jonathanstensson Postat 25 augusti 2009 Postat 25 augusti 2009 Hejsan! Har Ă€ntligen kommit igĂ„ng med mitt studio-inköp, dock enbart med en Röde NT1-A nu under endollarskampanjen, Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Har mĂ„nga alternativ och jag har hela tiden tĂ€nkt anvĂ€nda Pro Tools, men verkar krabba sĂ„ mycket ju.. Ett par frĂ„gor: 1. Ska jag satsa pĂ„ att köpa ett Mbox 2 Mini trots att det inte verkar fungera bra med Vista och att det bara Ă€r USB 1.1? 2. Eller ska jag satsa pĂ„ att ex. köpa mig ett M-Audio kort typ "Fast Track Pro" och sedan försöka fĂ„ tag pĂ„ PT M-Powered nĂ„gonstans pĂ„ nĂ€tet. Nöjer jag mig inte med detta kan jag ju bara köra Cubase eller nĂ„got annat sen, dĂ„ M-Audio kortet Ă€r sĂ„ mycket mer kompatibelt! 3. Eller, köper ett Presonus Audiobox USB, som faktiskt har USB 2.0 och struntar i hela Pro Tools-idĂ©n. Har dessutom en frĂ„ga om hörlurar: 4. Ăr ju kampanj pĂ„ bĂ„de Beyerdynamic DT-250 (1095 kr) och AKG k240 Studio (995 kr). Vilka Ă€r mest vĂ€rda pengarna? Jag var och lyssnade idag och kunde inte höra nĂ„gon större skillnad, mer Ă€n att Beyerdynamic-lurarna kĂ€ndes plastiga men var SĂ mycket skönare. Har sökt och lĂ€st i timtal över internet, men nĂ„gon hĂ€r kanske kan ge mig ett bĂ€ttre svar? Tack, Jonathan
oioioi Postat 25 augusti 2009 Postat 25 augusti 2009 4. Ăr ju kampanj pĂ„ bĂ„de Beyerdynamic DT-250 (1095 kr) och AKG k240 Studio (995 kr). Vilka Ă€r mest vĂ€rda pengarna? Jag var och lyssnade idag och kunde inte höra nĂ„gon större skillnad, mer Ă€n att Beyerdynamic-lurarna kĂ€ndes plastiga men var SĂ mycket skönare. Jag köpte AKG k240 Studio hĂ€rom veckan. Jag Ă€r inte riktigt inlyssnad Ă€n, men har dock kommit fram till att de blir rĂ€tt varma efter ett tag pĂ„ huvudet.
maart (oregistrerad) Postat 25 augusti 2009 Postat 25 augusti 2009 1. Ska jag satsa pĂ„ att köpa ett Mbox 2 Mini trots att det inte verkar fungera bra med Vista och att det bara Ă€r USB 1.1? Jag kör Mbox mini mot Vista (Home premium 32-bits) pĂ„ min laptop och det funkar klockrent. DĂ€remot hade jag i början problem med en wrappad tredjepartsplugg som inte lirade som den skulle i vista. men det var ju inte Vistas eller PTs fel egentligen. Om du inte behöver fler kanaler Ă€n Mbox mini erbjuder (2 i/o max 48kHz/24 bitar) rĂ€cker det gott och vĂ€l med USB 1. 2. Eller ska jag satsa pĂ„ att ex. köpa mig ett M-Audio kort typ "Fast Track Pro" och sedan försöka fĂ„ tag pĂ„ PT M-Powered nĂ„gonstans pĂ„ nĂ€tet. Nöjer jag mig inte med detta kan jag ju bara köra Cubase eller nĂ„got annat sen, dĂ„ M-Audio kortet Ă€r sĂ„ mycket mer kompatibelt! jag skulle inte gjort det. Du fĂ„r ju med PT LE nĂ€r du köper Mbox mini för typ 3000:-. Bara M-powered kostar vĂ€l ungefĂ€r 3000:- Vet inte hur det Ă€r i Cubase, men jag kör Ă€ven Adobe Audition och dĂ€r Ă€r det inga problem att ange Digidesign ASIO driver och dĂ€rmed anvĂ€nda digi-korten Ă€ven i AA. Borde vara ungefĂ€r samma i Cubase. 3. Eller, köper ett Presonus Audiobox USB, som faktiskt har USB 2.0 och struntar i hela Pro Tools-idĂ©n. Gillar du PT tycker jag du ska hĂ„lla dig till det. 4. Ăr ju kampanj pĂ„ bĂ„de Beyerdynamic DT-250 (1095 kr) och AKG k240 Studio (995 kr). Vilka Ă€r mest vĂ€rda pengarna? Jag var och lyssnade idag och kunde inte höra nĂ„gon större skillnad, mer Ă€n att Beyerdynamic-lurarna kĂ€ndes plastiga men var SĂ mycket skönare. Vad jag kan komma ihĂ„g har jag inte hört nĂ„gon som haft problem med kvalitĂ©n pĂ„ DT-250. har inte hört dom sjĂ€lv men k240 gillade jag faktiskt inte sĂ„ bra. Om ljudkvalitĂ©n var samma skulle jag satsa pĂ„ DT-250 om dom var skönare.
