Jump to content
Annons

Hjälp! Windows XP pro


Henke

Recommended Posts

Windows XP pro vill inte starta på min studiodator helt plötsligt och helt oprovocerat. Får bara fram meddelandet "Windows kunde inte startas. Detta kanske beror på en ändring i maskin-eller programvara. [...]" osv. och så kan man välja mellan att starta i felsäkert läge, senast fungerande konfig. eller starta normalt. Inget av alternativen fungerar.

Har provat att boota från CD-skivan men det inte heller det fungerar. Samma sak händer och den ignorerar helt enkelt skivan och startar alltså inte ens installationsprogrammet för XP.

Kommer inte heller till någon dosprompt nånstans så får ju aldrig ens chansen att göra något.

Vad ska jag ta mig till?

PS. Det kan inte vara något virus som härjar eftersom datorn saknar (och har alltid saknat) internetanslutning. Inga konstiga program installerade heller... DS.

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
För att få den att starta från CD kan du ju behöva ändra boot-ordnignen i BIOS. Brukar stå nåt i stil med "Press DEL to enter setup" när du startar datorn.

/Jonas

Jo det har jag gjort men den ignorerar skivan...

Kan ju inte formatera hårddisken heller eftersom jag aldrig kommer till ngn prompt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hamnade i samma sits en gång och då tickade hela skiten så fort jag satt igång och meddelade att jag hade nåt fel på "ROT" systemet...

lämnade in skiten...där funkade det....

åkte hem och upptäckte att en av piggarna i keyboardkontakten var böjd...så dra ut allt extra och försök starta om (MUS,skärm etc)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tangentbordet funkar. Det verkar inte vara något hårdvarufel, utan bara XP som muppar sig... Min far hade exakt samma problem i helgen och det löste sig genom att han körde repareringsprogrammet från windowsskivan. Min dator känner ju inte igen windowsskivan. Testade även med windowsskivan till min flickväns bärbara dator (som ska vara låst till den datormodellen) men då kom jag in i nåt slags program med en "C:\"-prompt, men det gick inte göra något ifrån den. Den kände inte igen några kommandon...

Suck

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa med att läsa in ett äldre OS, och se om den köper det. Kan ju alltid uppdatera senare. Har du upp till 512MB RAM kan du ta Win98, mer än så blir det 98SE. Har du mer än 1GB RAM får du ta WinME (klarar 1,5GB).

obs: har du XP installerat i NTFS så sopar 98/ME rent hus på din C, även alla partitioner som är gjorda i NTFS d v s hela din primära masterdisk.... 😆

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ngt annat operativsystem jag kan installera som funkar på NTFS då? Windows 2000 t.ex? Jag har två partitioner (NTFS) och vill nämligen helst bara formatera systempartitionen om det är möjligt... Skulle det funka med Windows 2000?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller kan jag sätta in hårddisken i någon annan dator och formatera från den kanske?

Ska gå, men då kan det nog inte vara XP på den maskinen åxå. XP kan nämligen dra igång från D. Men att ta din hårddisk och stoppa i en annan maskin som C kan vara ett smart drag. Funkar det är ditt OS ok. Funkar det inte är disken/OS kass. Omvänt kan du även ta en annan hårddisk med OS och stoppa som primär master i din maskin. Startar den är moderkort/minne ok. Startar den inte , så....

Har du tittat in i din maskin? Kollat så kablage o d sitter där det ska? Mätt spänningen ut från nätdelen så att det är som det ska?

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Går det installera Windows ME utan startdiskett? Har nämligen ingen diskettstation. Det här känns verkligen trist. Åker hem för julen imorgon bitti och om jag måste formatera så måste jag ju skaffa en ny licens till Tracktion och eftersom programmet endast är gratis fram till nyårsafton så blir det att punga ut med en massa pengar... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, det funkar inte hur jag än bär mig åt... Men tack så hemskt mycket slaptap för hjälpen!

Skit samma. Jag kastar ut datorn genom fönstret och börjar samla på frimärken eller nåt istället. Men hemmastudio har varit en trevlig hobby så länge det varade! Lycka till ni övriga!

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är din hårdisk som har pajat? Testa genom att starta upp med windows 98 diskett och försök göra en dir C.

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Äh, det funkar inte hur jag än bär mig åt... Men tack så hemskt mycket slaptap för hjälpen!

Skit samma. Jag kastar ut datorn genom fönstret och börjar samla på frimärken eller nåt istället. Men hemmastudio har varit en trevlig hobby så länge det varade! Lycka till ni övriga!

kanske dags att öppna den där smådjursmottagningen du drömt om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, det funkar inte hur jag än bär mig åt... Skit samma. Jag kastar ut datorn genom fönstret och börjar samla på frimärken eller nåt istället.

