Zauron_87 Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 Tjo pÄ er ,,denna frÄga har sÀkert nÄn frÄgat förut. Den Àr vÀldigt individuell... Jag kÀnner ibland jag fastnar ibland pÄ lÄtar jag skriver,,, man kommer till en fas dÀr allt lÄter lika lixom stÄr och trampar kommer pÄ riff efter riff men inte fortsÀttning och ofta lÄter riffen elr lÄtar man börjar pÄ lixom lika, men inte dÀr man vill ha jÀvligt svÄrt att formulera det hÀr med ord,,,hur jag just kÀnner ,,, Jag har spelar gitarr som Àr mitt huvudinstrument jÀvligt lÀnge men jag tycker inte det Àr kul att sitta o lÀra sej andras lÄtar...vet inte kÀnns som va fan gör nÄtt eget men som i början dÄ satt man ju o lÀrde sej fan allt man lyssna pÄ men nu har jag tappat lusten,,, FrÄgan Àr vÀlla typ va gör ni elr hur har ni gjort nÀr ni kÀnner elr Àr i samma sitts för en tid ... Typ sitter ni o lyssnar pÄ musik bara o studerar elr ja lixom alla har ju olika sÀtt... SvÄr frÄga jag vet hehe ^^
Slakteri Postat 21 oktober 2009 Postat 21 oktober 2009 Jag kĂ€nner igen ditt problem och jag vet att det finns mĂ„nga tipps pĂ„ hur man ska utvecklas. SjĂ€lv Ă€lskar jag att ta min gitarr eller dragspel och bara gĂ„ omkring i min lĂ€genhet och spela, kanske Ă„ka ut i skogen och leka lite och bara kĂ€nna lite pĂ„ friheten istĂ€llet för att sitta stilla framför datorn och plinka. Köp ett capo, testa att stĂ€mma om gitarren och försök komma pĂ„ egna ackord.. det Ă€r skitkul att fucka upp stĂ€mningen och spela pĂ„ samma gamla sĂ€tt fast med nya ljud. Och glöm för guds skull inte att sjunga lite, man kanske inte sjunger sĂ„ bra alltid, men det triggar helt klart att spela lite udda saker. Flyt pĂ„ bara, skit i tekniker och "regler" och bara lev med ditt instrument. Det Ă€r ungefĂ€r sĂ„ jag bĂ€r mig Ă„t nĂ€r jag vill fĂ„ nĂ„gonting gjort men i mitt fall lönar det sig aldrig att tvinga fram inspiration eller lĂ„tar, det kommer liksom nĂ€r det vill sig. SĂ„ nu har du fĂ„tt en vĂ€ldigt egoistisk synvinkel pĂ„ hur jag gör, hoppas det kan inspirera dig. đ
Mige89 Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 Har kĂ€nt likadant lite till och frĂ„n, det kommer och gĂ„r för min del đ Vet inte om jag kan hjĂ€pa nĂ„gonting, men enformiga-halvklara-lĂ„tar-problemet löste sig nĂ€r jag började spela in och arbeta igenom lĂ„tar pĂ„ dator istĂ€llet för vid mitt instrument. NĂ€r jag började med det sĂ„ gjorde det inte nĂ„gonting att allt var likt det andra, för det blev Ă€ndĂ„ ett helt annat slutresultat Ă€n vad man vĂ€ntat sig. Var inte heller rĂ€dd att lĂ„na lite byggstenar frĂ„n musik, vill du ha ett konstigt trumkomp och inte fĂ„r till ett, plagiera dĂ„ ett (eller lĂ„na som det ocksĂ„ kallas... đ ) och gör om litegrann - oavsett vilket trumkomp du skriver har nĂ„gon spelat det förut. Hör du ett vĂ€ldigt snyggt strĂ„karr, notera dĂ„ det och lĂ„t dig inspireras av det. Den fĂ€rdiga produkten Ă€r helheten och hur instrument och melodi spelar tillsammans, det Ă€r skit samma om gitarren Ă€r lik gitarren i en annan vĂ€ldigt kĂ€nd lĂ„t. SĂ„ tycker jag och det Ă€r sĂ„ jag jobbar nĂ€r jag kör fast i allfall, hoppas att det kan vara till nĂ„gon nytta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.