Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Håller på fixar ett litet pedalbord för akustisk gitarr, lirar pop/rock/funk mm...

Just nu ser min gear ut såhär:

Gitarr -> Volympedal -> Wah -> chorus -> delay -> reverb -> AMP

Nu skulle jag vilja ha en pedal som skulle fungera som en typ av boost/solo ljud, denna pedal ska inte bara höja volymen en aning automatiskt utan även ge mitt kompljud lite mer gain (dock inte så mycket att det distar)

Har haft en liten DOD Preamp/overdrive förrut som hade 2 rattar (level och gain), kan dock inte använda den mer eftersom den ger ett äckligt brus när man slår igång den...överlag gillade jag den pedalen men bruset förstör allt...

Nu undrar jag vad ni har för erfarenhet för sånt här o kanske ge mig lite tips på en bra pedal!?

//Emil

Annons
Postat

Hmmm...har hört denna fråga förr i nån tråd men svarar samma: Spela svagare medans hon/han sjunger och starkare under dina solon. Lätt som en plätt. Alternativ: EQ-pedal med volymkontroll. Träna upp dynamiken i händerna istället för pedaler är mitt tips. Ja det är svårt men man behöver inte maxa jämt.

Postat
Hmmm...har hört denna fråga förr i nån tråd men svarar samma: Spela svagare medans hon/han sjunger och starkare under dina solon. Lätt som en plätt. Alternativ: EQ-pedal med volymkontroll. Träna upp dynamiken i händerna istället för pedaler är mitt tips. Ja det är svårt men man behöver inte maxa jämt.

Helt rätt! Just det att så många trubadurer sitter och vevar exakt likadant och exakt lika hårt på varje låt är en sak som gör det så olidligt att lyssna på efter 2,5 låt.

Du har ju redan en volympedal föresten, använd den!

Postat
Helt rätt! Just det att så många trubadurer sitter och vevar exakt likadant och exakt lika hårt på varje låt är en sak som gör det så olidligt att lyssna på efter 2,5 låt.

Du har ju redan en volympedal föresten, använd den!

det ni säger är jättebra o jag förstår helt vad ni menar, men det jag ändå är ute efter är att kunna få lite gain i ljudet, så att man hör tonerna lite extra bra, (just för solo spel då)... frågan är, finns det någon sådan pedal?

Annars får jag hålla mig till det ni förslår = spela dynamiskt + använda volympedalen!

//Emil

Postat
det ni säger är jättebra o jag förstår helt vad ni menar, men det jag ändå är ute efter är att kunna få lite gain i ljudet, så att man hör tonerna lite extra bra, (just för solo spel då)... frågan är, finns det någon sådan pedal?

Annars får jag hålla mig till det ni förslår = spela dynamiskt + använda volympedalen!

//Emil

inge mer tips? 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.