Jump to content
Annons

Marshall Combo med helrör, DSL401?


hjuvik

Recommended Posts

Tja!

Nu ska det köpas förstärkare! Närmare bestämt en Marshallstärkare. Kan säga direkt så ingen behöver undra, att jag har Bestämt mig för att köra på en Marshall och det är inte det tråden handlar om, utan vad för någon Marshall jag ska ha!

Det jag är ute efter är Marshalls (crankade) rörljud men jag lirar oftast inte på så många decibel att jag kan ha nån 100 watts topp.

Detta ska även vara min enda stärkare som alltså ska användas både hemma och på rep. Jag kommer alltså att flytta runt den en del och har därför kommit fram till att det måste bli en combo som jag ska ha (trots att en halvstack ser fruuktansvärt bra ut)!

Jag har kollat runt en hel del (tror jag) och hittat en som verkar passa perfekt för mig!

JCM 2000 DSL401

Tog just det här videon bara för att få med kommentaren som någon lagt om den; "That's just a base of PROBLEMS. Overheats worse than XBOX."

Har sett någon på forumet som har den här förstärkaren (glömt vem) men alla ni som har någon erfarenhet av den;

överhettas alla årsmodeller eller har Marshall fixat detta?

Denna ligger väl på 10 000 ny i Sverige tror jag. Det är jag ju långt ifrån beredd att betala för den här, utan tänker mig hälften av den prislappen.

Har hittat någon (en) annons på blocket, men måste ju provspela den först och bor för långt ifrån.

Så nu letar jag hjälp här!

Vad tycker ni som har testat den?

Det jag har uppfattat finns på den som jag är ute efter är att den har ett brett register av sounds att få fram, allt från bra clean till highgain rock och att den "bara" ligger på 40 watt, så det är inte omöjligt att leka fram lite gött feedback ur den hemma.

Stämmer detta?

Men även ni som vet någon annan Marshall helrörs-combo som skulle kunna ligga runt 5000 beg och har ett brett utbud av sounds att ratta fram får gärna ge tips för jag är inte helt låst vid just den här än.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tyvärr så tror jag att du kommer att behöva en fetare förstärkare för att få det där riktiga Mashall- ljudet. Mycket den sköna disten uppstår då du får slutsteget i förstärkaren att dista. Om du bara vill ha förstegsdisten så finns det ju gamla hederliga Marshall Guvnor pedaler att köpa begagnat med. Själv så spelar jag på en JMP1 som försteg och ett 9200 slutsteg. Använder sedan en Marshall Powerbrake (mellan slutsteg och högtalarlåda) för att få ner ljudet till en mer hanterlig volym. Vet inte vad dessa kostar nu men jag köpte dem båda för ungefär 5000kr. Fast då behöver du ju högtalare med iofs. Det finns ju i lägre watt också så det borde gå att hitta något för dig där.

EDIT: Tänkte fel. Såg inte att det var en helrörs förstärkare du skrev om. Av någon anledning trodde jag att det var en som inte hade rör i slutseget. Hoppas du har nytta av inlägget ändå.

EDIT 2: Fast eftersom förstärkaren bara är på 40 ska kan det vara relevant att påpeka det där slutstegsdisten iallafall.. haha

haha bra där valpen!

Men vad menar du med din andra edit? Är det så att jag inte får ut lika skön kräm ur en 40 watts slutstegsdist som en 100 wattare t.ex.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är nåt jag inte fattar... 6L6 och EL 34 är inte ekvivalenta med varandra. 6L6 har som uteffekt 6,5W medan EL 34 11 W. Benkonfigurationen stämmer inte heller mellan rörtyperna så det skulle krävas lite ombyggnad för att få det att funka.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga att det bästa Marshall-sound jag har hört kom från en 50-w topp. Jag blev så inspirerad av trycket i det ljudet så jag gick o köpte mig en 100w-stack - en jubileumsmodell som skulle vara så jäkla bra. Men den sög i jämförelse med den där 50-wattaren. Skulle tro att den mindre lät bättre för att den fick jobba lite mer, sedan vet jag dock inte om den var moddad. Det var över 20 år sedan men jag har aldrig hört något som lät lika fett som den... nej, faktiskt inte. Jag försökte köpa den av ägaren på den tiden det begav sig men han skrattade bara åt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, kollar man på de som säljer matchade rör så kan de ha rör från 1 - 10 beroende på förstärkning. Det innebär att det skulle i en teoretisk modell finnas 10 olika typer av ljud på samma rörfabrikat. Jag har ju jobbat mycket med rör o reparerar, trimmar m.m så jag vet att det dessutom är massa fler variabler som det kan bero på. Kolla bara alla motstånd som kan skifta mellan 5 och 10 %. Låt oss säga att man skulle ha maximal otur (eller tur) o alla motstånd skulle ha ett värde som låg 10% för högt, då skulle man kunna tänka sig att det spelar in på ljudet.

kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjaäe det beror på vilken typ av rör och hur många rör du har i slutsteget. Ju flera rör desto mera rörkaraktär i ljudet med. Dessa rör låter ju helt annorlunda jämfört med de som sitter i ett försteg. Ett exempel på hur olika det kan låta med olika rör får du här... eller HÄR snarare... . ☺️ Vilket ljud som är bäst är kanske ointressant men de är påtagligt olika tycker jag.

Fast det är en Carvin Förstärkare som jag inte tycker låter sämre än Marshall iofs. Har själv en sådan fast som är lite ombyggd för att låta bättre vid rena och halv-distade ljud.

De rören som sitter i försteget påverkar distens karaktär mindre än man kanske tror med.

Visst, det var väl en liten skillnad där. Men den skillnaden känner jag inte skulle störa mig överhuvudtaget för detta köp som jag ska göra nu.

Letar liksom inte efter det optimala ljudet riktigt än, men försöker komma en god bit på vägen i alla fall om du förstår va ja menar.

Kan tänka mig att det är skillnad på tonen man får när man får en 100 wattare att jobba sönder jämfört med en 40, men den skillnaden är jag beredd att ta liksom =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga att det bästa Marshall-sound jag har hört kom från en 50-w topp. Jag blev så inspirerad av trycket i det ljudet så jag gick o köpte mig en 100w-stack - en jubileumsmodell som skulle vara så jäkla bra. Men den sög i jämförelse med den där 50-wattaren. Skulle tro att den mindre lät bättre för att den fick jobba lite mer, sedan vet jag dock inte om den var moddad. Det var över 20 år sedan men jag har aldrig hört något som lät lika fett som den... nej, faktiskt inte. Jag försökte köpa den av ägaren på den tiden det begav sig men han skrattade bara åt mig.

Ah! Det är detta jag har hört talas om och lite som jag är ute efter! Att "låg"wattarna jobbar mer och får en awesome ton! NICE!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu känner jag att jag har rätt bra koll på olika watt osv. Tack för det!

Men är det ingen som har någon erfarenhet av Marshall DSL401 ?

Skulle uppskattas mycket!

Eller om någon sett någonstans i närheten av Göteborg som den kan provspelas, det går lika bra för då kan jag ju erfara den själv istället!

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...