spaceman Postat 25 augusti 2009 Postat 25 augusti 2009 Hoppa upp ett steg frÄn Mbox 2 mini till Mbox 2 sÄ fÄr du tvÄ instrument ingÄngar med vanligt telejack. Kan vara bra att ha om du tex vill spela in en gitarr i stereo eller en extern synth och liknande. Mini har ju en XLR ingÄng och en teleingÄng.
jonathanstensson Postat 25 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 25 augusti 2009 Jag köpte AKG k240 Studio hĂ€rom veckan. Jag Ă€r inte riktigt inlyssnad Ă€n, men har dock kommit fram till att de blir rĂ€tt varma efter ett tag pĂ„ huvudet. hmm, okej.. jag tyckte de var vĂ€ldigt behagliga att lyssna med, men som sagt var ju BD-lurarna sĂ„ sjukt mycket skönare đ
jonathanstensson Postat 25 augusti 2009 TrÄdstartare Postat 25 augusti 2009 Jag kör Mbox mini mot Vista (Home premium 32-bits) pÄ min laptop och det funkar klockrent. DÀremot hade jag i början problem med en wrappad tredjepartsplugg som inte lirade som den skulle i vista. men det var ju inte Vistas eller PTs fel egentligen.Om du inte behöver fler kanaler Àn Mbox mini erbjuder (2 i/o max 48kHz/24 bitar) rÀcker det gott och vÀl med USB 1. jag skulle inte gjort det. Du fÄr ju med PT LE nÀr du köper Mbox mini för typ 3000:-. Bara M-powered kostar vÀl ungefÀr 3000:- Vet inte hur det Àr i Cubase, men jag kör Àven Adobe Audition och dÀr Àr det inga problem att ange Digidesign ASIO driver och dÀrmed anvÀnda digi-korten Àven i AA. Borde vara ungefÀr samma i Cubase. Gillar du PT tycker jag du ska hÄlla dig till det. Vad jag kan komma ihÄg har jag inte hört nÄgon som haft problem med kvalitén pÄ DT-250. har inte hört dom sjÀlv men k240 gillade jag faktiskt inte sÄ bra. Om ljudkvalitén var samma skulle jag satsa pÄ DT-250 om dom var skönare. jassÄ, intressant! har hört flera som sagt att Vista + Mbox = sk*t.. och det Àr sant att man med tvÄ kanaler kanske aldrig kommer upp i den överföringen som 2.0 har.. men om vi nu bortser frÄn att M-powered kostar 3000 :-, jag menar, det finns ju att fÄ tag i lite överallt verkar det som? ; ) eller piratversioner kanske inte Àr att lita pÄ? jag kÀnde bara sÄ att man kanske fÄr ett mycket bÀttre ljudkort för pengarna om man lÀgger 2k pÄ ett Fast Track Pro och dÄ man dessutom kan köra alla möjliga program sedan (notera att jag bara anvÀnt PT en gÄng och egentligen bara fÄtt för mig att jag vill ha det för att det kÀndes sÄ lÀttjobbat) blir nog ett par DT-250 dÄ! : ) tack sÄ oerhört mycket maart!
