Jump to content
Annons

Ubuntu. Bra studio program?

Recommended Posts

Postat

Hej. Har börjat pilla en del med ubuntu och är sugen på att använda det 😐. Men till frågan. Finns det några bra studioprogram, bra samplers, pluggar osv. Möjligheter 🙂.

Annons
Postat

Det är jävligt krångligt att få till, rent ut sagt. Det finns ett bra inspelningsprogram som är i klass med Logic/Pro Tools/Cubase/etc, Ardour. En bra midisequencer är Rosegarden. Sen måste du läsa på lite om JACK också (och få det att funka). Alla ljudkort funkar inte, särskilt inte Firewire. Kör du Firewire måste du installera Ffado, och de har en lista över stödda ljudkort här.

Men låt dig inte avskräckas, det finns många som jobbar i Linux och får till bra resultat. Men du måste nog acceptera att det inte finns samma utbud av pluggar. Det finns inte trehundra olika kompressorpluggar, det finns typ fem. Osv.

Postat

Okey. Men jag ska testa. Se fall jag får ihop det :S...😆

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Ladda hem Ubuntu studio så får du allt i ett paket. Lite att läsa på dock för att få till det med ljudkort och sånt. Linuxfolket verkar väldigt hjälpsamma. Finns oxå nåt som heter Musix om jag inte minns fel som oxå verkar jäkligt häftigt, i första hand dock spanskspråkigt men det finns så det går att få igång det med stöd för engelska. Om jag inte minns fel så finns båda som Live DVD så du behöver inte ens installera dom. I alla fall på PC men du kör ju mac så hur det funkar med det vet jag dessvärre inget om.

Lycka till

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag har provat Ubuntu och jag såg att det fanns drivare för mina RME-kort. Inte dåligt 😆

Postat (redigerat)

Jag har ett litet problem 😆.

Jag finner inte hur jag ska installera drivisaran ?:S...För datorn.

Redigerat av Gäst
Postat

Jamän kör du på din mac nu eller äru och meckar på en PC 😆 ? Kör du på PC så är det bara att stoppa i Ubuntu Live Studioskivan i din dvd så sköter det sig självt för att få smaka på det lite, man behöver således inte installera det. När det gäller drivar och mecka med JACK eller vad det heter för att få igång ljudkort och sånt så blir det till att läsa på lite dessvärre. Påt bara det är inte som Mac och Logic men lite häftigt ändå och dessutom helt gratis.

Lycka till och glöm inte att kolla in deras forum, där kan det finnas mycket OK info och framför allt bra folk som gärna hjälper till om dom kan.

Postat (redigerat)

UbuntuStudio finns ju alltid. Om du inte vill installera om så finns det ju en paketlista att dra ner på deras sida www.ubuntustudio.org

Info om alla ljudkort och tillhörande drivrutiner finns på www.alsa-project.org

Redigerat av SkunkFunk
Postat

Det är på min mac. HAHA kankse inte var det smartaste men skit samma. Mycket krångligare än att få det att funka på en pc.

Känns som att det blir en lång dag för att få allt att fungera 😄

Först och främst, grafikkortet och det inbyggade ljudkortet. Sedan datorn fungerar som den ska. Sedan tar jag itu med själva studio grejen.

Dock så finns duet med i listan för drivrutiner, men det står UNKNOWN.

Postat (redigerat)

Om det står unknown betyder det att det i praktiken att det inte fungerar. Med tanke på att linux sällan används på mac är det nog väldigt få som vill få igång ett duet i linux, så du får nog helt enkelt köra på det integrerade kortet...

Redigerat av SkunkFunk
Postat

Leta fram nån gammal PC istället det är lättare. Det behöver inte vara nån värsting, en gammal P4a 3 Ghz duger skitbra till Ubuntu Studio.

Postat (redigerat)

Ja, det låter som onödig uppförsbacke att få det att rulla på mac...

Kan säga att i nuläget är det inte enkelt att få grejerna att rulla, mycket ligger i beta/alphastadiet, tycker också jaunty verkar lite småbuggigt (har mest kört debian tidigare). Men skam den som ger sig, har fått igång ardour med vst-stöd, jackmp, ffado, realtidskärna mm...

