Jump to content
Annons

Problem med att få GB och 828mk3 att fungera ihop (nybörjare)


Xeon404

Recommended Posts

Hej allihopa, jag är mer eller mindre helt grön på studioinspelning men har gått in rätt mycket redan från början och skaffade mig följande utrustning:

Imac 24" (förra modellen)

SMD14 (linebox)

Motu 828mk3

SM PR83 (preamp)

samt ett par fostex monitorer och en kondensatormik.

Nu håller jag på och tänkte börja spela in lite med garageband (kommer senare att gå över till logic express), men jag har lite problem.

Jag har kopplat min kondensatormik till Mic/instr 1 på framsidan och ställt om till 48v för att få micken att fungera samt kopplat båda monitorerna till main-out, datorn är kopplad via FW-out.

I ljudinställningarna i datorn så är Motu-kortet satt som både ut och in och i de globala ljudinställningarna är det samma sak, inställningarna är på kortet helt default.

Nu till mitt problem..

Just nu så får jag ljud i monitorerna när jag använder mikrofonen, och mätarna rör sig både i ljudinställningarna och i garageband när jag pratar i micken. När jag försöker spela in så får jag en röstkurva i garageband, men jag hör ingenting när jag sedan spelar upp det.

Och om jag exempelvis försöker spela musik i datorhögtalarna så fungerar det utmärkt.

Det här är antagligen ett rent idiotfel som är väldigt lätt att åtgärda.

Är tacksam för all hjälp om detta, är ivrig att komma igång och exprimentera med nya musikprojekt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är monitorerna kopplade till Main out 1-2? (XLR) Eller till Analog 1-2? (Tele)

Vad har du angett som Default Stereo Output i MOTU Audio Setup?

Monitorerna är kopplade till Main out 1-2 med XRL-kabel och main out är även default stereo output.

Som sagt så får jag ljud ur monitorerna när jag pratar i mikrofonen och utslag på mätarna både i Garageband, Cuemix och i ljudinställningarna. Problemet är att det den inte spelar in ordentligt, jag får en ljudkurva när jag spelar in i garageband men jag får inget ljud när jag lyssnar på det.

Och ljud i allmänhet från datorn genom monitorerna funkar fint.

Redigerat av Xeon404
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...