Larzolov Postat 18 december 2004 Postat 18 december 2004 Försöker installera nya prylar. RME 9652 hdsp Creamware A16 ultra Jag tycker manualen till ljudkortet ....suger! Börjar med en enkel frÄga: Var kopplar man in ljud ut? AssÄ i mitt fall stereon.
Claes Holmerup Postat 18 december 2004 Postat 18 december 2004 Enkelt svar, eftersom HDSP9652 Ă€r ett helt digitalt ljudkort... đ FrĂ„n nĂ„gon lĂ€mplig utgĂ„ng pĂ„ din omvandlare. Ljudkortet har ingen analog I/O alls.
Larzolov Postat 18 december 2004 TrÄdstartare Postat 18 december 2004 Jo jag börjar fatta det nu....men den dÀr SPDIF. Vad Àr det egentligen?
Claes Holmerup Postat 18 december 2004 Postat 18 december 2004 Det Àr en förkortning av Sony/Philips Digital InterFace - och Àr samma sorts digitala anslutning som du bl a kan hitta pÄ mÄnga fristÄende CD-spelare och nya Receivers - samt, i studiosammanhang, 2-kanaliga A/D- eller D/A-omvandlare. Man anvÀnder inte vanliga audiokablar, Àven om det Àr RCA (Àven kallat Phono) kontakter som anvÀnds, utan det Àr Koaxialkablar man kör med till S/Pdif... För att ytterligare förvirra begreppen, sÄ finns bÄde optisk och koaxial S/Pdif - dÀr den optiska anvÀnder samma anslutningar som ADAT Lightpipe - men S/Pdif innehÄller som sagt enbart en stereosignal - medan Lightpipe kan innehÄlla 8st 24-bit, max 48kHz - eller 4st 24-bit, max 96kHz med en speciell teknik dÀr man delar upp varje kanal mellan tvÄ, eftersom Lightpipe-standarden inte hanterar högre Àn 48kHz...
Larzolov Postat 18 december 2004 TrĂ„dstartare Postat 18 december 2004 Tack đ Jag börjar fatta. Jag sitter och exprimenterar lite med cubase sx ..... fĂ„r det mesta att funka men om jag pluggar in gittaren sĂ„ kan jag inte höra ljudet. Men jag kan spela in och och höra det inspelade. Vad har jag missat?
Claes Holmerup Postat 18 december 2004 Postat 18 december 2004 Kolla lite i "Getting started"-manualen. Det underlĂ€ttar enormt att lĂ€sa igenom den, eftersom den beskriver de mest grundlĂ€ggande sakerna ganska bra och gör att man lĂ€ttare kan stĂ€lla "rĂ€tt" frĂ„gor. Hett tips i detta fall: Den lilla högtalarikonen intill Record Enable... đ
Larzolov Postat 18 december 2004 TrÄdstartare Postat 18 december 2004 Det funkar inte med monitorknappen TÀnkte om det kunnde va nÄtt med hammerfall instÀllningarna. Den dÀr RMEŽs DSP mixer mad alla jÀvla rattar.... trodde skulle synas nÄn aktivitet pÄ "Vu-mÀtarna" nÀr man spelar upp eller in men dÀr har jag inte sett nÄtt! NÄtt tips pÄ instÀllningar?
Larzolov Postat 20 december 2004 TrÄdstartare Postat 20 december 2004 Nu funkar det! Det var fel drivrutiner till ljudkortet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.