Jump to content
Annons

Audiophile continue


Duende

Recommended Posts

Hej.

Nu har jag testat följande.

1. bytt plats på kortet i datorn

2.stängt av lite saker +"sound" i BIOS

3. kör adudiophiles buffer på max

Med detta har knasteret och knäppen miskat i antal och volym

men dom är fortfarande där. Datorn kan inte hantera mer änn ett spår, med 2 så börjar den "cracka och poppa"

Kan man få lite tips på något man kan stänga av i datorn som tar stor plats men som inte behövs? 😮

Känns som jag är på rätt väg ändå . Kunde till och med lägga reverb på min gitarr i dag utan att det sprakade och knastrade

Henrik

Redigerat av Duende
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men va f-n...förstod att det här har varit uppe tidigare av överskriften att döma. Det måste vara något allvarligt mjuk/hårdvarufel. Vilket OS och vilket program kör du? Har du provat att "läsa om" ditt OS alternativt göra en riktig ominstallation? Vilken kvalitet har du på in/uppspelning? 44-96/16-24-32float? Vad säger prestanda på maskinen? Har du en mätare som visar CPU-belastningen? Vad visar den? Vad visar systeminformationen om minneskapacitet, minnesanvändning, IRQ-konflikter etc etc? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

skall kolla sen.

Det sitter ett kort i Pci slot 2. Jag tror att det är till modemet. Efter som jag använder adsl undrar jag om jag verkligen behöver ha det kortet i datorn? ..eller kan det kortet ha hand om flera saker än bara modemet?.

En fråga till. I går hade M-audio IRQ 21. Efter platsbyte IRQ 16.

Sedan skruvade jag och höll på. sedan när jag satte i det i morse igen har det IRQ 17

och ligger på samma som mitt soundMax ljudkort. Hur fan kan kortet "hoppa" runt i IRQ

listan?!??!

Henrik 😆

Jag behöver nog proffshjälp 🙁 (ring psyk) 😉

Redigerat av Duende
Link to comment
Dela på andra sajter

Modemet är borta och SoundMax är avaktiverat i BIOS

Datorn är satt i bästa prestanda + bakgrundstjänster.

Drivrutinen är den nyaste från M-audio.

Men det är klart kortet knastrar ändå!! 😠😠🙁😎

Har vid det här laget haft kortet i alla PCI slots i datorn. Jag vet inte vad jag skall göra nu. 🙁 Ingen som vill köpa ett ljudkort?? audiophile heter det. 24/96 med inbyggt knaster vid uppspel

Henrik 😄

Redigerat av Duende
Link to comment
Dela på andra sajter

I går hade M-audio IRQ 21. Efter platsbyte IRQ 16.

Sedan skruvade jag och höll på. sedan när jag satte i det i morse igen har det IRQ 17

och ligger på samma som mitt soundMax ljudkort. Hur fan kan kortet "hoppa" runt i IRQ

listan?!??!

Så fort du flyttar/ansluter hårdvara så konfigurerar OS:et om, så tillvida du inte låser IRQ-platserna manuellt i BIOS (om det går). PnP är bra, men ibland konfigurerar maskinerna/Windows åt h-e.

Har du möjlighet att prova kortet på en annan maskin, gärna under både XP och 98SE/ME?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr inte. 😎 ..    Borde inte högre upp i IRQ listan  betyda "bättre"??

Henrik

Nu kan jag ha fel...men mig veterligen finns det egentligen 8 IRQ. Dessa 8 är "virtuellt" delade till 16 st på 98 - ME och 24 (osäker) st på XP. Så IRQ 1-6 och IRQ 8 är egentliga medan de övriga IRQ 9-16 (98/ME) och 9-24 (XP) "virtuellt kopplas" via IRQ 7 till IRQ 1-6 och IRQ 8. Det är tydligen väldigt luddigt att få fram info om det här, och jag är själv fruktansvärt osäker på om jag har greppat det rätt. Men det här KAN faktiskt innebära att tre enskilda hårdvaruenheter som har IRQ 5, 13 och 21 (t ex) egentligen delar samma egentliga IRQ, "virtuellt kopplade" via IRQ 7. Så högre upp eller längre ner på IRQ-listan skulle alltså inte spela någon roll...

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Fyfan jag måste bara säga att jag lider med dig, har själv köpt ett audiophile 192 och har personligen tycker jag du har kommit långt jämfört med vad jag gjort. Jag kommer inte ens in i Windows utan att det tar stopp hehe. Någon som känner sig manad att hjälpa ännu en man i nöd för m-audio's galenskaper så får ni gärna besöka min tråd - Audiophile 192

tack på förhand och lycka till ni som köpt m-audio :rolleyes:

__________________

jake the wildest cake

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu tillsvidare tagit bort kortet ur datorn. Då mitt behov av att spela in är större

än att pilla med datorn. Det konstiga är att det gamla kortet har nu fått m-audios bi-ljud,

Och det engång så fel fria Adobe fixar helt plötsligt inte att köra som förut.

Ändå så är allt som förut innan jag köpte Audiophile. :rolleyes:

Är det möjligt att man försämrar datorn genom att hålla på och "rota" i den?

Jag tänkte defragmentera hårddiskarna och bränna lite "biblioteks cd´s" för att se om det kan hjälpa.

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...