Jump to content
Annons

ESI Juli@ Problem


akari

Recommended Posts

Annons

Har haft en del problem med juli@ men dom var mer hårdvarurelaterade visade det sig till slut.

Det brukar alltid vara vettigt att installera drivrutinerna allra först. (innan några program förutom operativsystem)

Vad jag har hört kan drivrutinerna för juli@ få problem med program såsom office och NAV.

Som folk säger ska du nog försöka ta bort gamla drivisar.

Du verkar ha uppdaterad drivisarna en gång? I så fall är det lätt att man gör misstaget att inte ta bort dom gamla drivisarna först (det finns en speciell ordning man ska göra saker där). Testa att köra det ominstalleringsprogrammet först och gör rätt (tror det ska vara från vänster till höger för att få till det men läs ordentligt)

Har du några andra problem med ljudkortet, eller är det bara vid upspelning/kopiering av ljud?

Undersök din Juli@ kontroller nogrant, när du spelar ljud, syns det där? Laggar även det synliga utljudet där i förhållande till det du hör? Annars kan det ju tex vara ljudanläggningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska kolla det där med biosen.

🙂

Jag har formaterat. installerat ny fräsh xp med sp2

sen .. i vilken ording vet jag inte .. men det kanske har varit 2 spel och 1-4 program efter..

men sen har jag installerat om drivisarna.. efter allt detta.. för att själklart då kolla om det är dessa det är fel på.. men e det icke! 🙁

Hade varit bra om du kunna pinpointa liiiite mer noga var i processen det slutade fungera... :rolleyes:

Om du kollar processes och performance i task manager samtidigt som det laggar, är där någon specifik process som springer i taket?

noop, det kollat för länge sen..🙁

men jag börjar undra om det inte är min HD..

för tog bort mitt ljudkort och installerade mitt gamla sound blaster 5.1 ljud kort..

men det funkar lite bättre, men annars är skiten kvar.

så det verkar nästa att det är fel på min HD..

men hur man kollar HD.. det vete skönen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog också rekommendera att ändra i BIOS'en. Det brukar stå nå't i stil med AC'97 soundcard, och så väljer du disable. Då försvinner nog en del av de drivisar du inte kan inaktivera nu av sig självt.

det hjälpte tyvärr inte..

men nu vet jag vart det ligger.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft en del problem med juli@ men dom var mer hårdvarurelaterade visade det sig till slut.

Det brukar alltid vara vettigt att installera drivrutinerna allra först. (innan några program förutom operativsystem)

Vad jag har hört kan drivrutinerna för juli@ få problem med program såsom office och NAV.

Som folk säger ska du nog försöka ta bort gamla drivisar.

Du verkar ha uppdaterad drivisarna en gång? I så fall är det lätt att man gör misstaget att inte ta bort dom gamla drivisarna först (det finns en speciell ordning man ska göra saker där). Testa att köra det ominstalleringsprogrammet först och gör rätt (tror det ska vara från vänster till höger för att få till det men läs ordentligt)

Har du några andra problem med ljudkortet, eller är det bara vid upspelning/kopiering av ljud?

Undersök din Juli@ kontroller nogrant, när du spelar ljud, syns det där? Laggar även det synliga utljudet där i förhållande till det du hör? Annars kan det ju tex vara ljudanläggningen.

jodå. jag prövar alltid med att installera och avinstallera gamla.. och köra över gamla..

jag brukar alltid pröva. 😄:rolleyes:

tack för ditt reply

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska kolla det där med biosen.