maart (oregistrerad) Postat 25 augusti 2009 Postat 25 augusti 2009 Hoppa upp ett steg frÄn Mbox 2 mini till Mbox 2 sÄ fÄr du tvÄinstrument ingÄngar med vanligt telejack. Kan vara bra att ha om du tex vill spela in en gitarr i stereo eller en extern synth och liknande. Mini har ju en XLR ingÄng och en teleingÄng. Input 1 pÄ mbox mini kan du köra antingen mickpreamp (XLR) eller Line/DI. Input 2 Àr bara Line/DI. Mbox dÀremot har mickpreamp, Line eller DI pÄ varje analog ingÄng, digital S/Pdif i/o och midi i/o
maart (oregistrerad) Postat 25 augusti 2009 Postat 25 augusti 2009 jassĂ„, intressant! har hört flera som sagt att Vista + Mbox = sk*t.. och det Ă€r sant att man med tvĂ„ kanaler kanske aldrig kommer upp i den överföringen som 2.0 har.. Kan vara olika mot olika Vista-versioner. har som sagt bara provat Home premium 32-bitars men det funkar klockrent. Ăr du nöjd med 2 i/o sĂ„ funkar Mbox mini och USB 1. men om vi nu bortser frĂ„n att M-powered kostar 3000 :-, jag menar, det finns ju att fĂ„ tag i lite överallt verkar det som? ; ) eller piratversioner kanske inte Ă€r att lita pĂ„? det Ă€r upp till dig om du vill köra piratversioner, men det Ă€r inget jag uppmuntrar till. jag kĂ€nde bara sĂ„ att man kanske fĂ„r ett mycket bĂ€ttre ljudkort för pengarna om man lĂ€gger 2k pĂ„ ett Fast Track Pro och dĂ„ man dessutom kan köra alla möjliga program sedan (notera att jag bara anvĂ€nt PT en gĂ„ng och egentligen bara fĂ„tt för mig att jag vill ha det för att det kĂ€ndes sĂ„ lĂ€ttjobbat) jag har inte kört M-Audios kort sĂ„ jag vet inte vad dom gĂ„r för. Dock tycker jag att Mbox mini stĂ„r sig bra kvalitetsmĂ€ssigt jĂ€mfört med mĂ„nga andra jag provat i den budgetklassen. Det Ă€r ytterst smĂ„ skillnader mellan moderna ljudkort, och jag tror man behöver upp i en annan prisklass för att mĂ€rka nĂ„gon skillnad. Jag anvĂ€nder min Mbox mini mest nĂ€r jag Ă„ker bort över ledigheter och inte orkar dra med mig en 20 kg tung 6he-rack med 002:an pĂ„ tĂ„get, men Ă€ndĂ„ vill kunna ha tillgĂ„ng till PT, men det kĂ€nns som hĂ„rdvaran i Mbox mini (AD/DA, mickpreamp, hörlursförstĂ€rkare, o.s.v.) Ă€r pĂ„ ungefĂ€r samma nivĂ„ som 002:an, om inte lite piggare Ă€ndĂ„. Det Ă€r t.ex. inga problem att driva mina hörlurar pĂ„ 250 ohm med den inbygda hörlursförstĂ€rkaren. Om du Ă€r nöjd med 2 kanaler Ă„t varje hĂ„ll, och om du vill köra PT sĂ„ tror jag inte du blir besviken pĂ„ Mbox mini. jag tycker nya version 8 Ă€r helt suverĂ€n att jobba i, och man fĂ„r med mycket bĂ„de effektpluggar och mjukvaruinstrument. men det Ă€r vĂ€l en smaksak...
