Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej 🙂

Jag undrar om du har några tips du vill dela med dig av när det gäller att göra en skön melodi i fl studio 🙂 Jag syftar på techno och trance melodier för det mesta 🙂

Kan även vara bra att få veta lite allmäna knep för att få ihop en skön sång 🙂

jag är väldigt tacksam för just -> DINA <- tips 😄

vill du inte skriva här på forumet så adda Antoon93@hotmail.com och skriv dina bästa tips 😛

tack på förhand

// Anton 🙂

Redigerat av squeze
Annons
Postat

1. Ackordföljd. Låt tex basen spela typ "a a a a a a a a| c c c c c c c c |f f f f f f f f | g g g g g g g g", det är en typisk catchig ackordföljd. Byt plats på F och C så har du en annan.

2. Melodin.

2.1 Medan basen spelar A så växlar melodin mellan tonerna A C och E. Låt melodin följa något enkelt rytmiskt mönster.

2.2 Medan basen spelar C så växlar melodin mellan tonerna C, E och G. Fortsätta följa samma mönster

2.3 Medan basen spelar F så växlar melodin mellan tonerna F A och C. Samma mönster som tidigare.

2.4 Medan basen spelar G så växlar melodin mellan tonerna G B och D, Samma mönster än en gång, eventuellt med någon knorr på slutet.

3. Nu är låten i princip klar, det är bara att loopa detta om och om och om och om igen medan du lägger till eller tar bort instrument och sedan har du trance. 😆

• 2 veckor senare...
Postat

Enbart nyfiken men har du provat att själv leka lite med synthen till ett färdigt beat med basgång? (...)

Inte så överdrivet förtjust i kopieringsnissar 😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.