johle Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Hej alla glada musiker! Varning! Redan nu, förlåt för att många av er lär hata länken! Det är en ganska hård "remix" av en Coldplay-låt, men just effekten på rösten (när låten är lugn) diggar jag stenhårt. Har ingen MP3 men här finns en YouTube-länk: http://www.youtube.com/watch?v=UsfeAECKmTI Rösten kommer in vid 01.08 Den låter så "nära" men samtidigt vass på sssss och med snygg efterklang/delay. Jag tycker det är så svårt att laborera med ekon och delay lines i VSTs via Cubase, de känns så ointuitiva, i Reason är det (enligt mig) mycket enklare att bara slänga allt på en buss eller en mixer, sen leka runt med lite olika effekter. Hur kan jag göra detta t.ex. i Cubase? Och så en viktig fråga, kör jag reverb/delay line på hela bussen med alla dubs eller kör jag en per dub? Jag har alltid gjort som i det senare, men det kanske är "fel"? Antar att det inte finns nåt rätt/fel, men om jag vill åstadkomma det röst-"soundet" som i exemplet ovan? What's the secret? Tack för alla tips! 😮 MVH Johan
jarlo Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Jag tror att mycket av soundet ligger i hur sångljudet låter från början. Jag hade iallafall testat att skicka signal från alla dubbar till en buss, lagt på stereodelay (olika delaytider i höger/vänster), reverb och sen eventuellt en EQ sist.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.