Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har idag en boss gt-8 som knappt används men tänkte börja använda den till inspelningar igen, men sen såg jag att amplitube 3 släppts och det finns sjukt mkt grejer där"!

Tänkte sälja bossen och köpa amplitube men är rädd för att jag kommer ångra mig!

Skulle man kunna få lite input på hur bra amplitube egentligen är och slår den "ljudmässigt" boss gt-8:an??

Mvh

Annons
Postat

Det som får mig att köra vidare med min gamla Korgpedal är att jag har en skruttig dator.

Med en plugg får du ju dock en annan frihet vid mix.

Jag var nära att köpa massa ik pluggar vid årsskiftet tag 3 betala för 2 eller hur det va

men det blev alltså inget av.

Du kan ju lyssna på ik:s sida om du tycker att ljuden faller dig på läppen.

Postat

Hej,

Det här kanske blir tvärt om men ... alla softisar är eller blir så lättilgängliga att soundet riskerar att snabbt bli uttjatat. Ungefär som easydrummer. "Alla" använder den.

Med Gt8 kan du vara ganska säker på att dess ljud inte används lika ofta (hoppas jag). Det blir ju lite trist när "alla" låter amplitube eller Guitarrig.

Bara en tanke..

DieHard (oregistrerad)
Postat
Tjena!

Har idag en boss gt-8 som knappt används men tänkte börja använda den till inspelningar igen, men sen såg jag att amplitube 3 släppts och det finns sjukt mkt grejer där"!

Tänkte sälja bossen och köpa amplitube men är rädd för att jag kommer ångra mig!

Skulle man kunna få lite input på hur bra amplitube egentligen är och slår den "ljudmässigt" boss gt-8:an??

Mvh

Nu är faktiskt inte amplitube 3 släppt än så ingen kan uttala sig om den än. Men de demoljud som släppts på hemsidan låter inte allt för övertygande. Hade tänkt uppgradera till den och slänga in en förbeställning men tvekade som sagt var när jag hörde demoljuden.

Postat
Nu är faktiskt inte amplitube 3 släppt än så ingen kan uttala sig om den än. Men de demoljud som släppts på hemsidan låter inte allt för övertygande. Hade tänkt uppgradera till den och slänga in en förbeställning men tvekade som sagt var när jag hörde demoljuden.

Lyssnade också på demoljuden och dem tilltalade inte mig heller precis. Men jag tror ändå den är mkt bättre än de demoljud som släppts! Det är mycket av allt!

Hej,

Det här kanske blir tvärt om men ... alla softisar är eller blir så lättilgängliga att soundet riskerar att snabbt bli uttjatat. Ungefär som easydrummer. "Alla" använder den.

Med Gt8 kan du vara ganska säker på att dess ljud inte används lika ofta (hoppas jag). Det blir ju lite trist när "alla" låter amplitube eller Guitarrig.

Bara en tanke..

Men kommer det bli uttjatat om man tänker efter? Det finns stort urval av mickar, cabinets, effekter m.m så man kan kombinera dessa på miljontals olika sätt!

Det som får mig att köra vidare med min gamla Korgpedal är att jag har en skruttig dator.

Med en plugg får du ju dock en annan frihet vid mix.

Jag var nära att köpa massa ik pluggar vid årsskiftet tag 3 betala för 2 eller hur det va

men det blev alltså inget av.

Du kan ju lyssna på ik:s sida om du tycker att ljuden faller dig på läppen.

Jo, då är man ganska låst, men jag kör nu med i7 och 6 gig ram så det känns ändå som den kommer klara av det utan några som helst problem!

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vänta tills den har släppts och testa den. Den ska släppas den här månaden är det sagt. Men å andra sidan brukar deras släpp för det mesta bli försenat i alla fall. Visst mycket som ingår men mer är inte alltid bättre. Sen hur mycket använder man i slutändan? Kan vara dumt sälja gt:n och ångra dig efter ett tag. Jag betvivlar att Amplitube kommer vara så bra att man inte behöver använda impulser i alla fall. Overlouds plugg var klart bättre än Iks pluggar och de är f.d. Ik medarbetare som startade eget. Men den behöver man också använda impulser med för bästa resultat.

Redigerat av DieHard
Postat
Vänta tills den har släppts och testa den. Den ska släppas den här månaden är det sagt. Men å andra sidan brukar deras släpp för det mesta bli försenat i alla fall. Visst mycket som ingår men mer är inte alltid bättre. Sen hur mycket använder man i slutändan? Kan vara dumt sälja gt:n och ångra dig efter ett tag.

Jo, testa ska jag innan jag köper! 🙂

Måste även säga att jag aldrig känt att jag fått ut det ljud jag vill med gtn! Känns som den är 100% för live spelningar och inget annat? Ingen annan som känner så?

Och en sak till, är det någon som använder zbox från motu? Den känns viktig på något sätt eller blir jag lurad?? Ni kan läsa om det här --> http://www.motu.com/products/guitar/zbox/summary.html

• 1 månad senare...
Postat
Jo, testa ska jag innan jag köper! 😄

Måste även säga att jag aldrig känt att jag fått ut det ljud jag vill med gtn! Känns som den är 100% för live spelningar och inget annat? Ingen annan som känner så?

Och en sak till, är det någon som använder zbox från motu? Den känns viktig på något sätt eller blir jag lurad?? Ni kan läsa om det här --> http://www.motu.com/products/guitar/zbox/summary.html

Hej, hur gick det sen? Läste den här tråden nu...

Jag har en GT-8, som jag använder både för live-bruk och för att spela in på datorn. Jag kan hålla med om att ljuden lätt låter lite stela och sterila på datorn, jämfört med Guitar Rig eller Amplitude.

Först och främst ser jag till att skapa GT-8-ljud som är i stereo, det öppnar liksom ljudet och gör det större och mer levande. Prova att skapa en patch med Preamp DUAL L/R med 10ms delay på högra kanalen och kolla skillnaden. Ett lätt stereochorus eller reverb i stereo på detta och det låter varken stelt eller sterilt längre!

Sen använder jag alltid PHONES/LINE OUT som "Output Select", så att högtalarsimuleringen är aktiverad i ljudet som lämnar GT-8:an.

Jag skulle aldrig släppa ifrån mig min GT-8:a. Men om du ska sälja din kan jag tänka mig att köpa den som backup till den jag redan har... :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.