonic Orchestra Silver Edition?

3. Hur kraftig dator behöver man för att använda den som jag vill göra? 256 MB RAM? 512? Mer?

1. Ljudkortet använder du som en "transport" mellan det du spelar in och din programvara - och på andra hållet som en "transport" mellan programvaran till din lyssning - och ljudkvaliteten påverkas i mycket hög grad av ljudkortet i de fall som det används i signalkedjan.

Om du kör enbart med virtuella instrument, så påverkar ljudkortet inget alls - annat än det du monitorlyssnar på. Med ett dåligt ljudkort kommer du inte att höra så detaljerat som du kanske vill - och i så fall kan det låta illa för att du har en dålig signalkedja för lyssningen. Glöm inte heller monitorerna, som spelar en mycket stor roll också! 😮

2. Det är väldigt svårt att råda angående vilket ljudbibliotek som är "bäst". Jag tycker egentligen att GPO och EWQLSO Silver kompletterar varandra bra, eftersom EWQLSO är lite "fetare" och mer "bombastisk", medan GPO är lite mer återhållsam. Båda låter mycket bra, så jag skulle inte vilja vara utan något av dem... 🙂

3. Ju kraftigare dator (snabbare CPU) desto bättre! Ju mer minne desto bättre! Jag skulle absolut inte överväga att köra med mindre minne än 1GB i dag - men helst ännu mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...