Jump to content
Annons

Cubase SX3 Spår inspelning problem!

Recommended Posts

FenderGuitarFantast (oregistrerad)
Postat

Som topic!

Ska försöka förklara mitt problem enkelt.

Jag använder mig av Cubase SX3 när jag spelar in och ett Toneport ux1 ljudkort, samt några andra saker.

när jag spelar in med min ensemble har vi en 32 kanalig mixer som är analog typ från 1997- 2000.

och då spelar vi såklart in samtidigt allesammans.

men hur fördelar jag spåren. jag brukar sjunga och spela in samtidigt i 2 olika spår, men gitarren och sången är ihop i båda spåren, så om jag vill lägga till reverb på gitarren kommer även det på sången, så jag måste spela in 2 gånger om jag vill lägga på effekter.

sen till mitt andra problem som jag kom och tänka på undertiden jag skrev mitt första.

jag är sugen på som jag sa att kanske spela inte lite flera saker samtidigt, som trummor och bas och gitarr...

men jag behöver något med mer inputs, en 16 kanalig mixer!

men hur koplar jag då den om jag vill ha trummorna för sig och gitarren och basen för sig i olika spår, när jag bara har 2 line ingångar i mitt ljudkort?

för jag antar att man koplar mixern dit isåfall

Tack i förhand!

/Emil 😛

Annons
Postat

Du behöver ett ljudkort med flera in-kanaler. Så många kanaler som du vill spela in samtidigt. Annars får du helt enkelt göra som du gör nu, spela in i omgångar.

Postat

Som svar på din första fråga, så måste du spela in på två olika spår i Cubase.

Skapa två monospår och välj olika inputs på kanalerna, en för gitarren och en för sången.

Aktivera record enable på båda spåren och spela in.

Kika lite bland dessa videos så snappar du nog upp ett och annat.

http://www.youtube.com/watch?v=AnWwcvbIypQ

FenderGuitarFantast (oregistrerad)
Postat

tack för snabba svar ☺️

något ljudkort som är lämpligt, jag hittar bara ljudkort med 4 inputs......:/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.