Lugn i stormen, Henke. Gör en systematisk felsökning. Ta hårddisken och sätt i en annan maskin och se om den drar igång. En sak i taget. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu ger jag fan upp!

Har hävt ut allting ur datorn som inte är livsnödvändigt och testat ett ramminne i taget osv. Fortfarande inte hitttat något spår efter en lösning. Ska väl testa att sätta i hårddisken i nån annan dator också för att se om det är den som är paj. Problemet är att jag inte vet var jag ska testa det... Blä

Jag vill ju inte bära datorn två kilometer till närmaste datorfixare bara för att få den undersökt. Jag har fabriksgaranti på grejerna men jag måste ju veta vilken del som är trasig. Eller kan det månne vara så enkelt att det bara är XP-installationen som är paj? Vad gör man åt det isåfall? (Det går inte att boota från skivan, datorn säger "Detta är ingen bootningsbar skiva" eller nåt i den stilen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är din hårdisk som har pajat? Testa genom att starta upp med windows 98 diskett och försök göra en dir C.

Tack för tipset men jag har ingen diskettstation... Och ingen win98-diskett heller för den delen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag kommit lite längre. Jag köpte mig en diskettstation, gjorde en S-ATA-startdiskett, körde xp-installationsprogrammet från cd:n, installerade s-ata-drivrutinerna, startade reparationsverktyget för xp. Allt verkade fungera, den hittade min hårddisk; vad den hette, hur stor den var och var den var inkopplad. Sedan började den undersöka hårddisken... Jag väntade en, två, tre timmar. Ingenting hände, datorn står fortfarande och flinar hånfullt att "hårddisken undersöks". Testade igen och samma sak hände.

Uppgraderade BIOS och provade ännu en gång... Fortfarande samma sak.

Så vad ska jag ta mig till?

Är det hårddisken som är paj? Den hittar ju hårddisken men den undersöker den i evigheter utan att komma fram till något. Jag bryter snart ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske behöver Gettokylning.... Funkade för mig 🙂

Hahah, tack för tipset. Ska fundera över det alternativet. Annars har jag ju garanti på hårddisken. Jag vill bara veta om det verkligen är hårddisken som är trasig innan jag skickar iväg den.

Rockfart: Jag kommer aldrig fram till reparationsverktyget, den stannar på "hårddisken undersöks...". Men det kanske kan ta ett par timmar alltså? Får väl kanske sätta igång den och se vad som händer under dagen...

Link to comment
Dela på andra sajter

...den stannar på "hårddisken undersöks...". Men det kanske kan ta ett par timmar alltså? Får väl kanske sätta igång den och se vad som händer under dagen...

Lite osäker här (ogillar XP så jag är osäker på vad reparationsverktygen innehåller) men finns "gamla" scandisc kvar i XP? Är det den som kör kan det ta en jxxxa tid då den ska scanna hela hårddisken, testa skrivning, reparera skadade sektorer i dolda/systemfiler etc etc. Och har du en stor "C" (120GB+) med mycket filer (och många fel), då snackar vi kanske dygn... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske behöver  Gettokylning.... Funkade för mig  😆

Hahah, tack för tipset. Ska fundera över det alternativet. Annars har jag ju garanti på hårddisken. Jag vill bara veta om det verkligen är hårddisken som är trasig innan jag skickar iväg den.

Rockfart: Jag kommer aldrig fram till reparationsverktyget, den stannar på "hårddisken undersöks...". Men det kanske kan ta ett par timmar alltså? Får väl kanske sätta igång den och se vad som händer under dagen...

Jag hade liknande problem för ett tag sedan, scandisk stod och tuggade ett och ett halvt dygn!!! Så om du har tålamod så är det bara att vänta.... 🙂 .disken var på 160 gig förövrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den är på 160GB, så det är väl bara att vänta då! 🙂 Då finns det fortfarande hopp alltså... 😆

Hopp finns det alltid, sen om det är sannolikt att det fungerar eller inte när det gäller datorer är en helt annan femma 😆

Har en kompis som är väldigt noga med att alltid ta flera backuper av sitt mtrl. Han sparade sina verk på sin vanliga disk och gjorde backup på två andra......självklart så en dag så sticker alla tre diskarna samtidigt. Som tur var så hade gjort ytterliggare en backup på ett antal DVD's där givetvis en skiva hade legat framme och fått kaffefläckar, repar mm på sig.....men den fungerade ändå. Så han klarade sig med nöd och näppe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...