Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jag laddade ner en demoversion av melodyne plugin från melodynes hemsida. Men jag känner mig lite lost. Jag får nämligen inte in ett gammalt sångspår som jag ville testa pluggen med (inspelat i Sonar). Det värsta är att man bara kan köra pluggen 15 min vid varje nerladdning! Stressigt.

Så det jag gör nu är att jag trycker in knappen "transfer" i melodyne och sedan klickar jag på play i Sonar, men inget händer. Bara att transferknappen står och laddar och så står det "waiting for audio" med röd text. Jo "host" knappen bredvid blinkar grönt också. Men inget av det inspelade materialet kommer in i pluggen. Jaha, nu har denna versionen gått ut också....

Redigerat av sandraML
Annons
Postat

Eller måste man använda sig av Melodyne bridge för att få pluginen att funka? Eller är det endast om man kör Melodyne som fristående program och inte som plugg??

Postat

I Cubase funkar det som du beskriver, att man klickar på Transfer och sedan bara startar play i Cubase, så det tycker jag att det borde göra i andra program också om de har stöd för VST-plugins (och det har väl alla nu för tiden?).

Jag kan tyvärr inte Sonar, så jag kan inte hjälpa dig där - och för stunden är Celemonys hemsida nere för att de håller på att uppdatera inför den nya DNA-versionen. Annars tycker jag att det borde finnas någon kommentar om Sonar i Celemonys forum eller i deras FAQ.

Melodyne Bridge är, som du säger, till för de andra versionerna som kör fristående. Plugin-versionen ska funka som just en plugin.

Postat

Hej!

Har fått det att funka iaf. Men jag känner mig lite confused då jag inte hittar nån playknapp i pluggen. Är det så att man måste exportera tillbaka sångspåret till Sonar för att kunna lyssna? Dessvärre förstår jag mig inte på exporteringen heller! Inporteringen var ju väldigt lätt när man väl fick det att funka så resten borde ju inte vara så svårt.

Postat

Melodyne-pluggen följer DAW-programmets bandtransport, så du använder inte någon play-knapp i pluggen. 🙂

Redigera tonerna efter behov i pluggen - och sedan kommer det att spelas upp enligt dina korrigeringar så länge du har pluggen aktiverad på spåret.

Postat
Melodyne-pluggen följer DAW-programmets bandtransport, så du använder inte någon play-knapp i pluggen. 😄

Redigera tonerna efter behov i pluggen - och sedan kommer det att spelas upp enligt dina korrigeringar så länge du har pluggen aktiverad på spåret.

Hehe, märkte det, första gången jag provade så var det korrigerade spåret och orginalspåret så lika att inget hördes. Provade att flytta toner lite hit och dit, då fattade jag hur den funkade:) Rolig grej..

Postat
Hehe, märkte det, första gången jag provade så var det korrigerade spåret och orginalspåret så lika att inget hördes. Provade att flytta toner lite hit och dit, då fattade jag hur den funkade:) Rolig grej..

Du sjunger alltså egentligen för säkert för att det ska vara lönt att ha Melodyne..? Det är ju kul att få en sådan bekräftelse om inget annat. 😄

Vänta bara tills du har testat betareleasen av Melodyne Editor, så kan du verkligen ha roligt. Betan finns visserligen bara som stand-alone nu (men när den riktiga releasen kommer, så finns den förstås som plugin också), men den är verkligen kul att laborera med... 😄

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Nästa nivå neråt musikaliskt är väl "Band in a Box"?

Postat

Man måste fortfarande vara musikalisk för att skapa musiken och melodierna. Det handlar ju inte om något autokomp... :rolleyes:

Jag tycker att Melodyne är ett härligt hjälpmedel som gör att man verkligen kan få till musiken precis som man hade tänkt sig, men kanske inte klarar fullt ut på egen hand. Man ger helt enkelt sig själv och sina eventuella lyssnare en trevligare upplevelse när allting låter som man vill ha det.

Enligt min mening skiljer det sig egentligen inte från midi, som i princip alla använder för att korrigera sina klaviaturmissar och timingfel i musiken.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.