KissKissBamBam Postat 14 december 2009 Postat 14 december 2009 Tjenare! Hade nöjet att få mitt första ljudkort i min ägo nyligen, ett Creative x-fi Soundblaster! Jag har nu installerat alla skivor jag fått med o meckat in kortet i burken, Cubase LE följde med i paketet. Min fråga är nu väldigt basic! När jag pluggar in gitarren i creative lådan så får jag ljud ut ut högtalarna men när jag sedan öppnar cubase så ser jag inget utslag i programmet! Kan därför inte spela in något alls. Jag är helt grön inom detta men antar att det har något med inputsen att göra. Vad skall jag göra för att få Cubase att höra gitarren o äntligen lyckas få igång inspelningarna? Tacksam för svar! Ha det underbart! /Victor
cRiTza Postat 14 december 2009 Postat 14 december 2009 Tjenare! Hade nöjet att få mitt första ljudkort i min ägo nyligen, ett Creative x-fi Soundblaster! Jag har nu installerat alla skivor jag fått med o meckat in kortet i burken, Cubase LE följde med i paketet. Min fråga är nu väldigt basic! När jag pluggar in gitarren i creative lådan så får jag ljud ut ut högtalarna men när jag sedan öppnar cubase så ser jag inget utslag i programmet! Kan därför inte spela in något alls. Jag är helt grön inom detta men antar att det har något med inputsen att göra. Vad skall jag göra för att få Cubase att höra gitarren o äntligen lyckas få igång inspelningarna? Tacksam för svar! Ha det underbart! /Victor 1. Under Devices i menyraden uppe till vänster väljer du Device setup -> VST Audio System och kollar överst under ASIO Driver om du valt rätt drivrutin för cubase att använda, skall vara Creatives drivrutin. 2. När du skapat en Mono eller Stereokanal, skall denna automatiskt välja rätt in och output, det ser du längst till vänster i Inspector om du markerar det spåret du vill spela in på. 3. Finns en liten knapp som heter Monitor på audiokanalen, den sitter mellan den "röda eller vita" ringen och R och ser ut som en högtalarkon. Tryck in den och kolla om det blir någon skillnad 😲 Hoppas det var något av detta som felade. Mvh Christer
KissKissBamBam Postat 14 december 2009 Trådstartare Postat 14 december 2009 1. Under Devices i menyraden uppe till vänster väljer du Device setup -> VST Audio System och kollar överst under ASIO Driver om du valt rätt drivrutin för cubase att använda, skall vara Creatives drivrutin.2. När du skapat en Mono eller Stereokanal, skall denna automatiskt välja rätt in och output, det ser du längst till vänster i Inspector om du markerar det spåret du vill spela in på. 3. Finns en liten knapp som heter Monitor på audiokanalen, den sitter mellan den "röda eller vita" ringen och R och ser ut som en högtalarkon. Tryck in den och kolla om det blir någon skillnad 🙂 Hoppas det var något av detta som felade. Mvh Christer ASIO Driver är inställd på Creative ASIO och monitor knappen gör ingen skillnad. När jag sedan tittar längst till vänster och markerar mitt spår så står det bara "in: IN 1" (testade att växla till "IN 2" utan resultat) och "out: BUS 1". Vet du vad som annars kan bara problemet? Tack som fan för hjälpen! /V.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.