Just nu kör jag något slags mix av jaunty/karmic som funkar bra, men jag vet inte om jag kan rekommendera den vägen för nån som inte är haj på debian/ubuntu. Fick dock kompilera lite själv och klämma in några icke-officiella paket för att få ordning påt. Kanske finns det officiella paket nu, det har gått några månader sen jag meckade som värst.

Fråga gärna om du stöter på patrull, jag kan nog hjälpa till, har jobbat som linuxadmin.

PS. Hydrogen är en hygglig trummaskin som jag rekommenderar. Se till att få en ny version, tror den som finns i ubuntu är lite halvdassig, många förbättringar i de senare släppen.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Postat

Suget brukar försvinna efter ett tag med Linux...

Gör dig själv en tjänst och installera ett OS som musikprogramsleverantörerna stödjer.

Efter Linux-installationen kan du göra ett simpelt test: ryck ur strömkabeln när den håller på med något,

typ när den installerar uppdateringar, och se om den kommer upp igen och fungerar normalt 😄

Om den inte gör det, som det brukar bli, så har man inte en chans att rätta till det om man inte är en Linux-hacker.

Tänk också på att vissa program kräver en viss version av "kernel", som andra program kanske inte gillar.

Det är Linux-träsket i sin fulla charm!

Vill du ha en dator som är som en tickande bomb? Isåfall skall du absolut köra Linux!

Men det är inget jag rekommenderar!

Kanske vill du köra mer än musik på datorn, kanske spela några häftiga nya spel...

Gratis är gott heter det, men inte i det här fallet.

Linux passar jättebra i vissa sammanhang, t.ex. som en webserver.

Jag kan hålla på hur länge som helst, så jag slutar nu.

Lycka till!

/Magnus

Postat

Gör dig själv en tjänst och installera ett OS som musikprogramsleverantörerna stödjer.

Efter Linux-installationen kan du göra ett simpelt test: ryck ur strömkabeln när den håller på med något,

typ när den installerar uppdateringar, och se om den kommer upp igen och fungerar normalt 😉

Om den inte gör det, som det brukar bli, så har man inte en chans att rätta till det om man inte är en Linux-hacker.

Tänk också på att vissa program kräver en viss version av "kernel", som andra program kanske inte gillar.

Det är Linux-träsket i sin fulla charm!

Vill du ha en dator som är som en tickande bomb? Isåfall skall du absolut köra Linux!

Men det är inget jag rekommenderar!

Kanske vill du köra mer än musik på datorn, kanske spela några häftiga nya spel...

Gratis är gott heter det, men inte i det här fallet.

Linux passar jättebra i vissa sammanhang, t.ex. som en webserver.

Jag kan hålla på hur länge som helst, så jag slutar nu.

Lycka till!

/Magnus

Kan inte hålla med dig. Har kört Linux förut och varit nöjd. Men aldrig via mac. Som jag ser det så låter det som att du inte har en tillräcklig kunskap eller tålamod för att använda Linux. ?

Postat
Ja, det låter som onödig uppförsbacke att få det att rulla på mac...

Kan säga att i nuläget är det inte enkelt att få grejerna att rulla, mycket ligger i beta/alphastadiet, tycker också jaunty verkar lite småbuggigt (har mest kört debian tidigare). Men skam den som ger sig, har fått igång ardour med vst-stöd, jackmp, ffado, realtidskärna mm...

Just nu kör jag något slags mix av jaunty/karmic som funkar bra, men jag vet inte om jag kan rekommendera den vägen för nån som inte är haj på debian/ubuntu. Fick dock kompilera lite själv och klämma in några icke-officiella paket för att få ordning påt. Kanske finns det officiella paket nu, det har gått några månader sen jag meckade som värst.

Fråga gärna om du stöter på patrull, jag kan nog hjälpa till, har jobbat som linuxadmin.

PS. Hydrogen är en hygglig trummaskin som jag rekommenderar. Se till att få en ny version, tror den som finns i ubuntu är lite halvdassig, många förbättringar i de senare släppen.

