Jump to content
Annons

Utveckla sig som musiker och huvud instrument


Zauron_87

Recommended Posts

Tjo på er ,,denna fråga har säkert nån frågat förut.

Den är väldigt individuell...

Jag känner ibland jag fastnar ibland på låtar jag skriver,,, man kommer till en fas där allt låter lika lixom står och trampar kommer på riff efter riff men inte fortsättning och ofta låter riffen elr låtar man börjar på lixom lika, men inte där man vill ha jävligt svårt att formulera det här med ord,,,hur jag just känner ,,,

Jag har spelar gitarr som är mitt huvudinstrument jävligt länge men jag tycker inte det är kul att sitta o lära sej andras låtar...vet inte känns som va fan gör nått eget men som i början då satt man ju o lärde sej fan allt man lyssna på men nu har jag tappat lusten,,,

Frågan är välla typ va gör ni elr hur har ni gjort när ni känner elr är i samma sitts för en tid ...

Typ sitter ni o lyssnar på musik bara o studerar elr ja lixom alla har ju olika sätt...

Svår fråga jag vet hehe ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag känner igen ditt problem och jag vet att det finns många tipps på hur man ska utvecklas. Själv älskar jag att ta min gitarr eller dragspel och bara gå omkring i min lägenhet och spela, kanske åka ut i skogen och leka lite och bara känna lite på friheten istället för att sitta stilla framför datorn och plinka. Köp ett capo, testa att stämma om gitarren och försök komma på egna ackord.. det är skitkul att fucka upp stämningen och spela på samma gamla sätt fast med nya ljud. Och glöm för guds skull inte att sjunga lite, man kanske inte sjunger så bra alltid, men det triggar helt klart att spela lite udda saker. Flyt på bara, skit i tekniker och "regler" och bara lev med ditt instrument. Det är ungefär så jag bär mig åt när jag vill få någonting gjort men i mitt fall lönar det sig aldrig att tvinga fram inspiration eller låtar, det kommer liksom när det vill sig.

Så nu har du fått en väldigt egoistisk synvinkel på hur jag gör, hoppas det kan inspirera dig. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har känt likadant lite till och från, det kommer och går för min del 🙂

Vet inte om jag kan hjäpa någonting, men enformiga-halvklara-låtar-problemet löste sig när jag började spela in och arbeta igenom låtar på dator istället för vid mitt instrument. När jag började med det så gjorde det inte någonting att allt var likt det andra, för det blev ändå ett helt annat slutresultat än vad man väntat sig.

Var inte heller rädd att låna lite byggstenar från musik, vill du ha ett konstigt trumkomp och inte får till ett, plagiera då ett (eller låna som det också kallas... 😄 ) och gör om litegrann - oavsett vilket trumkomp du skriver har någon spelat det förut. Hör du ett väldigt snyggt stråkarr, notera då det och låt dig inspireras av det.

Den färdiga produkten är helheten och hur instrument och melodi spelar tillsammans, det är skit samma om gitarren är lik gitarren i en annan väldigt känd låt.

Så tycker jag och det är så jag jobbar när jag kör fast i allfall, hoppas att det kan vara till någon nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...