Jump to content
Annons

Midi redigering i Pro tools.


Tormentor

Recommended Posts

Jag spelade just in en dödsmetallare där baskaggen gick i 200 knyck så jag triggade upp den med en Ddrum 4 tigg mic.

En del slag är dubbel triggade dvs en del små svaga slag ligger

"under" det riktiga slaget på samma not.

Jag går in i velocity mode och ser alla dessa och klickar bort dem en för en.

Den som har spelat in döds mangel vet att det blir ett och annat slag och jag vill inte få musarm på köpet.

Finns det något enkelt sätt att markera alla svaga slag och deleata dem när man är i velocity mode? (bara de som är dubbla)

Alltså precis på samma vanliga sätt som man kan göra i edit fönstret på midikanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

i vissa samplers (iaf NN-XT i reason) så kan du välja i vilket velocityomfång som ljudet ska låta. Isf är det bara att ställa in det berörda omfånget så att de svaga signalerna inte innefattas av det så slipper du få musarm 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade något liknande i Pro Tools under midi och velocity.

Tack för hjälpen! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag letade i manualen och fann någonting i midi redigeringen som hade med hur man kunde markera den lägsta tonen i ett ackord och använde mej av samma princip.

Sen stod det att man kan använda pennan men det har jag prövat., låter inte som ett vettigt alternativ till en hel låt.

Jag spelar in ett band till veckan igen och då ska jag pröva att låta alla slag under velocity 25 tex gå ner till noll. Dvs alla svaga slag som är dubbeltriggade av min Ddrum4.

Jag är tacksam för fler förslag.

Det är en sak att läsa manualen och en helt annan att hitta ett snabbt arbetssätt som fungerar på 10 black metal låter i 200 knyck :-)

På samma sätt ska jag testa att markera all "två och fyra" virvelslag och bästämma ett gemensamt värde på velocityn så att virveln blir jämn.

Just nu kvantar jag all midi (virvel, kagge samt pukor) och rättar cymbalerns wavspår med nudge om det "flammar" mot midi.

Bouncar midin till wave, bouncar allt ten gång till och på med C1 och blandar med det renljudet för att få "smasket".

Som sagt, jag tar gärna mot fler förslag arbetssätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...