/Andreas

Ja det var lite av en uppförsbacke. Men jag fick igång trackpaden, backlight, grafikkortet osv 🙂. Men det tog ett tag. Men sedan insåg jag att mitt problem blev med firewire och mitt duet. Så det var bara att tänka om. Tvärr 😉

Postat
Leta fram nån gammal PC istället det är lättare. Det behöver inte vara nån värsting, en gammal P4a 3 Ghz duger skitbra till Ubuntu Studio.

Ja det får bli så. Ha en kul dator.

Postat

Beror på vad man är sugen på. Själv är jag inte så sugen på att känna att Apple eller Microsoft motvilligt låter mig använda deras operativsystem. Med Linux får man göra vad man vill hur man vill.

Beror på vilka musikprogram man vill köra. Om man vill köra Pro Tools funkar inte Linux, men om man vill köra Ardour funkar inte Windows.

typ när den installerar uppdateringar, och se om den kommer upp igen och fungerar normalt 😉

Joho då. Det har hänt mig en gång att strömmen försvann när jag uppgraderade från förra Ubuntu till det senaste, och det blev lite panikångest ett tag när ingenting funkade, men när jag lugnat ner mig lite såg jag menyvalet "repair broken packages" så var allt frid och fröjd igen. Dessutom finns det för många distributioner hjälpsamma forum att tillgå. Jag har aldrig stött på ett problem jag inte kunnat lösa själv eller fått hjälp med där.

Aldrig varit med om, och aldrig hört någon ha problem med det.

Vill du ha en dator som drar på sig malware, fragmenterar hårddisken, konstant påminner dig om att du inte använder alla ikonerna på skrivbordet fast det är så du vill ha det och inte låter dig se innehållet i programmappen för att den inte litar på att du vet vad du gör? Isåfall ska du absolut köra Windows! Vill du ha en dator som tycker sig kunna hitta på vilka dumheter som helst och lita på att du tycker att varumärket väger upp det? Isåfall ska du absolut köra Mac OS X!

Vill man köra häftiga nya spel kör man Windows, annars finns det inget man inte lika gärna kan göra i Linux. Och allt som har med terminalen att göra är tusen gånger smidigare i Linux.

Postat

Helt rätt!, jag har inte tillräcklig kunskap ang. Linux, det är det som är problemet, som för många andra.

"aldrig MAC"..., det borde få fart på diskussionen... 😉

Nu var det ju musikprogram och plugins som diskuterades till Linux, och där är utbudet ganska minimalt.

Jag känner ingen som seriöst håller på med musik och kör Linux.

Om du är nöjd med Linux som musik-os så skall du naturligvis köra vidare på det.

Jag ville bara ge ett tips på hur du kan göra lidelsen lite kortare...

/Magnus

Postat

typ när den installerar uppdateringar, och se om den kommer upp igen och fungerar normalt 😄

Vill bara poängtera för den som missade smileyn att det är ett mycket dåligt råd, nästan oavsett vilket OS man kör.

Om man trivs med linux som seriöst musik-OS beror lite på ambitionen och arbetssättet. Är man beroende av vissa speciella pluggar eller program så är det kanske ingen hit, men det är ju inte särskilt smart att köra Linux om man tvunget skall köra Mac- eller Windows-program...

Att man stöter på progam som inte funkar med kerneln är rätt ovanligt (om man inte kör uråldrig kernel), men man kan ju råka ut för "dependency hell" om man kör bleeding edge-grejer och kompilerar själv. Då är det oftast bara att vänta lite tills paketerarna hunnit ikapp och släpper nya versioner.

Tycker väl iofs att ljudsystemet i linux i allmänhet är lite i "limbo" just nu; jack, ffado, firewirestödet mm. är under stora förändringar som kan göra det lite extra jävligt om man har otur. Troligtvis är det mer stabilt inom kort.

Ps blev visst lite mycket OS-krig, sorry, det finns nog av sånt redan. Var och en får välja själv vad den tycker funkar bäst, inget av alternativen är bra på alla punkter i min mening.

/Andreas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.