Jump to content
Annons

Brumm/Brus ur förstärkarn med ESP


Drobin

Recommended Posts

Hallå hallå!

Skaffade mig för några dagar sen en ESP Eclipse II STBK, och skulle köra den genom min Peavey Bandit 112 som står hemma. Men så fort jag har mycket gain på så brummar det som in i helvete, dock om jag står 1-2 meter ifrån förstärkarn så slutar det, men rör jag mig mot förstärkarn så börjar det igen. Med låg gain så är det inga problem. Men grejjen är det att när jag kör min Epiphone Les Paul på samma förstärkare så är det inga som helst problem, även fast jag sitter bredvid förstärkarn med full gain. Har det här något att göra med mickarna (dubbla aktiva EMG 81:or) som gör att gitarren brummar så mycket när jag har full/hög gain, eller är det helt enkelt något jordningsfel? Med clean och med relativt låg gain så brummar det så gott som ingenting.. 🙂

Mvh Robban 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
Skulle säga att i ditt fall handlar det om de aktiva mickarna.

De är känsligare för olika magnetfält. tex. de som alstras runt en dator eller förstärkare.

Placering är nyckeln. Och avstånd.

^Detta. Det kan säkert också hjälpa med bra gitarrkabel, tex Planet Waves med inbyggd avstängningsknapp som jag har. Min Eclipse II är väldigt tyst. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Aktiva micar är mer tystlåtna än passiva och att de skulle vara mer känsliga är rent strunt. Haft emgmicar och inte märkt något mer känsligt av det. Sen är det strunt att det spelar roll vilken kabel man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju ett vanligt problem enligt min erfarenhet och enligt min uppfattning beror det helt och hållet på gitarrens mickar. Hade först en billig Falcon, brumma som in i helvete. Fick stå och vända och vrida mig för att det inte skulle brumma så jävla mycket. Köpte sedan en Fender och det brumma ju mindre, men fortfarande brum eftersom det är single coil. Nu har jag en Epiphone Slash Signature och den är tystast hitills. Alnicomickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aktiva micar är mer tystlåtna än passiva och att de skulle vara mer känsliga är rent strunt. Haft emgmicar och inte märkt något mer känsligt av det. Sen är det strunt att det spelar roll vilken kabel man har.

Nej, "strunt" är det verkligen inte...

Snarare får man väl gratulera till att du haft flyt.

Det beror på förhållandena där du (och din gitarr) befinner er.

Hade en elcentral bakom en vägg i en replokal. EMG gick inte att använda, vanlig HB ok, stackad Singel var det enda som var tyst.

I nuvarande studio funkar EMGarna kanon, om man inte sitter för nära datorn. Där är de även tystare än passiva HBs, stackad SC är fortfarande tystast.

Min slutsats:

Man vet faan ingenting förrns man testat allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...