🙂

Jag har formaterat. installerat ny fräsh xp med sp2

sen .. i vilken ording vet jag inte .. men det kanske har varit 2 spel och 1-4 program efter..

men sen har jag installerat om drivisarna.. efter allt detta.. för att själklart då kolla om det är dessa det är fel på.. men e det icke! 🙂

Hade varit bra om du kunna pinpointa liiiite mer noga var i processen det slutade fungera... :rolleyes:

Om du kollar processes och performance i task manager samtidigt som det laggar, är där någon specifik process som springer i taket?

noop, det kollat för länge sen..🙁

men jag börjar undra om det inte är min HD..

för tog bort mitt ljudkort och installerade mitt gamla sound blaster 5.1 ljud kort..

men det funkar lite bättre, men annars är skiten kvar.

så det verkar nästa att det är fel på min HD..

men hur man kollar HD.. det vete skönen! 🙁

Vänta här nu... det funkar "lite bättre" om du byter tillbaka till ditt SoundBlaster-kort? Så mao har du inget inbyggt ljudkort på moderkortet? Men ändå finns det AC'97 i BIOS? Har du haft SoundBlaster OCH inbyggt ljudkort innan? Och vad menar du med "lite bättre"??? Definiera, plz! Du måste vara mer precis om vi ska kunna hjälpa dig.

Och om det nu funkar bättre med annat ljudkort än Juli@ då beror det ju snarare på Juli@ ljudkortet (och dess inställningar och drivisar) än din HD. Vad får dig att tro det är HDn det är fel på??? Eller du pratar som tanterna på Försäkringskassan och syftar på "datorn" när du säger "HDn"? 😄

Vi kan säkert hjälpa dig till en lösning om vi bara pratar samma språk och du är lite mer detaljerad... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

h3nk3 (oregistrerad)

hej på er!!

ja har skumläst den här tråden så jag kanske inte har förstått allt rätt, men om Johan/akari fortfarande letar efter ett integrerat ljudkort att inaktivera så kan han enligt min mening sluta leta 🙁 , för av de bifogade bilderna att döma så ser det ut som om det redan är gjort alt. det finns inget integrerat ljudkort..

vidare hade jag liknande problem dock inte i samma omfattning, och jag hittade då lösningen i en tråd här på forumet som jag inte tycks hitta nu :rolleyes:

Det jag gjorde då var att gå till Enhetshanteraren > Nätverkskort.. och högerklickade på mitt kort och tog fram Egenskaper.. sedan så ändrade jag ett par inställningar under Avancerat..

Jag ändrade egenskapen länkhastighet/duplexläge till värdet 100 fullt läge

Anledningen var något i stil med att om värdet var Automatiskt läge så stal det kraft från pci-bussarna eller nått 😄

över, ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Ny här på detta forum.

Johan heter jag. 😳

Jo, det är så här..

Mitt ljud kort.. eller dator..

så fort jag kör winamp nu eller musik.. så laggar/hackar det..

Jag ominstallerat ljudkortets drivrutiner.. men vad hjälper det? inget!

Jag kör ett "ESI Juli@ HQ 24-bit 192 kHz 4x4 reference"

winxp sp2

1.6 mzh

1 gig ram

Drivrutiner: Juli@Driver_v1[1].17a

Jag kan tex inte kopiera ifrån hd eller cd utan att det hackar..

Det är lönelöst..

Det går inte heller att öppna nån mapp.. utan det blir fel.

VÄLDIGT TACKSOM FÖR SVAR!

Mvh Johan a.k.a. psystamp on psystamp.net

Hej! Jag har också samma ljudkort som du och jag håller med att det inte är lättarbetat, har haft så fruktansvärt mycket problem.

Men nu har jag lyckats få ordning på allt 😉

1: Har du inaktiverat det inbyggda ljudkortet som hör till moderkortet? (detta ska göras i datorns bios annars så självinstallerar windows det när datorn startar)

2:Inga drivrutiner till det inbyggda ljudkortet får vara ens installerade

(till mitt moderkort så var man tvungen att installera alla tillhörande drivrutiner i en klump, så jag fick gå ut på internet och installera alla separat)

3:Du har gått in i ljudhanteraren m.m och valt Juli Ch1/2 som primärt

4:Prova en äldre drivrutin tex 1.01 el 1.02

5:Prova att byta PCI plats på ljukortet

6:Sample rate i Juli.con.pan bör stå på auto

(prova att ändra latency också)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...