jonathanstensson Postat 25 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 25 augusti 2009 Kan vara olika mot olika Vista-versioner. har som sagt bara provat Home premium 32-bitars men det funkar klockrent. Ăr du nöjd med 2 i/o sĂ„ funkar Mbox mini och USB 1. det Ă€r upp till dig om du vill köra piratversioner, men det Ă€r inget jag uppmuntrar till. jag har inte kört M-Audios kort sĂ„ jag vet inte vad dom gĂ„r för. Dock tycker jag att Mbox mini stĂ„r sig bra kvalitetsmĂ€ssigt jĂ€mfört med mĂ„nga andra jag provat i den budgetklassen. Det Ă€r ytterst smĂ„ skillnader mellan moderna ljudkort, och jag tror man behöver upp i en annan prisklass för att mĂ€rka nĂ„gon skillnad. Jag anvĂ€nder min Mbox mini mest nĂ€r jag Ă„ker bort över ledigheter och inte orkar dra med mig en 20 kg tung 6he-rack med 002:an pĂ„ tĂ„get, men Ă€ndĂ„ vill kunna ha tillgĂ„ng till PT, men det kĂ€nns som hĂ„rdvaran i Mbox mini (AD/DA, mickpreamp, hörlursförstĂ€rkare, o.s.v.) Ă€r pĂ„ ungefĂ€r samma nivĂ„ som 002:an, om inte lite piggare Ă€ndĂ„. Det Ă€r t.ex. inga problem att driva mina hörlurar pĂ„ 250 ohm med den inbygda hörlursförstĂ€rkaren. Om du Ă€r nöjd med 2 kanaler Ă„t varje hĂ„ll, och om du vill köra PT sĂ„ tror jag inte du blir besviken pĂ„ Mbox mini. jag tycker nya version 8 Ă€r helt suverĂ€n att jobba i, och man fĂ„r med mycket bĂ„de effektpluggar och mjukvaruinstrument. men det Ă€r vĂ€l en smaksak... Ă€nnu ett tack för svar! vet du ifall det ens finns fungerande piratversioner? eller mĂ„ste man Ă€ndĂ„ ha en nyckel? Fast Track Pro för 2000 pĂ„ thoman har ju tvĂ„ xlr in, spdif och midi, om jag nu kommer att ha anvĂ€ndning för det. dĂ„ Ă€r man kanske dessutom LITE mer "framtidssĂ€ker".. dessutom, nu nĂ€r man köper PT 7.4 LE fĂ„r man ju fri uppgradering till 8.. hur tusan fungerar det? om man vĂ€l har uppdaterat en gĂ„ng och sedan mĂ„ste formatera om datorn Ă€r det kört? Tack vare dig maart nĂ€rmar jag mig min första inspelning ; ) haha.
maart (oregistrerad) Postat 25 augusti 2009 Postat 25 augusti 2009 Ă€nnu ett tack för svar! vet du ifall det ens finns fungerande piratversioner? eller mĂ„ste man Ă€ndĂ„ ha en nyckel? jag har faktiskt ingen aning om hur det funkar med piratversioner, och det Ă€r sĂ€kert olika frĂ„n fall till fall. jag uppmuntrar inte till att ladda hem sĂ„nt eftersom det för det första Ă€r olagligt och för det andra vet man inte alltid vad man fĂ„r. Piratversioner kan innehĂ„lla bĂ„de det ena och det andra och Ă€r sĂ€llan (aldrig?) stabilare Ă€n en Ă€kta licens, snarare tvĂ€rt om. Men framförallt som sagt; olagligt. Fast Track Pro för 2000 pĂ„ thoman har ju tvĂ„ xlr in, spdif och midi, om jag nu kommer att ha anvĂ€ndning för det. dĂ„ Ă€r man kanske dessutom LITE mer "framtidssĂ€ker".. S/Pdifen Ă€r jag osĂ€ker pĂ„ om du kan utnyttja egentligen dĂ„ du om du kopplar ihop tvĂ„ enheter digitalt behöver synkronisera sample-klockorna med varandra, vilket jag Ă€r osĂ€ker pĂ„ om du har möjlighet till pĂ„ Fast track pro. Men Midi Ă€r ju trevligt att ha. Har som sagt för dĂ„lig koll pĂ„ M-audio för att kunna uttala mig om kvalitĂ© men skulle tro att dom Ă€r ungefĂ€r i klass med Digis kort men utan all mjukvara (PTLE 8 med alla