Jump to content
Annons

Bra trum samplingar?


Dersan P

Recommended Posts

hej,

Är ute efter bra trum-samplingar för rocklåtar, dvs raka enkla komp, i ca: 120-130 bpm. Har hittat ett par samplingar från Billy Ray på cc-mixter, som är grymma, men där finns inga raka komp. Vet att det finns en hel del annat på CC-mixter, men det är ju en del att gå igenom... så om någon av er känner till några bra samplingar med just raka komp så vänlingen tipsa. Är inte ute efter synt-samplingar, det kan jag göra själv, utan söker alltså efter akustiska samplingar.

Tack på förhand!

Mvh/

Anders

Redigerat av Dersan P
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Finns det någon speciell anledning till att du vill ha det i just samplingsformat? Om du kan tänka dig att jobba med midi så finns det ju en hel del välljudande trumpluggar att tillgå för akustiskt ljud.

Exempelvis: Toontrack superior drummer, XLN Audio Addictive drums, BFD2 osv..

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Finns det någon speciell anledning till att du vill ha det i just samplingsformat? Om du kan tänka dig att jobba med midi så finns det ju en hel del välljudande trumpluggar att tillgå för akustiskt ljud.

Exempelvis: Toontrack superior drummer, XLN Audio Addictive drums, BFD2 osv..

MVH

Anders

Hej,

Tack för ovan tips, men inte riktigt vad jag är ute efter. Inser att jag nog varit lite otydlig. Jag söker efter färdiga samplingar, inte programvara med ljudbibliotek etc. Dvs, det som är bra med Billy Ray samplingarna på cc-mixter är att det är himla bra, färdiga grooves som man kan ladda ner. Jag söker alltså efter liknande färdiga grooves, i detta fallet alltså en rak rock groove runt 120-125 bpm.

Jag har inget emot MIDI-använder det en hel del, men resultatet (i alla fall när jag sitter bakom spakarna... :-)) blir ändå inte riktigt lika bra som när någon duktig musker (likt Billy Ray) spelar in ett skönt groove live.

Känner du (eller någon annan) till några bra sådana, så jag slipper lägga tiden på att leta runt bland alla samplingsbanker som finns.

Tack på förhand!

Anders

Redigerat av Dersan P
Link to comment
Dela på andra sajter

Samtliga ovannämnda pluggar har ju ett gäng medföljande midifiler, som är just riktiga trummisar som lirar. Men såklart inte säkert att just exakt det groovet du söker finns med..

Men å andra sidan blir det mer flexibelt med midi, man kan ju använda ett och samma groove och från det skapa varianter, t ex byta från snare till sidestick, eller hihat till ride, dra ner velocity för ett mjukare groove i verserna etc etc. Hoppas du hittar nåt najs!

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...