Jump to content
Annons

Behöver hjälp med val av ljudkort :)


Janoos

Recommended Posts

Hej,

Jag har beslutat mig för att köpa lite nya grejer till min studio, bland annat ett nytt ljudkort.

Det jag ska använda ljudkortet till är mestadels sång !

Jag ska beställa från thomann.de och priset ska ligga på runt 2000:-.

Är lite sugen på detta ljudkortet, men jag vet inte riktigt om den är bra :

Info om ljudkortet

213313.jpg

Skulle vara mycket tacksam om någon hade haft lust att hjälpa mig att hitta ett bra ljudkort 😏

Redigerat av Janoos
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är lite sugen på detta ljudkortet, men jag vet inte riktigt om den är bra

Visst är det ett bra kort.

Vill du ha fler alternativ och göra beslutsångesten svårare, då säger jag E-MU 0404 USB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Edirol UA-25EX är ett bra kort tyckar jag (har ett själv) om man vill ha ett portabelt USB-baserat kort.

Men du måste tala om vad du är ute efter.

Vissa svar här gäller ju helt andra grejer:

Konnekt är firewire

EMU1212 och Lynx är PCI

RME är mycket dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Edirol UA-25EX är ett bra kort tyckar jag (har ett själv) om man vill ha ett portabelt USB-baserat kort.

Men du måste tala om vad du är ute efter.

Vissa svar här gäller ju helt andra grejer:

Konnekt är firewire

EMU1212 och Lynx är PCI

RME är mycket dyrare.

Jasså ? Okej, det låter ju bra ..

Jag är ute efter ett externt ljudkort i den prisklassen (usb eller firewire spelar ingen roll) som ger mig bra ljud 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för tipset !! Varför hade du valt den ? 🥰

Jag hade valt det (i 2000krs klassen) för att:

-Litar hellre på TC Electronics än Edirol överlag.

-En polare har ett sånt och det har fungerat smärtfritt för honom.

-Bra byggkvalite på hårdvaran och bra funktioner, som tex inbyggdt reverb på mickanalen för medhörning.

-Det låter inte illa.

-Vad man kan läsa på nätet är många användare nöjda med den.

-Firewire

Men det handlar ju om hur mycket du vill lägga och hur många I/O du behöver.

Det går liksom inte att jämföra ett RME kort för 12000kr mot ett Edirol för 2000kr. Två ljudkort i helt olika klasser med olika funktioner / I/O

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade valt det (i 2000krs klassen) för att:

-Litar hellre på TC Electronics än Edirol överlag.

-En polare har ett sånt och det har fungerat smärtfritt för honom.

-Bra byggkvalite på hårdvaran och bra funktioner, som tex inbyggdt reverb på mickanalen för medhörning.

-Det låter inte illa.

-Vad man kan läsa på nätet är många användare nöjda med den.

-Firewire

Men det handlar ju om hur mycket du vill lägga och hur många I/O du behöver.

Det går liksom inte att jämföra ett RME kort för 12000kr mot ett Edirol för 2000kr. Två ljudkort i helt olika klasser med olika funktioner / I/O

Okej, det låter ju bra !! Tack.

Jag behöver bara mikrofon ingång och uttag för mina monitorer, sen behöver ja inte mycket mer.. Vill bara få så bra ljud som möjligt 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Okej, jag hittade inga Lynx preamps på thomann för under 7000:- och när jag sökte på RME hittade jag inga externa ljudkort ..

Skulle helst vilja ha ett externt

RME Fireface 800 (bättre) & Fireface 400 (enklare)

är båda externa firewire-ljudkort med preampar

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det låter ju bra !! Tack.

Jag behöver bara mikrofon ingång och uttag för mina monitorer, sen behöver ja inte mycket mer.. Vill bara få så bra ljud som möjligt 🥰

Gött! Föredrar du firewire så överväg detta kort!

När det gäller att få så bra ljud som möjligt så lär det vara oerhört minimala skillnader mellan olika kort i den här klassen, Och ja, även mellan de preamps och och mikrofoner du letar efter. Det som antagligen gör störst skillnad på ljudet (om du inte är ute efter ett specifikt sound utan bara vill ha "bra ljud") det är akustikbehandlingen. Både när du spelar in och när du sedan ska mixa fram ditt sångljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött! Föredrar du firewire så överväg detta kort!

När det gäller att få så bra ljud som möjligt så lär det vara oerhört minimala skillnader mellan olika kort i den här klassen, Och ja, även mellan de preamps och och mikrofoner du letar efter. Det som antagligen gör störst skillnad på ljudet (om du inte är ute efter ett specifikt sound utan bara vill ha "bra ljud") det är akustikbehandlingen. Både när du spelar in och när du sedan ska mixa fram ditt sångljud.

Okej, har läst lite om det nu och tittat på lite videos på youtube och så, och det verkar bra !!

Ja precis, men jag har bra studio isolering sedan innan .. Och jag har mixat och mastrat i ca 7 år nu så det har jag också ganska bra koll på 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade valt detta:

TC Konnekt 6

205137.jpg

+1

http://www.soundonsound.com/sos/oct08/arti...topkonnekt6.htm

"Back in the July 2006 edition of SOS, Focusrite's Saffire LE gained my personal vote for 'best audio quality for audio interfaces under £500', grabbing this long-held crown from Emu's 1820M by a short head. However, judging by how quickly I chose the Konnekt 6 over the Emu 1820M, I now hand over this crown to TC Electronic, for achieving a clarity and precision that's frankly amazing at a price of just £179."

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Då ska du titta på interna ljudkort eftersom de är stabilare än externa. RME Fireface 800 är inte lika stabil som HDSP-9652 enligt supporten på Fitzpatrick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska du titta på interna ljudkort eftersom de är stabilare än externa. RME Fireface 800 är inte lika stabil som HDSP-9652 enligt supporten på Fitzpatrick.

Jasså ? Okej, men skulle helst av allt vilja ha ett externt endå, mycket skönare att ha ett externt framför sig som man kan pilla med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

+1

http://www.soundonsound.com/sos/oct08/arti...topkonnekt6.htm

"Back in the July 2006 edition of SOS, Focusrite's Saffire LE gained my personal vote for 'best audio quality for audio interfaces under £500', grabbing this long-held crown from Emu's 1820M by a short head. However, judging by how quickly I chose the Konnekt 6 over the Emu 1820M, I now hand over this crown to TC Electronic, for achieving a clarity and precision that's frankly amazing at a price of just £179."

Låter bra !

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jasså ? Okej, men skulle helst av allt vilja ha ett externt endå, mycket skönare att ha ett externt framför sig som man kan pilla med 🙂

Det finns inget du behöver pilla med på ljudkortet. Alla inställningar görs i mjukvaran. Du måste skaffa preampar till ditt interna kort och dom kan du ha framför dig och pilla på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min åsikt är att du kan strunta i om interna eller externa är instabilare enligt Fitzpatricks support.

Interna kort sägs ju ha något bättre prestanda än externa men jag har svårt att tänka mig hur mycket man kan märka av det, dels i 2000krs klassen och dels om man bara spelar in en kanal i taget. medhörning får du ändå via kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...