Jump to content
Annons

FL Studio - Sidechain för flera kanaler?


Mikael_C

Recommended Posts

Tjena!

Jag sitter och förundras över om hur man får sidechain-effekten på fler än en kanal i taget, baserat på samma källa? Jag sitter med en trance-låt. Lite untz-untz-untz alltså...

Jag skall försöka förklara mitt projekt i FL Studio.

Jag har lagt en Peak Limiter på kicken i FL Studios mixer. Sen har jag en kanal där jag högerklickar på volymkontrollen i mixern och väljer "Link to controller". Där kan man välja Peak Limitern och sidechain effekten börjar pumpa på den kanalen utan problem. Allt gott så långt alltså. Men sen vill jag lägga till ännu en kanal med samma sidechain effekt. Men den här gången är det inte lika enkelt. Jag högerklickar på volymkontrollen i nästa kanal och väljer "Link to controller" men då lyser det en röd text i efterföljande dialogruta som säger att det är "konflikt". Jag testade att strunta i det men då visar det sig att bara en av kanalerna kan ta upp signalen från min Peak Limiter som sitter på kick-kanalen och därmed är bara sidechain-effekten på en av dem.

Går det att få sidechain-effekten på flera kanaler i FL Studio när man hämtar från en och samma kanal (kicken i mitt fall) eller måste jag skapa en "källa" (typ copy-paste på en mutad kick) för varje sidechaineffekt jag vill ha?

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

Har kollat på nätet efter tutorials i ämnet men jag hittar inget vettig som kan svara på min fråga. Hoppas verkligen att någon sitter inne med ett lättande svar!

Ha det bra och tack på förhand! 🙂

mvh

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

God kväll!

Jag testade din teknik nu och för mig funkar det att sidechaina 2 st samtidigt från samma källa genom att bara bocka ur "Remove Conflict". Testade båda med kompressor och volym reglaget, båda funkar galant. Vad har du för inställningar när du länkar till kontrollen?

Link to comment
Dela på andra sajter

God kväll!

Jag testade din teknik nu och för mig funkar det att sidechaina 2 st samtidigt från samma källa genom att bara bocka ur "Remove Conflict". Testade båda med kompressor och volym reglaget, båda funkar galant. Vad har du för inställningar när du länkar till kontrollen?

Tack för att du har testat!

Hm... jag får det inte att fungera med samma källa. När jag tar "remove conflict" så hörs bara den jag valde remove conflict på. Den som fungerade tidigare är "mutad" även om volymreglaget dansar i takt med kicken på de båda kanalerna. En effekt i taget lyckas jag bara med alltså.

Inställningarna jag väljer är att mappa mot Peak Ctrl (kick) PEAK + LFO. Sen väljer jag att sätta "inverted" när jag klickar på den lilla pilen som pekar nedåt vi "Mapping formula". Jag har försökt att sätta samma inställning på båda.

Tillägg: Sorry! Får det att fungera nu lite magiskt. Måste ha schabblat mig i tidigare läget. Vet inte varför men jag valde att deleta samplingen och köra om på nytt och då funkade det... som sagt, mycket speciellt, men nu funkar det!

Tack för hjälpen!

Mvh

Mikael

Redigerat av Mikael_C
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du har testat!

Hm... jag får det inte att fungera med samma källa. När jag tar "remove conflict" så hörs bara den jag valde remove conflict på. Den som fungerade tidigare är "mutad" även om volymreglaget dansar i takt med kicken på de båda kanalerna. En effekt i taget lyckas jag bara med alltså.

Inställningarna jag väljer är att mappa mot Peak Ctrl (kick) PEAK + LFO. Sen väljer jag att sätta "inverted" när jag klickar på den lilla pilen som pekar nedåt vi "Mapping formula". Jag har försökt att sätta samma inställning på båda.

Tillägg: Sorry! Får det att fungera nu lite magiskt. Måste ha schabblat mig i tidigare läget. Vet inte varför men jag valde att deleta samplingen och köra om på nytt och då funkade det... som sagt, mycket speciellt, men nu funkar det!

Tack för hjälpen!

Mvh

Mikael

Du kör samma inställningar som mig då, tänkte föreslå om det var de som gjorde de då men roligt att det funkar 🙂.

Inga problem 😄.

Mvh

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har du FL8 och använder Peak Controller ändå?

då är du allt bra komiskt mannen 😆

jag löste det när jag fortfarande hade 7an genom att kopiera kicken och lägga den samtidigt som den andra. Sen dra den till en egen kanal i mixern och döpa den till "Bypass". sen lägger du Peak Controller på kanalen och trycker inte bort mute. Sen drar du bara alla kanaler du vill sidechaina till den kanalen och tar bort kopplingen till master.

easy enough? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

wannabe DJ (oregistrerad)

Joo gör samma sak som Noswas och det funkar bra, men nu kommer en följd fråga: Man vill ju ofta sidechaina flera element men ofta med olika nivåer och inställningar, hur gör man detta på ett smidigt sätt?? Man vill få in och ändra på peak controllern så att side chainen blir rätt, men olika ändringar till olika element.....blir det till att göra flera bypass kanaler, eller finns det nån enklare lösning?

MVH

Van Hooft

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Har inte gjort det själv men det borde ju funka med att välja kick kanalen sen högerklicka på den lilla gula effekt knappen under kanalen du vill sidechaina och välja sidechain to this track sen läger du fruity limiter tex på den kanalen och väljer kompressor och väljer kanalen där kicken ligger. På detta sätt borde du kunna routa flera kanaler sidechainade till kick kanalen.

Redigerat av EmKay
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...