Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har problemet att Cubase (sx3) timestretchar mina samplingar. Det Àr ju jÀttebra att den gör det automatiskt ibland, men hur stÀnger jag av funktionen pÄ t ex cymbalspÄr?

Tacksam för hjÀlp

Annons
Postat
Hej.

Jag har problemet att Cubase (sx3) timestretchar mina samplingar. Det Àr ju jÀttebra att den gör det automatiskt ibland, men hur stÀnger jag av funktionen pÄ t ex cymbalspÄr?

Tacksam för hjÀlp

LÄter som du importerar audio i olika sample rates.

Postat

Ok. Hur slutar jag göra det? Eller menar du att alla samplingar i ett projekt mÄste ha samma sample rate? Dom lÀgger sig alltid perfekt i tempo, sÄ det borde vÀl gÄ att stÀnga av?

Postat

Det gÄr bara att ha en samplingsfrekvens i ett projekt (sÄ Àr det i alla program) - annars blir det fel, sÄ se till att köra med samma hela tiden, sÄ blir det enklast.

Om du har rÄkat blanda nu, sÄ fÄr du göra en konvertering av de aktuella ljudfilerna till rÀtt samplingsfekvens. Det Àr inget som gÄr automatiskt.

Postat (redigerat)

Ifall det inte Àr samplraten som de andra nÀmnt beror det högst antagligen pÄ att du har "musical" eller vad det heter igÄng pÄ spÄren. StÀng av det innan du lÀgger samples pÄ spÄr.

notx.th.jpg

Redigerat av desvaenger
Postat

Tack för svaren.

Jag har testat lite grann och det verkar inte ha med samplingsfrekvensen att göra.

Den lilla noten Àr nertryckt och lyser gul, men klickar jag bort den sÄ Àr samplingen fortfarande stretchad och har smÄ notsymboler i hörnen. Klickar jag bort noten innan jag drar in samplingen klickas noten i automatiskt. Mycket irriterande. Vad göra?

Postat
Tack för svaren.

Jag har testat lite grann och det verkar inte ha med samplingsfrekvensen att göra.

Den lilla noten Àr nertryckt och lyser gul, men klickar jag bort den sÄ Àr samplingen fortfarande stretchad och har smÄ notsymboler i hörnen. Klickar jag bort noten innan jag drar in samplingen klickas noten i automatiskt. Mycket irriterande. Vad göra?

Hmm.. kan inte svara pÄ det. Men jag har upplevt liknande problem nÄn gÄng.

Är samplen en "one-hit" eller en loop? Loopar kan ha nĂ„n slags tag dĂ€r tempot Ă€r inbakat pĂ„ nĂ„t sĂ€tt och det kan i sĂ„ fall vara sĂ„ att cubase lĂ€ser tagen och Ă€ndrar nĂ„t.

Vad hÀnder om du hÀmtar filen frÄn audiopoolen in pÄ ett spÄr med avklickad not dÄ? Testa Àven att klicka av noterna pÄ alla de andra spÄren innan du drar in klippet pÄ spÄret.

Postat

Om du dubbelklickar pĂ„ ett ljudspĂ„r öppnas ju ett redigeringsfönster för ljudfilen. Är "kanelbullesymbolen" orangefĂ€rgad (aktiverad)? DĂ„ följer samplingen tempotrack.

Har du rÀtt tempo pÄ ditt projekt? Eller blir det annorlunda om du Àndrar kanelbullens lÀge till nedtryckt/upptryckt?

Postat
Det löste sig. Massa tack för hjÀlpen. I audiopoolen kunde jag bocka ur musical och dÄ fastnade det visst.

Just det. Kanelbullen Àr ocksÄ "musical"-knapp

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.