Jump to content
Annons

Bra synt/keyboard/stagepiano som grund i hemstudio


Hekaman

Recommended Posts

Hej

Jag skulle vilja ha tips på en synt/keyboard/stagepiano till min hemstudio. Sålde min Korg Pa1x nyligen för jag lessnade på klaviaturen, jag vill ha vägda tangenter. Rätt nöjd med ljuden annars i Korg:en men behöver inte alla funktioner i den längre och inte några interna högtalare heller. Köpte en beg Yamaha DGX630 så länge så jag har nåt att spela på i alla fall;)...men den är inget att man bygger upp en hemstudio omkring;)

Det jag vill ha är bra, naturtrogna instrumentljud, har aldrig haft nåt intresse i att editera ljud. Vägda tangenter är ett måste eller om det finns nåt mitt emellan vägda och det vanliga "plast-krafset" så kan det också funka. Vill också ha möjlighet att skapa trum/bas-takter att använda i låtar. Får gärna finnas lite färdiga trumtakter i den men behöver ingen "autokomp"-del. Nån enklare sequenser bara, att snabbt kunna skapa en grund till låtarna med. Har en digitalporta(Korg D888) där allt ska in till slut.

Har kikat på en massa alternativ men blir snart snurrig i kolan av all input;)..............vill helst hålla mig runt 10.000:- eller strax över. 13-14.000:- är absolut max i alla fall och jag vill att det mesta av pengarna ligger i ljudkvalitet och inte i massa finesser som jag inte använder. Begagnat eller nytt spelar ingen roll.........kanske finns andra lösningar som jag inte tänkt på men vill inte pula alltför mycket med MIDI och vill inte ha någon dator i min hemstudio.

Har sneglat mest på stagepianon men är osäker på hur mycket det går att spela/skapa egna trum/bas-takter i dom.

Är tacksam för tips för jag har ett helvete å bestämma mig;)

Mvh Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För vägda tangenter och 88-klaviatur kan jag varmt rekomendera Nya Nord piano från Clavia, verkar vara outstanding bra.

Även electro 3,an knäcker men då är tangenterna semivägda. Kan dock intyga att klaviaturen är snuskigt bra.

Electro 3,an gav jag 17500 för, så det är lite mer än du kanske tänkt.

Personligen tycker jag dock att det är väldigt billigt för ljud i den klassen.

Själv har jag aldrig spelat på ett digitalpiano i prisklass mellan 9000-15000 som jag tycker låter bra.

Har även spelat på grejer för 25000 till över 30000 som inte heller låtit nåt vidare i pianoväg, så claviagrejorna är prisvärda.

Vissa av dom fabrikspianoljud som följer med ex electro 3 är kanske inte det allra häftigaste men det är bara att ladda ner från deras hemsida gratis 😕

Finns ingen sequenser del i dessa, men vill man ha naturtrogna ljud som och bra spelkänsla som prio 1 är dom helt rätt val 😄

Tror en Nord Electro 3skulle passa dig perfekt!

Mvh Mattias.

Redigerat av Pantzerwagen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Såvitt jag vet finns det du söker inte i den prisklassen med professionellt god ljudkvalitet.

Förslagen ovan saknar antingen vägda tangenter eller kompsektion.

Nord Electro saknar båda, så det är väl ingen hit i detta samanhang...

Kolla på Roland FP-4 t.ex. som har något som kallas Session Partner.

Gå till en musikbutik och be dem demonstrera och snacka lite med dem om vad du söker.

Redigerat av azoapes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...