pluggar och instrument som ingĂ„r, Ignitionpack II, o.s.v.) Om du skulle kĂ€nna behov av en mickpreamp till kan du ju alltid köpa en extern och koppla in pĂ„ input 2. Kostar vĂ€l frĂ„n typ 500:- till hur mycket som helst beroende pĂ„ kvalitĂ© sĂ„klart. dessutom, nu nĂ€r man köper PT 7.4 LE fĂ„r man ju fri uppgradering till 8.. hur tusan fungerar det? om man vĂ€l har uppdaterat en gĂ„ng och sedan mĂ„ste formatera om datorn Ă€r det kört? NĂ€r du registrerar (eller om det var nĂ€r du aktiverar, Ă€r osĂ€ker) din PT-licens fĂ„r du tillgĂ„ng till att ladda hem ett uppgraderingspaket frĂ„n Digidesigns hemsida. Detta kan du brĂ€nna ut pĂ„ DVD, men jag tror Ă€ven du kan ladda hem det om och om igen sĂ„ lĂ€nge du stĂ„r som Ă€gare av licensen. Om du skulle sĂ€lja dina Digidesign-grejor fĂ„r du ju överlĂ„ta licensen till den som köper av dig, men sĂ„ lĂ€nge du stĂ„r som Ă€gare tror jag du kan ladda hem den igen. Tack vare dig maart nĂ€rmar jag mig min första inspelning ; ) haha. Kul att jag kan hjĂ€lpa till đ
jonathanstensson Postat 26 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 26 augusti 2009 jag har faktiskt ingen aning om hur det funkar med piratversioner, och det Ă€r sĂ€kert olika frĂ„n fall till fall. jag uppmuntrar inte till att ladda hem sĂ„nt eftersom det för det första Ă€r olagligt och för det andra vet man inte alltid vad man fĂ„r. Piratversioner kan innehĂ„lla bĂ„de det ena och det andra och Ă€r sĂ€llan (aldrig?) stabilare Ă€n en Ă€kta licens, snarare tvĂ€rt om. Men framförallt som sagt; olagligt. S/Pdifen Ă€r jag osĂ€ker pĂ„ om du kan utnyttja egentligen dĂ„ du om du kopplar ihop tvĂ„ enheter digitalt behöver synkronisera sample-klockorna med varandra, vilket jag Ă€r osĂ€ker pĂ„ om du har möjlighet till pĂ„ Fast track pro. Men Midi Ă€r ju trevligt att ha. Har som sagt för dĂ„lig koll pĂ„ M-audio för att kunna uttala mig om kvalitĂ© men skulle tro att dom Ă€r ungefĂ€r i klass med Digis kort men utan all mjukvara (PTLE 8 med alla pluggar och instrument som ingĂ„r, Ignitionpack II, o.s.v.) Om du skulle kĂ€nna behov av en mickpreamp till kan du ju alltid köpa en extern och koppla in pĂ„ input 2. Kostar vĂ€l frĂ„n typ 500:- till hur mycket som helst beroende pĂ„ kvalitĂ© sĂ„klart. NĂ€r du registrerar (eller om det var nĂ€r du aktiverar, Ă€r osĂ€ker) din PT-licens fĂ„r du tillgĂ„ng till att ladda hem ett uppgraderingspaket frĂ„n Digidesigns hemsida. Detta kan du brĂ€nna ut pĂ„ DVD, men jag tror Ă€ven du kan ladda hem det om och om igen sĂ„ lĂ€nge du stĂ„r som Ă€gare av licensen. Om du skulle sĂ€lja dina Digidesign-grejor fĂ„r du ju överlĂ„ta licensen till den som köper av dig, men sĂ„ lĂ€nge du stĂ„r som Ă€gare tror jag du kan ladda hem den igen. Kul att jag kan hjĂ€lpa till đ du Ă€r underbar ; ) haha. men för mitt Ă€ndamĂ„l: att pĂ„ grundnivĂ„ spela in gitarr, sĂ„ng, keyboard, munspel osv kanske jag inte behöver tvĂ„ xlr in? tĂ€nkte bara ifall man nĂ„gon gĂ„ng spelar in gitarren i stereo.. men som sagt, om inte sĂ„ Ă€r ju Mbox ett bĂ€ttre alternativ dĂ„ programvaran följer med och jag slipper krabba med det. ska iaf ringa och köpa ett par DT-250 idag đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.