Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ny här, hej!

Bestämde mig nyligen för att komma igång lite med en enklare hemstudio, men nu har jag stött på ett problem med mitt ljudkort. (PreSonus Firebox)

Jag installerade ljudkortet helt enligt instruktionerna, men datorn kunde inte hitta det. Jag antog att det att köra med att den medföljande mjukvaran och drivrutinerna var för gamla för att funka med mitt Windows Vista, så jag laddade ner de senaste drivrutinerna, och mycket riktigt kunde datorn nu hitta mitt ljudkort.

Jag installerade sen det tillhörande Cubase LE 4, men där märkte jag att jag inte kunde få något ljud in eller ut ur ljudkortet. Det är inte mikrofonen eller sladden till, ljudkortet får insignal, men inte datorn.

Jag kontaktade tech support på PreSonus, och fick detta svaret:

"....your nfo shows that your firewire card has a generic chipset. This has been known to cause problems and I highly recommend you replace it.

I've attached a list of known compatible and incompatible hardware to this email. Try a card with one of the chipsets on this list and you should be good to go."

Så det är så jag måste göra? Finns det inte något annat sätt jag kan lösa det på? Känns dumt nu när jag bestämde mig för att slå till på en laptop med Firewire, för att jag hellre ville köpa ett FW-ljudkort, när jag ändå måste byta ut det nu? Fan jag läste ingenstans när jag köpte ljudkortet att det inte skulle fungera med alla datorer.

Och förstör inte det garantin på min dator?

Och vad kostar det egentligen att köpa ett nytt chipset och lämna in datorn för att sätta in det? Det måste väl ändå gå att lösa på något annat sätt?

Här är datorn:

https://www.inet.se/datorer/baerbara/hp-pav...remium/1968677/

Tack för svar.

/Kim

• 3 månader senare...
Annons
Postat

Hej -- jag är också helt ny i ljudkortsvärlden, och har precis skaffat en Firebox till en bärbar dator

med Vista Business. Till det kör jag det medfäljande Cubase 4 LE.

Förra veckan lade jag två audiospår (trummor, orgel) i mono med 12 ms latency. Det lät bra i mina öron,

men jag fick en liten dropout på ett ställe i inspelningen.

Idag skulle jag lägga på fler spår, men nu får jag dropouts hela tiden och det låter olyssningsbart

helt enkelt.

Har någon några enkla tips hur man kan fixa till problemet? Jag prövade att öka latency till 18 ms,

men det hjälpte inte alls. I själva verket finns problemet redan när jag mutar audiospåren och

bara spelar upp miditrummor (som jag hade som stöd först), eller egentligen bara metronomen.

Alla tips mottages tacksamt!

Mvh

Tobias

Postat
Så det är så jag måste göra?

Det är tyvärr ett inte allt för ovanligt problem att vissa datorer inte rullar bra med ljudkort och framförallt FW-ljudkort då det även kräver att FW-porten fungerar som den ska. Om det visar sig att det är just FW-kretsen som inte är bra så finns det ingen annan lösning än att ersätta den med en bättre, t ex TI (Texas Instruments som oftast fungerar) men ibland så beror problemen på hårdvarukonflikter mellan andra enheter i datorn (t ex grafikkort, moderkort, nätverkskort o s v).

I ditt läge så skulle jag kontakta HP då din dator i nuläget inte fungerar som den ska.

Postat
Så det är så jag måste göra? Finns det inte något annat sätt jag kan lösa det på? Känns dumt nu när jag bestämde mig för att slå till på en laptop med Firewire, för att jag hellre ville köpa ett FW-ljudkort, när jag ändå måste byta ut det nu? Fan jag läste ingenstans när jag köpte ljudkortet att det inte skulle fungera med alla datorer.

Och förstör inte det garantin på min dator?

Och vad kostar det egentligen att köpa ett nytt chipset och lämna in datorn för att sätta in det? Det måste väl ändå gå att lösa på något annat sätt?

Om du har ExpressCard på laptopen kan du köpa ett ExpressCard med extra FW-portar. Det finns sådana med Texas Instrument-chip.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.