Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada musiker!

Varning!

Redan nu, förlåt för att många av er lär hata länken!

Det är en ganska hård "remix" av en Coldplay-låt, men just effekten på rösten (när låten är lugn) diggar jag stenhårt.

Har ingen MP3 men här finns en YouTube-länk:

http://www.youtube.com/watch?v=UsfeAECKmTI

Rösten kommer in vid 01.08

Den låter så "nära" men samtidigt vass på sssss och med snygg efterklang/delay.

Jag tycker det är så svårt att laborera med ekon och delay lines i VSTs via Cubase, de känns så ointuitiva, i Reason är det (enligt mig) mycket enklare att bara slänga allt på en buss eller en mixer, sen leka runt med lite olika effekter. Hur kan jag göra detta t.ex. i Cubase?

Och så en viktig fråga, kör jag reverb/delay line på hela bussen med alla dubs eller kör jag en per dub?

Jag har alltid gjort som i det senare, men det kanske är "fel"?

Antar att det inte finns nåt rätt/fel, men om jag vill åstadkomma det röst-"soundet" som i exemplet ovan?

What's the secret?

Tack för alla tips! 😮

MVH

Johan

Annons
Postat

Jag tror att mycket av soundet ligger i hur sångljudet låter från början. Jag hade iallafall testat att skicka signal från alla dubbar till en buss, lagt på stereodelay (olika delaytider i höger/vänster), reverb och sen eventuellt en EQ sist.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.