Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo pÄ er ,,denna frÄga har sÀkert nÄn frÄgat förut.

Den Àr vÀldigt individuell...

Jag kÀnner ibland jag fastnar ibland pÄ lÄtar jag skriver,,, man kommer till en fas dÀr allt lÄter lika lixom stÄr och trampar kommer pÄ riff efter riff men inte fortsÀttning och ofta lÄter riffen elr lÄtar man börjar pÄ lixom lika, men inte dÀr man vill ha jÀvligt svÄrt att formulera det hÀr med ord,,,hur jag just kÀnner ,,,

Jag har spelar gitarr som Àr mitt huvudinstrument jÀvligt lÀnge men jag tycker inte det Àr kul att sitta o lÀra sej andras lÄtar...vet inte kÀnns som va fan gör nÄtt eget men som i början dÄ satt man ju o lÀrde sej fan allt man lyssna pÄ men nu har jag tappat lusten,,,

FrÄgan Àr vÀlla typ va gör ni elr hur har ni gjort nÀr ni kÀnner elr Àr i samma sitts för en tid ...

Typ sitter ni o lyssnar pÄ musik bara o studerar elr ja lixom alla har ju olika sÀtt...

SvÄr frÄga jag vet hehe ^^

Annons
Postat

Jag kÀnner igen ditt problem och jag vet att det finns mÄnga tipps pÄ hur man ska utvecklas. SjÀlv Àlskar jag att ta min gitarr eller dragspel och bara gÄ omkring i min lÀgenhet och spela, kanske Äka ut i skogen och leka lite och bara kÀnna lite pÄ friheten istÀllet för att sitta stilla framför datorn och plinka. Köp ett capo, testa att stÀmma om gitarren och försök komma pÄ egna ackord.. det Àr skitkul att fucka upp stÀmningen och spela pÄ samma gamla sÀtt fast med nya ljud. Och glöm för guds skull inte att sjunga lite, man kanske inte sjunger sÄ bra alltid, men det triggar helt klart att spela lite udda saker. Flyt pÄ bara, skit i tekniker och "regler" och bara lev med ditt instrument. Det Àr ungefÀr sÄ jag bÀr mig Ät nÀr jag vill fÄ nÄgonting gjort men i mitt fall lönar det sig aldrig att tvinga fram inspiration eller lÄtar, det kommer liksom nÀr det vill sig.

SĂ„ nu har du fĂ„tt en vĂ€ldigt egoistisk synvinkel pĂ„ hur jag gör, hoppas det kan inspirera dig. 😉

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Har kĂ€nt likadant lite till och frĂ„n, det kommer och gĂ„r för min del 🙂

Vet inte om jag kan hjÀpa nÄgonting, men enformiga-halvklara-lÄtar-problemet löste sig nÀr jag började spela in och arbeta igenom lÄtar pÄ dator istÀllet för vid mitt instrument. NÀr jag började med det sÄ gjorde det inte nÄgonting att allt var likt det andra, för det blev ÀndÄ ett helt annat slutresultat Àn vad man vÀntat sig.

Var inte heller rĂ€dd att lĂ„na lite byggstenar frĂ„n musik, vill du ha ett konstigt trumkomp och inte fĂ„r till ett, plagiera dĂ„ ett (eller lĂ„na som det ocksĂ„ kallas... 😄 ) och gör om litegrann - oavsett vilket trumkomp du skriver har nĂ„gon spelat det förut. Hör du ett vĂ€ldigt snyggt strĂ„karr, notera dĂ„ det och lĂ„t dig inspireras av det.

Den fÀrdiga produkten Àr helheten och hur instrument och melodi spelar tillsammans, det Àr skit samma om gitarren Àr lik gitarren i en annan vÀldigt kÀnd lÄt.

SÄ tycker jag och det Àr sÄ jag jobbar nÀr jag kör fast i allfall, hoppas att det kan vara till nÄgon nytta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.